Page 29 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 29
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Kimya Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı kaza- gi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıdaki
nımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi bil- tabloda sunulmuştur.
Tablo 2: Kimya dersi kazanımlarının incelenmesi
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
ÇÖZÜMLEME
KAVRAMSAL BİLGİ İki farklı ilke/olay/olgu/kavram
12.1.1.2. Redoks tepki- Redoks tepkimeleriyle elekt- vb. arasındaki ilişkinin açıklan-
meleriyle elektrik ener- rik enerjisi arasındaki ilişkiyi ması, bunlara yönelik bilginin
KİMYA çözümlenerek aralarındaki
jisi arasındaki ilişkiyi açıklamak ilke ve genellemelere
açıklar. yönelik bilgi gerektirdiğinden etkileşimin belirlenmesi-
kavramsal bilgidir. ni içermektedir. Bu yüzden
12.1.1.2. kazanımı çözümleme
düzeyindedir.
ANLAMA
KAVRAMSAL BİLGİ
12.1.4.1. Standart koşul- “Örnek vererek açıklar” fiil ifa-
larda galvanik pillerin “Standart koşullarda galvanik pil- desi örneklerden yola çıkarak
KİMYA voltajını ve kullanım lerin voltajını ve kullanım ömrü” öğrenilen yeni bilgiyi anlam-
ömrünü örnekler vere- yapılara yönelik bilgi gerektirdi- landırmayı ve bu bilgiyi temsil
rek açıklar. ğinden kavramsal bilgi boyutun- eden durumların belirlenmesini
dadır. gerektirdiğinden anlama düze-
yinde yer alır.
ANLAMA
KAVRAMSAL BİLGİ
Bu bileşiklerin ayırt edilmesi bir
12.2.1.1. Anorganik ve “Anorganik ve organik bileşikleri” sınıflandırmayı gerektirmekte-
KİMYA organik bileşikleri ayırt sınıflandırma ve kategorilere dir. Yani bir bileşiğin anorganik
eder. yönelik bilgi gerektirdiğinden mi yoksa organik mi olduğunun
kavramsal bilgi boyutundadır. belirlenebilmesi anlama düze-
yinde bir kazanımdır.
KAVRAMSAL BİLGİ
12.2.5.1. Tek, çift ve ANLAMA
üçlü bağların oluşu- “Tek, çift ve üçlü bağların oluşu- Öğrenilen bilginin yeniden
KİMYA munu hibrit ve atom munu hibrit ve atom orbitalleri” ifade edilmesi beklendiğinden
orbitalleri temelinde ifadesi teori, model ve yapılara anlama düzeyinde bir
açıklar. yönelik bilgi gerektirdiğinden kazanımdır.
kavramsal bilgi boyutundadır.
27