Page 24 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 24

Öğretim Programı Okuryazarlığı

         Bunun  yanında  değerlendirme  yapılırken  sunulan   öğretimi için kullanılacak yöntem ve teknikler (kavram
         içerik  ve  öğrenme  öğretme  sürecinde  düzenlenen   haritası,  kavram  ağı,  anlam  çözümleme  tabloları  vb.)
         öğrenme yaşantıları da dikkate alınmalıdır. Öğrenme   kullanılabilir. Değerlendirme yapılırken de kullanılacak
         öğretme sürecinin amacı; öğrencilere öğrenmelerin-  ölçme  değerlendirme  araç  ve  gereçleri  kavramların
         de yardımcı olmak, değerlendirme görevlerinin amacı   öğrenilip öğrenilmediğini yoklamaya yönelik olmalıdır.
         ise  öğrenci  öğrenmelerinin  gerçekleşip  gerçekleş-  Bu aşamada ise yapılandırılmış grid, tanılayıcı dallan-
         mediği veya ne düzeyde gerçekleştiğini belirlemektir.   mış ağaç vb. gibi kavram öğretiminde kullanılan ölçme
                                                         ve değerlendirme araç gereçleri kullanılabilir. Burada
         Öğrenme öğretme sürecinin değerlendirme ile uyumlu
         olduğu bir öğretim gerçekleştirildiği takdirde, öğren-  dikkat edilecek olunursa kazanım, içerik, öğrenme öğ-
         ciler  öğrenme  öğretme  sürecinde,  değerlendirmede   retme süreci ve değerlendirme ögeleri arasında uyum
         karşılaşabilecekleri  olası  sorular  ve  diğer  değerlen-  sağlanmaya çalışılmıştır.  Böylelikle öğretim programı
         dirme  görevleri  doğrultusunda  öğretim  etkinlikleriy-  çerçevesinde  uygulama  birliğini  sağlamakla  birlikte
         le  karşılaşacaklardır.  Örneğin,  öğrencilerin  bir  konu   programın amacına hizmet etmiş olacağız.
         alanındaki iki durum arasındaki neden sonuç ilişkisini   Öğretmenler;  içeriğin,  öğrenme  öğretme  sürecinin
         değerlendirebilme  hedefine  yönelik  gerçekleştirilen   ve değerlendirmelerin kazanımlarla uyumlu olduğun-
         bir öğrenme öğretme süreci esnasında yapılan etkin-  dan emin olmalıdırlar. Değerlendirmeler; öğrencinin
         likler, ders içinde sorulan sorular, verilen ödevler ve   kazanımlarda  açıklanan  bilgi,  beceri  ve  yetenekleri
         diğer  etkinlikler  aslında  öğrencinin  ölçme  değerlen-  kazanıp  kazanmadığını  değerlendirmek  için  içeriğe
         dirme  aşamasında  karşılaşacağı  soru  ve  görevlerle   ve sınıf düzeyine özgü standartlara uygun hâle geti-
         benzer  nitelikte  olacaktır.  Böylece  iki  öge  arasında   rilmelidir. Değerlendirmelerin -yalnızca büyük ölçekli
         sağlanan uyum ölçme değerlendirmenin geçerliliğini   genel değerlendirmeler değil, aynı zamanda sınıf içi
         de güvence altına alacaktır. Çünkü öğrenciler öğren-  biçimlendirme  süreçleri  ve  uygulanabilecek  diğer
         me öğretme sürecinde, değerlendirme aşamasındaki   değerlendirmelerin de- programda yer alan kazanım-
         görevlere benzer nitelikte öğretim etkinlikleriyle kar-  larla  uyumlu  yapılması  gerekmektedir.  Öğretmenler
         şılaşmış olacaklar ve farklı görev biçimlerine ve farklı   program  ögeleri  arasındaki  uyumluluğu  sağladıkla-
         sınav koşullarına alışmış olacaklardır.         rında üniteye, kazanımlarla ya da değerlendirmeler-
                                                         le  doğrudan  ilişkisi  bulunmayan  etkinlikleri  de  dâhil
         Ögeler arası uyumluluğu sağlamak son derece önem-
         lidir. Varsayalım ki kazanımımız belli başlı kavramların   etme  hatasına  düşmekten  kurtulmuş  olacaklardır.
         kazandırılmasına yönelik olsun (“Kalp, kan ve damarla-  Öğretim programının her bir ögesine yönelik detaylı
         rın yapı, görev ve işleyişini açıklar.” veya “Elektrik akımı,   açıklamalar aşağıda sunulmuştur.
         direnç  ve  potansiyel  farkı  kavramlarını  açıklar.”  gibi).
         Bu kazanıma yönelik ders bağlamında belirleyeceğimiz            4.1. Hedef
         içeriğimiz de kazanımda ifade edilen kavramlar olma-  Hedef  (kazanım),  bireye  eğitim  ve  öğretim  yoluyla
         lıdır. Daha fazlası veya daha azı hedeften ve öğretim   kazandırılması istenen özellikler bütünüdür. Bu özel-
         programının  bütünlüğünden  uzaklaşmamıza  neden   likler; bilgi, yetenek, beceri, eğilim, tutum, ilgi, alış-
         olacaktır.  Bu  kazanıma  yönelik  öğrenme  ve  öğretme   kanlık  vb.  olabilmektedir.  Bir  kazanım  cümlesi  kimi
         sürecinde ise sınıf içinde yapılacak olan tüm faaliyet-  zaman sadece bilgi, beceri ya da değer içerebileceği
         ler bu kavramların kazandırılmasına yönelik olmalıdır.   gibi bunların birkaçını aynı anda da içerebilir.  Bir he-
         Yani yapılan tüm etkinlikler, alıştırmalar, uygulamalar,   def (kazanım), planlanmış ve düzenlenmiş yaşantılar
         örnekler,  tartışmalar,  ödevler,  okuma  parçaları,  ders   yoluyla kazandırılması kararlaştırılan, davranış deği-
         işlenirken sorulan sorular vb. bu kavramların öğrenil-  şikliği ya da davranış olarak ifade edilmeye uygun olan
         mesine  yönelik  planlanmalıdır.  Bu  aşamada  kavram   bir özelliği ifade etmektedir.












      22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29