Page 27 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 27
Öğretim Programı Okuryazarlığı
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
ANLAMA
Örneklerle açıklamak, bir
KAVRAMSAL BİLGİ bilginin zihinde tam olarak
9.3.1.2. Canlıların sınıf- “Canlıların sınıflandırılmasında yapılandırılmış olmasını
landırılmasında kulla- kullanılan kategorileri ve bu kate- gerektirmektedir. Öğrenilen
nılan kategorileri ve bu goriler arasındaki hiyerarşi” geniş bilginin olduğu gibi tekrar
BİYOLOJİ
kategoriler arasındaki yapılar arasında birlikte görev edilmesi yerine, o bilgiyi temsil
hiyerarşiyi örneklerle yapacak temel ögeler arasındaki eden durumların sunulması
açıklar. karşılıklı ilişkileri ifade ettiği için ve açıklamaların bu durum
kavramsal bilgi boyutundadır. üzerinden yapılması anlama
düzeyinde bir kazanımı göster-
mektedir.
DEĞERLENDİRME
Bir durumun sebeplerini veya
sonuçlarını değerlendirmek, o
duruma yönelik farkındalık ve
bilgiye sahip olmak; bu bilgileri
kendi düşünce sistemi içinde
yorumlamak ve mantıklı bir bi-
çimde karara varmayı gerektir-
KAVRAMSAL BİLGİ mektedir. Bu sebeple, 10.3.2.1.
10.3.2.1. Güncel çevre “Güncel çevre sorunlarının kazanımı değerlendirme
sorunlarının sebeplerini sebeplerini ve olası sonuçlarını” düzeyinde bir kazanımdır. Bu
BİYOLOJİ değerlendirme ve karara varma
ve olası sonuçlarını ifadesi sebep-sonuç ilişkisinin
değerlendirir. bilinmesini gerektirdiğinden kav- sürecinde öğrencilere bir stan-
ramsal bilgi boyutundadır. dart/kriter/ölçüt sunulmalıdır.
Örneğin güncel çevre sorunla-
rının doğal yaşamla ilgili veya
insanların yaşam biçimleri ile
ilgili sonuçlarının değerlendi-
rilmesi istenebilir. Bu kriterler
veya ölçütler, değerlendirme
işleminin başka alanlarla iliş-
kilendirilmesinde öğretmene
esneklik sağlamaktadır.
KAVRAMSAL BİLGİ YARATMA
10.3.2.3. Yerel ve kü- “Yerel ve küresel bağlamda çevre “Çözüm önerilerinde bulunma”
resel bağlamda çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik fiil ifadesi soruna ilişkin ögeleri
BİYOLOJİ kirliliğinin önlenmesine çözüm önerilerinde bulunma” ifa- bir araya getirerek çözüm için
yönelik çözüm önerile- desi bu konu ile ilgili güncel bilgi yeni ve özgün fikirler üretmeyi
rinde bulunur. ve farkındalık gerektirdiğinden gerektirdiğinden yaratma
kavramsal bilgidir. düzeyindedir.
25