Page 13 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 13
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Eğitim felsefelerinin dayandığı felsefi akımlar ve genel özellikleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:
Anlayış Eğitim Dayandığı Eğitim amacı Program odağı
Felsefeler
Felsefeleri
Rasyonel kişi yetiştir-
Daimicilik Realizm Klasik eserler, kalıcı çalışmalar
mek
Geleneksel Realizm ve
Esasicilik Bireyin zihinsel gelişi- Temel beceriler ve temel konular
İdealizm mini teşvik etmek
Demokratik, sosyal Öğrenci ilgisine, kişilerin prob-
yaşamın ihtiyaçlarına lemlerinin çözümüne dayanır.
İlerlemecilik Pragmatizm
uygun birey yetiştir- Disiplinler arası konular, etkinlik-
mek ler ve projeler
Modern Sosyal, ekonomik ve siyasi
Toplumda yeni düzen
Yeniden kurma- Pragmatizm ve oluşturmaya, değişim problemlerin sosyal araştırma
yöntemleriyle araştırılması, top-
cılık varoluşculuk ve reformlara uygun lumsal problemler ve gelecekteki
bireyler yetiştirmek
sorunlara odaklanma
Pozitivizm bilimsel ve modern anlayıştaki değerler di- cağı, evrenin ayrı parçacıklardan oluşan bir bütün
zisi olarak adlandırılmaktadır. Aydınlanma Dönemi’yle olarak görülemeyeceği ve tam olarak nesnelliğin söz
ortaya konulan pozitivist paradigma modernizm, ras- konusu olmadığı görüşlerini savunmaktadır. Postpo-
yonalizm, kapitalizm, strüktüralizm, konseptüalizm zitivist paradigma geleneği çerçevesinde oluşturulan
gibi alanlara sahiptir. Bilimsel paradigma olarak da yeniden kavramsallaştırmacılık ve programı anla-
kabul gören pozitivist paradigma üç temele dayandı- ma akımı, M. Apple ve W. Pinar öncülüğünde ortaya
rılmaktadır: 1. Gerçekliğin temeli bazı ilke ve yasalara konulmuştur. Bu akımda öncelikle programı anlama
dayanmakta; bu yasalar keşfedilerek geleceğe yöne- gerektiği savunulmakta; geleneksel olarak nitelendi-
lik tahminlerde bulunulabilir 2. Alt düzeyde keşfedi- rilen program geliştirme süreci birçok yönden eleş-
len yasalar evrende üst düzey yasalarla uyumlu olmak tirmektedir. Programı politik bir metin olarak anlama,
zorundadır 3. Bilimsel gerçeklik nesneldir. Postpozi- programı, tarihsel bir metin olarak anlama, programı
tivizm ise pozitivist paradigmaya eleştirel bir bakış ırksal bir metin olarak anlama, programı fenomenolo-
açısı şeklinde ortaya çıkarak bilim ve modern ötesi jik bir metin olarak anlama, programı postyapısal bir
paradigma olarak kabul edilmektedir. Bilim dünyasın- metin olarak anlama, programı otobiyografik bir me-
da kabul gören pozitivist paradigma metodolojisi 20. tin olarak anlama, programı teolojik bir metin olarak
yüzyılın ilk yarısında Einstein’ın “Görecelik Kuramı” ve anlama, programı kurumsal bir metin olarak anlama,
Heisenberg’in “Belirsizlik İlkesi” ile sorgulanmaya baş- programı uluslararası alanlar bağlamında anlama,
lanılmıştır. Postpozitivist paradigma postrasyona- programı cinsiyet bağlamında anlama, programı es-
lizm, postmoderizm, poststrüktüralizm, reconceptu- tetik olarak anlama gibi yeniden kavramsallaştırma-
alizm gibi alanlara sahiptir. Postpozitivist paradigma, cılık ve programı anlamada birçok alt boyut bulun-
bilimsel paradigmayla yeni dünyanın anlaşılamaya- maktadır.
11