Page 87 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 87

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Performans Değerlendirme                        rüş geliştirme, yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünce
                                                            üretme ve çıkarımlarda bulunma gibi becerileri geliş-
            Öğrencilerin bilgi ve becerilerini ortaya koyarak oluş-
            turdukları çalışma, ürün ya da etkinliklerin değerlen-  tirmesi açısından oldukça önemlidir. Projeler, perfor-
            dirilmesi  süreci,  “performans  değerlendirme”  olarak   mans görevlerine göre içeriği oldukça geniş ve uzun
            ifade  edilebilir.  Bunun  yanında  performans  değer-  süren çalışmalardır.
            lendirme,  öğrencilerin  gerçek  yaşam  problemlerine   Proje konuları, genellikle, öğretmenlerin sunmuş ol-
            akademik bilgilerini uygulayabilme ve bunu problem   dukları alternatifler arasından bireysel veya grup ola-
            üzerinde  gösterebilmeleri  ile  ilgilenir,  öğrencilerin   rak seçilir. Proje konuları verilirken, projenin öğrenci
            öğrendiklerini  gerçek  durumlarda  göstermelerini   seviyesine ve yerel imkânlara uygun olmasına dikkat
            sağlar.                                         edilmelidir.  Ayrıca  grup  olarak  verilen  projelerde,
                                                            grupların  heterojen  olmasına,  grup  üyeleri  arasında
            Performans değerlendirmenin belli aşamaları vardır.
            Bu aşamalar:                                    görev dağılımın yapılmış olmasına ve her öğrencinin
                                                            aktif bir şekilde çalışmalara katılmasına dikkat edil-
            1. Amacın belirlenmesi: Performans değerlendirme-  melidir.
            de sürecin mi, sonucun mu yoksa her ikisinin birlikte
            mi değerlendirileceğine karar verilmelidir.     Sınıf içi uygulamalarda projelerden istenilen verimin
                                                            alınabilmesi  için  öncelikli  olarak  araştırılabilecek  ve
            2. Performans ölçütlerinin belirlenmesi: Performan-  gerekirse deney sonuçları ile desteklenebilecek ko-
            sın ölçütleri, öğrencinin bir etkinliği tam ve doğru bir   nular verilmelidir.
            şekilde yapması için göstermesi gereken belli davra-
            nışları tanımlar.                               Projenin  tasarımından  ortaya  konulmasına  kadar
                                                            geçen  süreç  bilimsel  basamakları  içereceğinden,
            3.  Performansın  ya  da  ürünün  gözlemlenebileceği   bilimsel  süreç  becerilerinin  gelişmesine  yardımcı
            ortam  oluşturma:  Öğrencinin  performansını  doğru   olur.  Öğrencilerin  öğrenme  becerilerini  geliştirir  ve
            ve güvenilir biçimde değerlendirmek için gözlemlerin   zenginleştirir.  Grupla  çalışma  ve  iş  birlikli  öğrenme
            birden fazla tekrarlanması gerekmektedir.       etkinliklerine  katılımı  sağlar.  Zekânın  farklı  boyutla-

            4.  Performansın  puanlanması:  Performansın  değer-  rının kullanımına izin verir. Proje süreci öğrencilerin
            lendirilmesi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol lis-  teknolojiyi kullanma becerisi kazanmalarına yardım-
            tesi ile yapılır. Performans değerlendirmede puan be-  cı olur. Değişik konularda proje vasıtasıyla kazandığı
            lirleme son adımdır. Bu puanlama sistemi performans   bilgi ve becerilerini uygulama imkânı elde eder. Proje
            ölçütlerine dayanmalıdır.                       çalışmasında  bilgi  öğrenciye  doğrudan  verilmediği
                                                            için  öğrenciler  proje  sürecinde  yaparak,  yaşayarak,
            Performans  görevleri,  öğrencinin  sahip  olduğu  bilgi   inceleyerek bilgi kazanırlar. Projelerin değerlendiril-
            ve becerileri günlük yaşamla da ilişkilendirerek orta-  mesinde çeşitli derecelendirilmiş puanlama anahtar-
            ya koymasını gerektiren kısa dönemli çalışmalardır.
                                                            ları kullanılır. Projenin değerlendirilmesi için hazırla-
            Proje                                           nan puanlama anahtarlarında, süreçle birlikte ortaya
                                                            konulan ürünler de dikkate alınır.
            Projeler,  öğrencilerin  bireysel  veya  grup  olarak  is-
            tedikleri  bir  konuda  öğretmen  rehberliğinde  yapmış   Aşağıda bir projenin değerlendirilmesine yönelik de-
            oldukları ayrıntılı çalışmalardır. Proje çalışmaları; öğ-  ğerlendirme ölçeği örneği sunulmuştur:
            rencilerin inceleme, araştırma ve yorum yapma, gö-
















                                                                                                        85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92