Page 31 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 31
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Fizik Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı kaza- gi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıdaki
nımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi bil- tabloda sunulmuştur.
Tablo 3: Fizik dersi kazanımlarının incelenmesi
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
KAVRAMSAL BİLGİ
DEĞERLENDİRME
12.4.4.1. Nanoteknoloji “Nanoteknoloji alanındaki geliş-
alanındaki gelişmeleri meleri bilim, toplum, teknoloji, “Değerlendirir” ifadesi sonuçları
bilim, toplum, teknoloji, çevre ve ekonomiye etkileri belirli ölçütlere (bilim, tekno-
KİMYA açısından” ifadesi ise bireyin belli loji, çevre ve ekonomi) göre
çevre ve ekonomiye
etkileri açısından de- bir alandaki yeniliklerden haber- ele alıp yargıya varma süreci
ğerlendirir. dar olmasını gerektirdiğinden gerektirdiğinden değerlendir-
kavramsal bilgi boyutunda yer me düzeyindedir.
almaktadır.
KAVRAMSAL BİLGİ DEĞERLENDİRME
9.4.5.1. Yenilenebilir “Yenilenebilir ve yenilenemez Yenilenebilir ve yenilenemez
ve yenilenemez enerji enerji kaynaklarını avantaj ve enerji kaynaklarının olumlu ve
FİZİK kaynaklarını avantaj ve dezavantajları” daha büyük bir olumsuz yönlerinin ele alınıp
bir yargıya varılması gerekti-
dezavantajları açısın- yapının, birlikte işlemesini sağla- ğinden değerlendirme basama-
dan değerlendirir. yan parçaları arasındaki ilişkilere
yönelik bilgi gerektirdiği için ğındadır.
kavramsal bilgi boyutundadır.
İŞLEMSEL BİLGİ
“Enerji tasarrufu için yaşam alan- YARATMA
9.5.4.3. Enerji tasarru- larının yalıtımına yönelik tasarım
fu için yaşam alanları- yapmak” konuya özel teknik, “Tasarım yapar” fiil ifadesi
FİZİK beceri, metot ve uygun prose- özgün ve yaratıcı bir ürün or-
nın yalıtımına yönelik
tasarım yapar. dürleri ne zaman kullanacağını taya koymayı gerektirdiğinden
belirlemeye yönelik kriter bilgisi yaratma düzeyindedir.
gerektirdiğinden işlemsel bilgi
boyutundadır.
KAVRAMSAL BİLGİ
ÇÖZÜMLEME
“Akışkanlarda akış sürati ile akış-
10.2.1.2. Akışkanlarda kan basıncı” ifadesi daha büyük İki kavram/olay/olgu vs ara-
akış sürati ile akışkan bir yapının, birlikte işlemesini sında ilişki kurulması bunlara
FİZİK ait özelliklerin ayrıştırılması ve
basıncı arasında ilişki sağlayan parçaları arasındaki
kurar. ilişkilere yönelik bilgiler gerektir- ilgili/ilgisiz yönlerinin belir-
lenmesini gerektirdiğinden
diğinden kavramsal bilgi boyu- çözümleme basamağındadır.
tundadır.
29