Page 26 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 26

Öğretim Programı Okuryazarlığı

          Yukarıda  gösterilen  bilişsel  öğrenme  boyutları  ger-  gi  bilgi  türünü  edindiklerinin  bilinmesi  de  önem  arz
          çekleşirken  öğrenciler  dört  farklı  bilgi  türünü  edin-  etmektedir.  Çünkü  gerçekleştirilecek  öğrenme-öğ-
          mektedir: olgusal, kavramsal, işlemsel ve üst bilişsel   retme  süreci,  öğrenme  düzeyi  ve  bilgi  türüne  göre
          bilgi. Öğrencilerin bilişsel öğrenmenin hangi basama-  şekillenmektedir.  Bilgi  türlerine  yönelik  açıklamalar
          ğında  olduğunun  bilinmesiyle  birlikte,  onların  han-  aşağıda verilmiştir:

                                                 Öğrenciler bir disiplin ile ilgili problemleri çözerek elde

                                    OLGUSAL      etmiş oldukları temel kısımları bilmelidir. Örneğin teknik,
                                                 sözlük, müzikal semboller, önemli doğal kaynaklar,
                                                 güvenilir bilgi kaynakları


                                                 Birlikte işlevini yerine getirebilen bir yapı içerisindeki
                                                 temel kısımlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ifade eder.
                                   KAVRAMSAL     Örneğin jeolojik dönemler, meslek çeşitleri, pisagor
                                                 teorisi, arz ve talep kanunu, meclisin yapısı
                   BİLGİ
                  BOYUTU
                                                 Beceriler, işlem yolları, teknikler ve metotlarları kullanmak için
                                                 araştırma metotları ve kriter kulanmayı bilmeyi ifade eder.
                                   İŞLEVSEL      Örneğin sulu boya resim yapmada kullanılan beceriler, tam
                                                 sayıları bölme işlemi, görüşme teknikleri, bilimsel metotlar


                                                Hem genel bilgi hem de kendi bilişsel bilgisinin
                                      ÜST       farkında olmayı ifade eder. Örneğin; kişinin kendi bilgi
                                    BİLİŞSEL    düzeyinin farkında olması, bir ders kitabındaki bir
                                                ünitenin anlamsal yapısını taslak hâline getirme bilgisi



          Güncel  öğretim  programlarından  alınan  bazı  kaza-  Programı’ndan alınan bazı kazanımların hangi bilişsel
          nımların  bilişsel  alanın  hangi  basamağına  ve  han-  alan basamağına ve hangi bilgi boyutuna ait olduğuna
          gi bilgi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler ders   yönelik örnekler aşağıdaki tabloda sunulmuştur.
          özelinde ayrı ayrı sunulmuştur. Biyoloji Dersi Öğretim


          Tablo 1: Biyoloji dersi kazanımlarının incelenmesi

              DERS           KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU


                                                                          ÇÖZÜMLEME
                                             KAVRAMSAL BİLGİ              9.1.2.2. kazanımı bilgilerin ilişki-
                                                                          lendirilmesini gerektirmektedir.
                                             “Lipit, karbonhidrat, protein, vi-
                        9.1.2.2. Lipit, karbon-  tamin, su ve minerallerle sağlıklı   Bu ilişkilendirme sırasında elde-
                        hidrat, protein, vitamin,   beslenme ilişkisinin kurulabilme-  ki bilgilerin ayrıştırılması, diğer
           BİYOLOJİ     su ve minerallerin   si” geniş yapılar arasında birlikte   bilgilerle ilgili/ilgisiz noktalarının
                        sağlıklı beslenme ile   görev yapacak temel ögeler   belirlenmesi, bilgiler arasında-
                        ilişkisini kurar.    arasındaki karşılıklı ilişkileri ifade   ki etkileşimin saptanması vb.
                                             ettiği için kavramsal bilgi boyu-  gerekmektedir. Diğer bir de-
                                                                          yişle, bilginin analiz edilmesini
                                             tundadır.
                                                                          içeren bu kazanım, çözümleme
                                                                          düzeyinde yer almaktadır.



      24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31