Page 31 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 31

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Fizik Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı kaza-  gi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıdaki
            nımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi bil-  tabloda sunulmuştur.

            Tablo 3: Fizik dersi kazanımlarının incelenmesi

                 DERS           KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU

                                                KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                             DEĞERLENDİRME
                           12.4.4.1. Nanoteknoloji   “Nanoteknoloji alanındaki geliş-
                           alanındaki gelişmeleri   meleri bilim, toplum, teknoloji,   “Değerlendirir” ifadesi sonuçları
                           bilim, toplum, teknoloji,   çevre ve ekonomiye etkileri   belirli ölçütlere (bilim, tekno-
              KİMYA                             açısından” ifadesi ise bireyin belli   loji, çevre ve ekonomi) göre
                           çevre ve ekonomiye
                           etkileri açısından de-  bir alandaki yeniliklerden haber-  ele alıp yargıya varma süreci
                           ğerlendirir.         dar olmasını gerektirdiğinden   gerektirdiğinden değerlendir-
                                                kavramsal bilgi boyutunda yer   me düzeyindedir.
                                                almaktadır.


                                                KAVRAMSAL BİLGİ              DEĞERLENDİRME

                           9.4.5.1. Yenilenebilir   “Yenilenebilir ve yenilenemez   Yenilenebilir ve yenilenemez
                           ve yenilenemez enerji   enerji kaynaklarını avantaj ve   enerji kaynaklarının olumlu ve
              FİZİK        kaynaklarını avantaj ve   dezavantajları” daha büyük bir   olumsuz yönlerinin ele alınıp
                                                                             bir yargıya varılması gerekti-
                           dezavantajları açısın-  yapının, birlikte işlemesini sağla-  ğinden değerlendirme basama-
                           dan değerlendirir.   yan parçaları arasındaki ilişkilere
                                                yönelik bilgi gerektirdiği için   ğındadır.
                                                kavramsal bilgi boyutundadır.

                                                İŞLEMSEL BİLGİ

                                                “Enerji tasarrufu için yaşam alan-  YARATMA
                           9.5.4.3. Enerji tasarru-  larının yalıtımına yönelik tasarım
                           fu için yaşam alanları-  yapmak” konuya özel teknik,   “Tasarım yapar” fiil ifadesi
              FİZİK                             beceri, metot ve uygun prose-  özgün ve yaratıcı bir ürün or-
                           nın yalıtımına yönelik
                           tasarım yapar.       dürleri ne zaman kullanacağını   taya koymayı gerektirdiğinden
                                                belirlemeye yönelik kriter bilgisi   yaratma düzeyindedir.
                                                gerektirdiğinden işlemsel bilgi
                                                boyutundadır.


                                                KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                             ÇÖZÜMLEME
                                                “Akışkanlarda akış sürati ile akış-
                           10.2.1.2. Akışkanlarda   kan basıncı” ifadesi daha büyük   İki kavram/olay/olgu vs ara-
                           akış sürati ile akışkan   bir yapının, birlikte işlemesini   sında ilişki kurulması bunlara
              FİZİK                                                          ait özelliklerin ayrıştırılması ve
                           basıncı arasında ilişki   sağlayan parçaları arasındaki
                           kurar.               ilişkilere yönelik bilgiler gerektir-  ilgili/ilgisiz yönlerinin belir-
                                                                             lenmesini gerektirdiğinden
                                                diğinden kavramsal bilgi boyu-  çözümleme basamağındadır.
                                                tundadır.









                                                                                                        29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36