Page 23 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 23

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            BÖLÜM 4: ÖĞRETİM PROGRAMLARININ ÖGELERİ


            Büşra DURSUN, Firdevs AN PAK, Ahmet ERİŞ, Emre ASLAN, Meliha AL, Şafak Cansu DOĞRU, Uğur ALTUN, Sami KAYA
            Öğretim programları ile bireylerin kısa ve uzun vadede   sine dair bilgileri de içermektedir. Öğretim programla-
            sahip olmaları gereken bilgi, beceri, eğilim ve davranış-  rı, bir nevi kılavuz görevi görmekte ve bireylerin neyi,
            lar belirlenmektedir. Aynı zamanda öğretim program-  nasıl  öğreneceğini  göstermekte  ve  bu  öğrenmelerin
            ları; öngörülen bu bilgi, beceri, eğilim ve davranışların   ölçülmesi konusunda öğretmenlere bir yol haritası çiz-
            kazandırılmasında nasıl bir süreç izleneceği ve süreç   mektedir. Belirli bir yaş grubu için tasarlanmış olan bir
            boyunca bunların ne kadar kazandırıldığının ölçülme-  öğretim programı dört ögeyi içermektedir:




                                                       İçerik

                                                     Öğretimde ele
                                                  alınacak konu, ünite,
                                                      kapsam vs.









                                                      HEDEF
                                                    (KAZANIM)

                         Öğrenme                      Öğrencilerin                   Ölçme
                                                   kazanması  gereken
                      Öğretme Süreci              bilgi, beceri, tutum ve        Değerlendirme
                     Öğrencilere kazandırıl-           değerler              Programda öngörülen bilgi,
                     ması hedeflenen bilgi,                                  beceri, tutum ve değerlerin
                       beceri, tutum ve                                       kazanılıp kazanılmadığının;
                        değerlerin nasıl                                       kazanıldıysa düzeyinin
                         öğretileceği                                              belirlenmesi




            Öğretim programının ögeleri arasındaki uyumun sağ-  li; öğrenme öğretme sürecinde öğrenme yaşantıları,
            lanması,  öğretim  programı  okuryazarlığının  temelini   kazanımlar göz önünde bulundurularak düzenlenme-
            oluşturmaktadır.  Öğrencilerde  istenen  düzeyde  bir   lidir. Derse giriş etkinlikleri, sınıf oturma düzeni, ders
            öğrenmenin  oluşması  için  öğretim  sürecinin  nasıl   sırasında sorulan sorular, yapılan alıştırma ve uygu-
            planlanması  ve  gerçekleştirilmesi  gerektiği;  öğren-  lama etkinlikleri, pekiştirmeler, ödevler, materyaller
            menin ne düzeyde gerçekleştiğine yönelik ölçme ve   kazanımlara uygun düzeyde seçilmelidir. Aksi takdir-
            değerlendirmenin  nasıl  yapılacağının,  hangi  ölçme   de  öğrencinin  kazanması  istenen  hedef  davranışın
            değerlendirme araç ve yöntemlerinin kullanılacağının   dışında  gelişen  bir  öğrenme  gerçekleşecektir  ya  da
            belirlenmesi önemli bir unsurdur. Bu bağlamda kaza-  hiçbir öğrenme gerçekleşmeyecektir. Yapılan değer-
            nımların, içeriğin, öğrenme öğretme sürecinin ve ölç-  lendirmeler  de  kazanımda  yer  alan  hedef  davranışı
            me değerlendirmenin birbiriyle uyumlu (tutarlı) olma-  ölçer nitelikte olmalıdır. Eğer değerlendirmeler kaza-
            sı öğretiminin niteliğini güvence altına alacaktır. Bu   nımlar ile uyumlu değilse bunlar beklenen öğrenme-
            açıdan içerikler kazanımlara uygun nitelikte seçilme-  ler ile ilgili açık ve net kanıtlar sağlamayacaktır.





                                                                                                        21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28