Page 25 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 25

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Öğretim programlarında yer alan kazanımlar bilişsel,   bilinmesi, öğrenme-öğretme sürecinin daha etkili ta-
            duyuşsal  ve  psikomotor  alan  olmak  üzere  üç  fark-  sarlanmasını ve amaca hizmet etmesini sağlayacak-
            lı  alanda  toplanmaktadır.  Ele  alınan  kazanım  ya  da   tır. Kazanımların bu alanlara göre sınıflandırılmasının
            kazanımların  hangi  sınıflama  alanına  ait  olduğunun   gerekçeleri şöyle sıralanabilir:




                                   Kazanımları öğrencilerin bakış açısıyla inceleme fırsatı verir.

                                    Konu ve kavramların öğretmenler tarafından nasıl sunulmasını kolaylaştırır.

                                      Öğrenmeyle ilgili soru ve sorunların kolaylıkla çözülmesini sağlar.
              Kazanımlar neden
              sınıflandırılmalıdır?    Öğretmene, kazanımın bilgi ve bilişsel süreç boyutunu bir bütün olarak gösterir.


                                    Öğretmene, değerlendirme sorularının nasıl olması gerektiği konusunda fikir verir.
                                   Öğretmene programın uygulanmasında ve değerlendirilmesinde yardımcı olur.






            Bilişsel Alan
            Bilişsel alan, öğrencilerin zihinsel olarak gerçekleş-  düzeyler ile bu düzeylere yönelik öğrenci davranışla-
            tirdikleri öğrenmeleri ifade etmektedir. Bu alana ait   rından örnekler aşağıda sunulmuştur.





                        İlgili bilgiyi uzun süreli
                       bellekten geri getirme,          HATIRLAMA
                        tanıma ve anımsama                                  Anlam oluşturma,
                                                                            yorumlama, örnekleme,

                                                    ANLAMA                  sınıflama, özetleme,
                                                                            sonuç çıkarma, karşılaş-
                         Verilen bir durumda                                tırma, açıklama
                       işlemi uygulama ya da
                        kullanma, yürütme ve            UYGULAMA
                             gerçekleştirme
                                                                            Parçaların birbiriyle/
                                                                            bütünle olan ilişkisini
                                                   ÇÖZÜMLEME
                                                                            tespit etme, ayrıştırma
                                                                            ve irdeleme
                      Ölçütlere ve standartla-
                      ra dayalı yargıya varma,        DEĞERLENDİRME
                      denetleme ve eleştirme                                Ögeleri tutarlı ya da iş-
                                                                            levsel bir yapıda bir araya
                                                    YARATMA                 getirme, yeni bir örüntü/
                                                                            yapı içerisinde yeniden
                                                                            oluşturma ve üretme






                                                                                                        23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30