Page 29 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 29

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Kimya Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı kaza-  gi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıdaki
            nımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi bil-  tabloda sunulmuştur.
            Tablo 2: Kimya dersi kazanımlarının incelenmesi

                 DERS           KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU


                                                                             ÇÖZÜMLEME
                                                KAVRAMSAL BİLGİ              İki farklı ilke/olay/olgu/kavram

                          12.1.1.2. Redoks tepki-  Redoks tepkimeleriyle elekt-  vb. arasındaki ilişkinin açıklan-
                          meleriyle elektrik ener-  rik enerjisi arasındaki ilişkiyi   ması, bunlara yönelik bilginin
             KİMYA                                                           çözümlenerek aralarındaki
                          jisi arasındaki ilişkiyi   açıklamak ilke ve genellemelere
                          açıklar.              yönelik bilgi gerektirdiğinden   etkileşimin belirlenmesi-
                                                kavramsal bilgidir.          ni içermektedir. Bu yüzden
                                                                             12.1.1.2. kazanımı çözümleme
                                                                             düzeyindedir.

                                                                             ANLAMA
                                                KAVRAMSAL BİLGİ
                          12.1.4.1. Standart koşul-                          “Örnek vererek açıklar” fiil ifa-
                          larda galvanik pillerin   “Standart koşullarda galvanik pil-  desi örneklerden yola çıkarak
             KİMYA        voltajını ve kullanım   lerin voltajını ve kullanım ömrü”   öğrenilen yeni bilgiyi anlam-
                          ömrünü örnekler vere-  yapılara yönelik bilgi gerektirdi-  landırmayı ve bu bilgiyi temsil
                          rek açıklar.          ğinden kavramsal bilgi boyutun-  eden durumların belirlenmesini
                                                dadır.                       gerektirdiğinden anlama düze-
                                                                             yinde yer alır.

                                                                             ANLAMA
                                                KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                             Bu bileşiklerin ayırt edilmesi bir
                          12.2.1.1. Anorganik ve   “Anorganik ve organik bileşikleri”   sınıflandırmayı gerektirmekte-
             KİMYA        organik bileşikleri ayırt   sınıflandırma ve kategorilere   dir. Yani bir bileşiğin anorganik
                          eder.                 yönelik bilgi gerektirdiğinden   mi yoksa organik mi olduğunun
                                                kavramsal bilgi boyutundadır.  belirlenebilmesi anlama düze-
                                                                             yinde bir kazanımdır.

                                                KAVRAMSAL BİLGİ
                          12.2.5.1. Tek, çift ve                             ANLAMA
                          üçlü bağların oluşu-  “Tek, çift ve üçlü bağların oluşu-  Öğrenilen bilginin yeniden
             KİMYA        munu hibrit ve atom   munu hibrit ve atom orbitalleri”   ifade edilmesi beklendiğinden
                          orbitalleri temelinde   ifadesi teori, model ve yapılara   anlama düzeyinde bir
                          açıklar.              yönelik bilgi gerektirdiğinden   kazanımdır.
                                                kavramsal bilgi boyutundadır.















                                                                                                        27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34