Page 17 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 17

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Alan/branş  fark  etmeksizin,  öğretim  programlarının   lanabilecekleri becerilerin de kazandırılması önemlidir.
            toplumsal  boyutunu  yansıtan  değer  ve  yetkinliklerin   Değerlerin,  yetkinliklerin  ve  becerilerin  kazandırılması
            öğrenme öğretme sürecine dâhil edilmesi ve derse özel   için bağımsız bir öğretim sürecinden ziyade, derse özel
            kazanımlarla  birlikte  bu  değer  ve  yetkinliklerin  de  işe   kazanımlarla birlikte eş zamanlı bir öğretim süreci yürü-
            koşulması  gerekmektedir.  Derse  özel  kazanımlar  ger-  tülmelidir. Başka bir ifade ile derse özel kazanımlar ele
            çekleştirilirken, öğretim programlarında yer alan değer   alınırken, değerler, yetkinlikler ve/veya becerilerle ilişki-
            ve yetkinlikler ile birlikte, öğrencilerin yaşamlarında kul-  lendirilerek bir bütün hâlinde işlenmelidir.




                                                    YETKİNLİK




                                                     KAZANIM
                                                                 DEĞER
                                             BECERİ




            Değer ve yetkinliklerin öğrenme-öğretme sürecine na-  zanımla nasıl ilişkilendirilebileceğine yönelik örnekler
            sıl dâhil edilebileceği ve herhangi bir derse özgü bir ka-  aşağıda sunulmuştur:



                                                                                   Yandaki şekilde yer alan
                                                                                   çözümlü örnek, matema-
                                                                                   tik dersine ait “10.1.1.4.
                                                                                   n elemanlı bir kümenin r
                                                                                   tane elemanının kaç farklı
                                                                                   şekilde seçilebileceğini
                                                                                   hesaplar.” kazanımına
                                                                                   yönelik hazırlanmıştır.

              Örnekte görüldüğü gibi, 10.1.1.4. kazanımı için hazırlanan soruda sadece sayılar kullanmak yerine, huzurevine yapılacak bir
              ziyaretten bahsedilmiştir. Soruda öğrencilere sunulan bu kurgusal durum, öğrencilerin huzurevlerine yönelik farkındalıklarının
              artırılmasını sağlamak amacıyla oluşturulmuştur. Bu farkındalıkla birlikte öğrencilerde saygı, sevgi, sorumluluk ve yardımse-
              verlik gibi kök değerlerin geliştirilmesi de amaçlanmıştır. Bu kök değerlerin yanı sıra öğrencilerin sosyal ve vatandaşlıkla ilgili
              yetkinlikler alanında da donanımlı olmalarına destek olunmaktadır.




                                                                      Yandaki araştırma sorusu kimya dersine ait
                                                                      “12.1.3.1. Redoks tepkimelerinin istemliliğini
                                                                      standart elektrot potansiyellerini kullana-
                                                                      rak açıklar.” kazanımına yönelik sorulmuş-
                                                                      tıur. İçerikte kullanılan bu tarz bir araştırma
                                                                      sorusu öğrencilerin dijital yetkinliklerini
                                                                      artıracaktır. Çünkü dijital yetkinlik kapsa-
                                                                      mında öğrenciler bu araştırma için bilgi ile-
                                                                      tişim teknolojilerini kullanarak bir araştırma
                                                                      yapacaktır. Ayrıca 21. yüzyıl becerileri olarak
                                                                      karşımıza çıkan bilgi okuryazarlığı, tekno-
                                                                      loji okuryazarlığı, eleştirel düşünme gibi
                                                                      becerilerin geliştirilmesine de katkı sunacağı
                                                                      düşünülmektedir.
                                                                                                        15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22