Page 27 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 27

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                 DERS           KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU

                                                                             ANLAMA

                                                                             Örneklerle açıklamak, bir
                                                KAVRAMSAL BİLGİ              bilginin zihinde tam olarak
                          9.3.1.2. Canlıların sınıf-  “Canlıların sınıflandırılmasında   yapılandırılmış olmasını
                          landırılmasında kulla-  kullanılan kategorileri ve bu kate-  gerektirmektedir. Öğrenilen
                          nılan kategorileri ve bu   goriler arasındaki hiyerarşi” geniş  bilginin olduğu gibi tekrar
              BİYOLOJİ
                          kategoriler arasındaki   yapılar arasında birlikte görev   edilmesi yerine, o bilgiyi temsil
                          hiyerarşiyi örneklerle   yapacak temel ögeler arasındaki   eden durumların sunulması
                          açıklar.              karşılıklı ilişkileri ifade ettiği için   ve açıklamaların bu durum
                                                kavramsal bilgi boyutundadır.  üzerinden yapılması anlama
                                                                             düzeyinde bir kazanımı göster-
                                                                             mektedir.

                                                                             DEĞERLENDİRME
                                                                             Bir durumun sebeplerini veya
                                                                             sonuçlarını değerlendirmek, o
                                                                             duruma yönelik farkındalık ve
                                                                             bilgiye sahip olmak; bu bilgileri
                                                                             kendi düşünce sistemi içinde
                                                                             yorumlamak ve mantıklı bir bi-
                                                                             çimde karara varmayı gerektir-
                                                KAVRAMSAL BİLGİ              mektedir. Bu sebeple, 10.3.2.1.
                          10.3.2.1. Güncel çevre   “Güncel çevre sorunlarının   kazanımı değerlendirme
                          sorunlarının sebeplerini   sebeplerini ve olası sonuçlarını”   düzeyinde bir kazanımdır. Bu
              BİYOLOJİ                                                       değerlendirme ve karara varma
                          ve olası sonuçlarını   ifadesi sebep-sonuç ilişkisinin
                          değerlendirir.        bilinmesini gerektirdiğinden kav-  sürecinde öğrencilere bir stan-
                                                ramsal bilgi boyutundadır.   dart/kriter/ölçüt sunulmalıdır.
                                                                             Örneğin güncel çevre sorunla-
                                                                             rının doğal yaşamla ilgili veya
                                                                             insanların yaşam biçimleri ile
                                                                             ilgili sonuçlarının değerlendi-
                                                                             rilmesi istenebilir. Bu kriterler
                                                                             veya ölçütler, değerlendirme
                                                                             işleminin başka alanlarla iliş-
                                                                             kilendirilmesinde öğretmene
                                                                             esneklik sağlamaktadır.


                                                KAVRAMSAL BİLGİ              YARATMA
                          10.3.2.3. Yerel ve kü-  “Yerel ve küresel bağlamda çevre  “Çözüm önerilerinde bulunma”
                          resel bağlamda çevre   kirliliğinin önlenmesine yönelik   fiil ifadesi soruna ilişkin ögeleri
              BİYOLOJİ    kirliliğinin önlenmesine   çözüm önerilerinde bulunma” ifa-  bir araya getirerek çözüm için
                          yönelik çözüm önerile-  desi bu konu ile ilgili güncel bilgi   yeni ve özgün fikirler üretmeyi
                          rinde bulunur.        ve farkındalık gerektirdiğinden   gerektirdiğinden yaratma
                                                kavramsal bilgidir.          düzeyindedir.




                                                                                                        25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32