Page 89 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 89

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Derecelendirme Ölçekleri (Rubrik)               Bütüncül  dereceli  puanlama  anahtarı,  genel  süreci
                                                            veya ürünü bir bütün olarak parçaları dikkate almadan
            Derecelendirme ölçekleri, performansı tanımlayan kri-
            terleri içeren puanlama rehberidir. Herhangi bir çalış-  puanlamasıdır. Grup veya genelle ilgili kararlar alına-
            manın puanlanması için geliştirilmiş ölçütleri içeren bir   caksa  bütüncül  puanlama  daha  uygundur.  Bütüncül
            araçtır. Performansın değişen boyutlarını dikkate alarak   puanlama süreçten daha çok sonuçla ilgilidir. Sonuç-
            puanlama yapmak amacı ile kullanılan dereceleme öl-  lar yani ürünler toplam puan üzerinden değerlendirilir.
            çekleri,  öğrencinin  bir  kavrama  ilişkin  bilgisini  ortaya   Analitik  dereceli  puanlama  anahtarı,  performans  veya
            koyması veya bir ödevi yapmasına ilişkin olarak yeter-  ürünün  parçalarının  ayrı  ayrı  puanlanmasını,  sonra  da
            lilik düzeyini belirlemeye yönelik bir sistemdir. Dereceli   bu  puanları  toplayarak  toplam  puanın  hesaplanmasını
            puanlama anahtarı geliştirilirken öncelikle aracın hangi   gerektirir.  Bireye  yönelik  veya  bireysel  performans  ile
            amaçla geliştirildiği belirlenmelidir. İkinci aşamada, ya-  ilgili değerlendirme yapılacaksa analitik puanlama daha
            pılacak üründe nelerin değerlendirileceği açıkça ortaya   uygundur. Üründen daha çok süreçle ilgili olan analitik
            konularak yeterlilik düzeylerine karar verilmelidir. Üçün-  puanlamada ürünlerin farklı boyutları farklı puanlanarak
            cü aşamada, çalışmanın ölçmeye çalıştığı davranışlar,   değerlendirilir. Analitik dereceli puanlama anahtarların-
            ürünler ya da becerilerin anahtarı oluşturulmalıdır. Dör-  da ürün veya süreç bütün detayları ile ele alınır.
            düncü aşamada davranış, ürün ya da her bir becerinin   Gerek  bütüncül  gerekse  analitik  dereceli  puanlama
            yeterlilik düzeyi için kriterler yazılmalıdır. Yeterlilik dü-  anahtarları hazırlanırken özellikle şu hususlara dikkat
            zeylerini ifade eden kriterler iyi ayırt edilmelidir.
                                                            etmek gerekir:
            Dereceli  puanlama  anahtarları  çalışmaya  başlama-  •  Dereceli puanlama anahtarlarında çok genel ölçüt-
            dan önce hazırlanır. Öğrenci yaptığı çalışmanın hangi   ler kullanılmamalıdır.
            kriterlere göre değerlendirileceğini bilmelidir. Bu du-
            rumda, öğrenciye çalışmanın nasıl yapılacağı ve ça-  •  İşlevsel olmayan detaylara yer verilmemelidir.
            lışmada nelerin bulunması gerektiği ile ilgili rehberlik   •  Sınırlı sayıda boyuta ya da özelliğe odaklanılmamalıdır.
            edilmiş olur. Dereceli puanlama anahtarında belirti-  •  Anahtar nitelikte, öğretilebilir ve ölçülebilir ölçütler
            len ölçütlere göre hareket etmek, öğretmen, öğrenci   kullanılmalıdır.
            ve veli için şu kazanımları sağlar:             •  Tanımlayıcılar dikkatlice seçilmelidir.

            •  Öğretmen ve öğrenci için açık bir kalite tanımı verir.  •  Dörtlü bir performans düzeyi kullanmak daha işlev-
            •  Öğrenciler derecelendirme ölçeği kullandıkça, üret-  seldir.
               tikleri ürünün sorumluluğunu daha fazla duyar.  •  Düzeyler  arasındaki  uzaklık  eşit  tutulmaya  çalışıl-
            •  Öğretmenlerin  puanlama  için  harcadıkları  zama-  malıdır.
               nın azalmasına katkıda bulunur.              •  Gerektiğinde, dereceli puanlama anahtarının ölçüt-
            •  Öğretmenlerin öğrenci çalışmalarını değerlendir-  lerinin belirlenmesi sürecine öğrencilerin de katılımı
               meleri kolaylaşır.                              sağlanmalıdır.
            •  Öğrencilere bir ödevi yaparken kendi performan-  Aşağıda  dereceli  puanlama  anahtarına  yönelik  örnek
               sının  değerlendirebilecekleri  standartlar  ve  kri-  bir şablon sunulmuştur:
               terler sağlar.

             Puan                  Ölçütler
                                   Performansı en yüksek seviyede göstermeye yönelik ölçütler yer alır.
             3 puan (yüksek)       Verilen problem durumu tam olarak anlamıştır.
                                   Yanıt, maddenin gerektirdiği şekilde açık, eksiksiz ve doğrudur.

                                   Performansı orta seviyede göstermeye yönelik ölçütler yer alır.
             2 puan (orta)         Verilen problem durumunu kısmen anlamıştır.
                                   Yanıt, eksik veya belirsiz bazı çalışmalar içerebilir.
                                   Performansı en düşük seviyede göstermeye yönelik ölçütler yer alır.
             1 puan (düşük)
                                   Verilen problem durumunu anlamamıştır.
                                                                                                        87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94