Page 17 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 17
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Alan/branş fark etmeksizin, öğretim programlarının lanabilecekleri becerilerin de kazandırılması önemlidir.
toplumsal boyutunu yansıtan değer ve yetkinliklerin Değerlerin, yetkinliklerin ve becerilerin kazandırılması
öğrenme öğretme sürecine dâhil edilmesi ve derse özel için bağımsız bir öğretim sürecinden ziyade, derse özel
kazanımlarla birlikte bu değer ve yetkinliklerin de işe kazanımlarla birlikte eş zamanlı bir öğretim süreci yürü-
koşulması gerekmektedir. Derse özel kazanımlar ger- tülmelidir. Başka bir ifade ile derse özel kazanımlar ele
çekleştirilirken, öğretim programlarında yer alan değer alınırken, değerler, yetkinlikler ve/veya becerilerle ilişki-
ve yetkinlikler ile birlikte, öğrencilerin yaşamlarında kul- lendirilerek bir bütün hâlinde işlenmelidir.
YETKİNLİK
KAZANIM
DEĞER
BECERİ
Değer ve yetkinliklerin öğrenme-öğretme sürecine na- zanımla nasıl ilişkilendirilebileceğine yönelik örnekler
sıl dâhil edilebileceği ve herhangi bir derse özgü bir ka- aşağıda sunulmuştur:
Yandaki şekilde yer alan
çözümlü örnek, matema-
tik dersine ait “10.1.1.4.
n elemanlı bir kümenin r
tane elemanının kaç farklı
şekilde seçilebileceğini
hesaplar.” kazanımına
yönelik hazırlanmıştır.
Örnekte görüldüğü gibi, 10.1.1.4. kazanımı için hazırlanan soruda sadece sayılar kullanmak yerine, huzurevine yapılacak bir
ziyaretten bahsedilmiştir. Soruda öğrencilere sunulan bu kurgusal durum, öğrencilerin huzurevlerine yönelik farkındalıklarının
artırılmasını sağlamak amacıyla oluşturulmuştur. Bu farkındalıkla birlikte öğrencilerde saygı, sevgi, sorumluluk ve yardımse-
verlik gibi kök değerlerin geliştirilmesi de amaçlanmıştır. Bu kök değerlerin yanı sıra öğrencilerin sosyal ve vatandaşlıkla ilgili
yetkinlikler alanında da donanımlı olmalarına destek olunmaktadır.
Yandaki araştırma sorusu kimya dersine ait
“12.1.3.1. Redoks tepkimelerinin istemliliğini
standart elektrot potansiyellerini kullana-
rak açıklar.” kazanımına yönelik sorulmuş-
tıur. İçerikte kullanılan bu tarz bir araştırma
sorusu öğrencilerin dijital yetkinliklerini
artıracaktır. Çünkü dijital yetkinlik kapsa-
mında öğrenciler bu araştırma için bilgi ile-
tişim teknolojilerini kullanarak bir araştırma
yapacaktır. Ayrıca 21. yüzyıl becerileri olarak
karşımıza çıkan bilgi okuryazarlığı, tekno-
loji okuryazarlığı, eleştirel düşünme gibi
becerilerin geliştirilmesine de katkı sunacağı
düşünülmektedir.
15