Page 87 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 87
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Performans Değerlendirme rüş geliştirme, yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünce
üretme ve çıkarımlarda bulunma gibi becerileri geliş-
Öğrencilerin bilgi ve becerilerini ortaya koyarak oluş-
turdukları çalışma, ürün ya da etkinliklerin değerlen- tirmesi açısından oldukça önemlidir. Projeler, perfor-
dirilmesi süreci, “performans değerlendirme” olarak mans görevlerine göre içeriği oldukça geniş ve uzun
ifade edilebilir. Bunun yanında performans değer- süren çalışmalardır.
lendirme, öğrencilerin gerçek yaşam problemlerine Proje konuları, genellikle, öğretmenlerin sunmuş ol-
akademik bilgilerini uygulayabilme ve bunu problem dukları alternatifler arasından bireysel veya grup ola-
üzerinde gösterebilmeleri ile ilgilenir, öğrencilerin rak seçilir. Proje konuları verilirken, projenin öğrenci
öğrendiklerini gerçek durumlarda göstermelerini seviyesine ve yerel imkânlara uygun olmasına dikkat
sağlar. edilmelidir. Ayrıca grup olarak verilen projelerde,
grupların heterojen olmasına, grup üyeleri arasında
Performans değerlendirmenin belli aşamaları vardır.
Bu aşamalar: görev dağılımın yapılmış olmasına ve her öğrencinin
aktif bir şekilde çalışmalara katılmasına dikkat edil-
1. Amacın belirlenmesi: Performans değerlendirme- melidir.
de sürecin mi, sonucun mu yoksa her ikisinin birlikte
mi değerlendirileceğine karar verilmelidir. Sınıf içi uygulamalarda projelerden istenilen verimin
alınabilmesi için öncelikli olarak araştırılabilecek ve
2. Performans ölçütlerinin belirlenmesi: Performan- gerekirse deney sonuçları ile desteklenebilecek ko-
sın ölçütleri, öğrencinin bir etkinliği tam ve doğru bir nular verilmelidir.
şekilde yapması için göstermesi gereken belli davra-
nışları tanımlar. Projenin tasarımından ortaya konulmasına kadar
geçen süreç bilimsel basamakları içereceğinden,
3. Performansın ya da ürünün gözlemlenebileceği bilimsel süreç becerilerinin gelişmesine yardımcı
ortam oluşturma: Öğrencinin performansını doğru olur. Öğrencilerin öğrenme becerilerini geliştirir ve
ve güvenilir biçimde değerlendirmek için gözlemlerin zenginleştirir. Grupla çalışma ve iş birlikli öğrenme
birden fazla tekrarlanması gerekmektedir. etkinliklerine katılımı sağlar. Zekânın farklı boyutla-
4. Performansın puanlanması: Performansın değer- rının kullanımına izin verir. Proje süreci öğrencilerin
lendirilmesi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol lis- teknolojiyi kullanma becerisi kazanmalarına yardım-
tesi ile yapılır. Performans değerlendirmede puan be- cı olur. Değişik konularda proje vasıtasıyla kazandığı
lirleme son adımdır. Bu puanlama sistemi performans bilgi ve becerilerini uygulama imkânı elde eder. Proje
ölçütlerine dayanmalıdır. çalışmasında bilgi öğrenciye doğrudan verilmediği
için öğrenciler proje sürecinde yaparak, yaşayarak,
Performans görevleri, öğrencinin sahip olduğu bilgi inceleyerek bilgi kazanırlar. Projelerin değerlendiril-
ve becerileri günlük yaşamla da ilişkilendirerek orta- mesinde çeşitli derecelendirilmiş puanlama anahtar-
ya koymasını gerektiren kısa dönemli çalışmalardır.
ları kullanılır. Projenin değerlendirilmesi için hazırla-
Proje nan puanlama anahtarlarında, süreçle birlikte ortaya
konulan ürünler de dikkate alınır.
Projeler, öğrencilerin bireysel veya grup olarak is-
tedikleri bir konuda öğretmen rehberliğinde yapmış Aşağıda bir projenin değerlendirilmesine yönelik de-
oldukları ayrıntılı çalışmalardır. Proje çalışmaları; öğ- ğerlendirme ölçeği örneği sunulmuştur:
rencilerin inceleme, araştırma ve yorum yapma, gö-
85