Page 23 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 23
Öğretim Programı Okuryazarlığı
BÖLÜM 4: ÖĞRETİM PROGRAMLARININ ÖGELERİ
Büşra DURSUN, Firdevs AN PAK, Ahmet ERİŞ, Emre ASLAN, Meliha AL, Şafak Cansu DOĞRU, Uğur ALTUN, Sami KAYA
Öğretim programları ile bireylerin kısa ve uzun vadede sine dair bilgileri de içermektedir. Öğretim programla-
sahip olmaları gereken bilgi, beceri, eğilim ve davranış- rı, bir nevi kılavuz görevi görmekte ve bireylerin neyi,
lar belirlenmektedir. Aynı zamanda öğretim program- nasıl öğreneceğini göstermekte ve bu öğrenmelerin
ları; öngörülen bu bilgi, beceri, eğilim ve davranışların ölçülmesi konusunda öğretmenlere bir yol haritası çiz-
kazandırılmasında nasıl bir süreç izleneceği ve süreç mektedir. Belirli bir yaş grubu için tasarlanmış olan bir
boyunca bunların ne kadar kazandırıldığının ölçülme- öğretim programı dört ögeyi içermektedir:
İçerik
Öğretimde ele
alınacak konu, ünite,
kapsam vs.
HEDEF
(KAZANIM)
Öğrenme Öğrencilerin Ölçme
kazanması gereken
Öğretme Süreci bilgi, beceri, tutum ve Değerlendirme
Öğrencilere kazandırıl- değerler Programda öngörülen bilgi,
ması hedeflenen bilgi, beceri, tutum ve değerlerin
beceri, tutum ve kazanılıp kazanılmadığının;
değerlerin nasıl kazanıldıysa düzeyinin
öğretileceği belirlenmesi
Öğretim programının ögeleri arasındaki uyumun sağ- li; öğrenme öğretme sürecinde öğrenme yaşantıları,
lanması, öğretim programı okuryazarlığının temelini kazanımlar göz önünde bulundurularak düzenlenme-
oluşturmaktadır. Öğrencilerde istenen düzeyde bir lidir. Derse giriş etkinlikleri, sınıf oturma düzeni, ders
öğrenmenin oluşması için öğretim sürecinin nasıl sırasında sorulan sorular, yapılan alıştırma ve uygu-
planlanması ve gerçekleştirilmesi gerektiği; öğren- lama etkinlikleri, pekiştirmeler, ödevler, materyaller
menin ne düzeyde gerçekleştiğine yönelik ölçme ve kazanımlara uygun düzeyde seçilmelidir. Aksi takdir-
değerlendirmenin nasıl yapılacağının, hangi ölçme de öğrencinin kazanması istenen hedef davranışın
değerlendirme araç ve yöntemlerinin kullanılacağının dışında gelişen bir öğrenme gerçekleşecektir ya da
belirlenmesi önemli bir unsurdur. Bu bağlamda kaza- hiçbir öğrenme gerçekleşmeyecektir. Yapılan değer-
nımların, içeriğin, öğrenme öğretme sürecinin ve ölç- lendirmeler de kazanımda yer alan hedef davranışı
me değerlendirmenin birbiriyle uyumlu (tutarlı) olma- ölçer nitelikte olmalıdır. Eğer değerlendirmeler kaza-
sı öğretiminin niteliğini güvence altına alacaktır. Bu nımlar ile uyumlu değilse bunlar beklenen öğrenme-
açıdan içerikler kazanımlara uygun nitelikte seçilme- ler ile ilgili açık ve net kanıtlar sağlamayacaktır.
21