Page 90 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 90
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Kontrol Listeleri dukça önemlidir. Gözlemler, öğrenciler hakkında ça-
buk ve doğru bilgiler edinmeyi sağlar. Öğretmenler;
Gözlenen performansın ya da ürünün belirlenen per-
formans ölçütlerine ne derece uyumlu olduğu kont- öğrencilerin sınıf içinde ve dışında soru ve önerilere
rol listeleri kullanılarak belirlenebilir. Kontrol listeleri, verdikleri cevapları, sınıf içi tartışmalara katılımını,
öğrenciden beklenen davranışın özelliklerine ilişkin grup çalışmalarında ve tartışmalarındaki katılımını,
detaylı bilgileri içeren ve öğrenci performansının eksik öğrencinin materyal ve görevlere gösterdiği tepkileri
noktalarını belirleme amacıyla kullanılan araçlardır. gözlemler. Bu gözlem raporları öğretmenler tarafın-
dan zamana bağlı not alınabilir.
Kontrol listelerinde var veya yok, evet veya hayır şek-
linde puanlanabilen bir dizi davranış, özellik veya ni- Öz Değerlendirme
telik bulunur. Öz değerlendirme, bireysel veya kendini değerlen-
dirme olarak da adlandırılabilir. Öğrencilerin kendi
Görüşme (Mülakat)
öğrenme süreçlerini, özellikle başarı düzeylerini ve
Öğrencinin bir kavram, durum veya olay hakkındaki öğrenme sonuçlarını yargılamaları olarak açıklanabi-
düşüncelerini ve bilgisini açığa çıkarmak amacıyla lir. Temel amaç, öğrencilerin öz değerlendirme bece-
yapılır. Bu teknikte öğretmen öğrencisine belli bir öğ- rilerini geliştirmektir. Öz değerlendirmenin etkili bir
renme konusuyla ilgili sorular sorar ve cevaplar alır. biçimde kullanılması öğrencilerin kendilerine olan öz
Bu süreç kaydedilir ya da kısa notlar alınabilir. güvenlerinin artmasını, öz saygılarının yükselmesini
Gözlem ve kendi yeterliliklerinin farkına varmalarını da sağlar.
Ayrıca öğrencilerin öz eleştiri yapma becerisini geliş-
Öğrencilerin kazanımlarla ilişkili olan her türlü gözle- tirir.
nebilir performansının (sözlü anlatım, problem çöz-
me, vb.) ölçülmesinde bu araçlardan yararlanılabilir. Aşağıda öz değerlendirme için kullanılabilecek bir
Çıktıların görülebildiği bazı alanlarda bu yöntem ol- form örneği sunulmuştur:
88