Page 35 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 35

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Duyuşsal Alan

            Duyuşsal alan, insanın sahip olduğu olumlu ve olumsuz   keme yapabilme gücünü vb. içinde barındırır. Duyuşsal
            duyguları; duyguların şekillendirdiği tutumları, değer-  alana ait basamaklar aşağıdaki şekilde sunulmuştur.
            leri, ilgileri, ahlakı, karakteri, kişisel ve sosyal muha-


                         Belirli uyarıcıların
                            farkında olma               ALMA
                                                                          Belirli uyarıcılara (her

                                                  TEPKİDE                 zaman tutarlı olmasa da)
                                                 BULUNMA                  yeterince dâhil olma ve
                                                                          tepkide bulunma
                     Davranışların tutarlı ve
                     istikrarlı  olup bir inanç         DEĞER
                        veya tutum özelliği             VERME
                              kazanması
                                                                          Parçaların birbiriyle/
                                                                          bütünle olan ilişkisini
                                                 ÖRGÜTLEME
                                                                          tespit etme, ayrıştırma
                         Alışılmış hâllerde,                              ve irdeleme
                                                        KİŞİLİK
                    herhangi bir rahatsızlık            HÂLİNE
                   hissetmeden, değerlerle             GETİRME
                         tutarlı  davranma



            Duyuşsal alanın her bir basamağına ait davranış örnekleri aşağıdaki gibidir.

                     Duyuşsal Alan Basamağı                           Davranış Örneği

                                                  Bu basamakta bireyler belirli uyarıcıların farkındadır. Örneğin kişi
             Alma                                 bir kitabı okumayı kabul eder ancak hoşlanıp hoşlanmayacağı ko-
                                                  nusunda söz vermez.

                                                  Bu basamakta bireyler çevresindeki uyarıcılara (her zaman tutarlı
             Tepkide Bulunma                      olmasa da) yeterince dâhil olur ve tepkide bulunur. Örneğin kitap
                                                  kulübü toplantılarından birkaçına katılmayı kabul ediyorum.

                                                  Bu  düzeyde  sınıflanmış  davranışlar  tutarlı  ve  istikrarlı  olup,
             Değer Verme                          bir  inanç  veya  tutum  özelliği  kazanır.  Örneğin  kitap  kulübü
                                                  toplantılarının tamamına katılırım.

                                                  Bu basamak değerler sistemine yenilerini ekleyerek farklı değer-
                                                  leri bir araya getirme, kararlılık, savunma, formüle etme, sırala-
             Örgütleme
                                                  ma, genelleme ve sentez gibi süreçlerden meydana gelir. Örneğin
                                                  kitap kulübünün liderliği rolüne gönüllü olarak katılıyorum.

                                                  Bu basamak bireyin, alışılmış hâllerde, herhangi bir rahatsızlık his-
                                                  setmeden, benimsediği değerlerle tutarlı davranmasını gerektiren
             Kişilik Hâline Getirme
                                                  özellikleri içerir. Örneğin kitap kulüplerinin yaygınlaşması ve verim-
                                                  liliğin artması için yeniden yapılanmalarına yardımcı oluyorum.





                                                                                                        33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40