Page 43 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 43

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
                                                                                            OKURYAZARLIĞI




                   1.         Eleştirel
              ETKİNLİK        Düşünce
                               Becerisi
                                                                                       Bireysel  Ders İçi
             Etkinliğin      KİRLİLİK NEDİR?                                         Etkinliğin   1 Ders Saati
             Adı                                                                     Süresi

             Etkinliğin      Öğrencilerin kirlilik ve kirletici kavramlarını tanımlayabilmeleri, kirleticilerin özelliklerini
             Amacı           belirleyebilmeleri.


            Yönerge: Aşağıdaki etkinlik açıklamasını okuyunuz ve verilen deneyi işlem basamaklarını takip ederek yapınız.
            Etkinlik Açıklaması: Çevrenin canlı ve cansız öğelerini olumsuz yönde etkileyen, üzerinde yapısal zararlar
            meydana getiren ve niteliklerini bozan yabancı maddelerin hava, su ve toprağa yoğun bir şekilde karışması
            olayına “çevre kirliliği” adı verilmektedir. Çevre kirliliğinin en önemli nedenleri;

              •  Hızlı nüfus artışı,
              •  Plansız kentleşme,
              •  Plansız endüstrileşme,
              •  Doğal kaynakların ölçüsüz kullanılması olarak sıralanabilir.
            Çevre kirliliği çeşitleri genel olarak hava kirliliği, su kirliliği, toprak kirliliği, gürültü kirliliği ve görüntü kirliliği
            olarak sınıflandırılır. Çevre kirlilikleri doğaya zarar vererek doğrudan veya dolaylı olarak doğada yaşamını sür-
            düren tüm canlıların zarar görmesine neden olmaktadır. Çevrenin kirlenmesi, ekosistemin dengelerini bozarak
            iklimsel değişikliklere sebep olmaktadır.
            Araç-Gereç: İçme suyu, 4 cam bardak, tuz, sirke, gıda boyası, kaşık
            İşlem Basamakları

              •  İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alınız.
              •  Etkinlikte kullanılacak araç gereçleri hazırlayınız.
              •  Bardakları sınıftaki öğrencilerin görebileceği şekilde yan yana yerleştiriniz.
              •  4 cam bardağı bardaklarda biraz boşluk kalacak şekilde içme suyu ile doldurunuz.
              •  Birinci bardağa tuz, ikinci bardağa sirke ve üçüncü bardağa gıda boyası koyarak karıştırınız.
              •  Tuz, sirke ve gıda boyasının kirleticileri temsil ettiğini belirterek ilk 3 bardaktaki sulardaki değişimleri göz-
                lemleyerek not ediniz.
              •  İlk 3 bardaktaki sularda meydana gelen değişimleri dördüncü bardaktaki su ile karşılaştırınız.
            Kontrol Listesi: Bu faaliyet kapsamında aşağıda verilen kontrol listesini doldurunuz.



                                       DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ                           EVET    HAYIR

                      Bardaklardaki kirliliğin belirtilerini (tat, koku, renk vb.) fark ettiniz mi?

                  Tuz, sirke ve gıda boyasının suyun özelliklerini nasıl değiştirdiğini öğrendiniz mi?

                              Kirlilik kavramı hakkında bilgi sahibi oldunuz mu?

                       Kirletici unsurların özelliklerini ve neler olabileceğini öğrendiniz mi?

                       Farklı kirleticilerin ortamları nasıl etkileyebileceğini kavradınız mı?



                                                                                                    43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48