Page 39 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 39

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
                                                                                            OKURYAZARLIĞI


            Ardından 1 cm x 3 cm boyutlarında altı parça karton kesin. Her bir ataşın orta kısmını
            bir karton parçasının altına yapıştırın veya bantlayın. Tutkalın kuruması için zaman
            bırakın (20 dakika).


                                 Bir mantar alın ve altı rüzgar bıçağını mantarın içine sokun.   5
                                 Bıçakları, mantarın çevresinde eşit aralıklarla uçtan yaklaşık
                                 5 mm uzağa yerleştirin. Bir deliği gevşetmek için önceden
              6                  bir pim takmak isteyebilirsiniz.


            MODEL 2: Model 1’dekiyle aynı yönergeleri izleyin, ancak bu sefer 1-2 cm x 4 cm boyutlarında karton dikdört-
            genler kesin.

            MODEL 3: Model 1 ile aynı talimatları izleyin,
            ancak bu sefer kartonu yandaki şekildeki gibi
            kesin: (Not: Bu şekil, Model 1 ve 2 ile aynı yüzey
            alanına sahiptir.)
            Rüzgâr pervanesi kullanmak için mantar ucu-                                           1  1  cm
            nu motor şaftındaki rüzgâr kanatlarından en    1                                        2
            uzağa yerleştirin. Milin mantarın tam ortasına    2  cm
            girdiğinden emin olun ve sallamayın (Bu, mo-
            tor üzerindeki tutuşunu gevşetir.).                              6 cm
              •  Yaptığınız rüzgâr santrali maketi üzerinde aşağıda verilen deneyleri uygulayınız.


             DENEY 1: Bir rüzgâr pervanesindeki kanat açısı,   DENEY 2: Bir rüzgâr pervanesindeki kanatların bo-
             ürettiği elektrik miktarını nasıl etkiler?     yutu, ne kadar elektrik üretebileceğini nasıl etkiler?
             Model 1, rüzgâr pervanesini motor miline takın.   Model 1’deki rüzgâr kanatlarını en yüksek voltajı
             Bıçakları mantarın ucuna dik olacak şekilde eğin.   ürettikleri açıda tutun. Gerilimi tekrar ölçün. Ar-
             Rüzgâr türbinü maketini çalışan bir fanın veya saç   dından, Model 2 rüzgâr pervanesini, kanatları aynı
             kurutma makinesinin önüne yerleştirin. Pervane dö-  açıda olacak şekilde motor miline takın. İlk pervane
             nüyor mu? Değilse, bıçakları küçük bir eğimde ola-  ile aynı mesafede, fanın veya saç kurutma makine-
             cak şekilde hafifçe döndürün. Pervaneyi fanın veya   sinin önüne koyun. Bu rüzgâr türbini tarafından
             saç kurutma makinesinin önüne yerleştirin. Pervane   üretilen voltajı ölçün. Öğrencilerden rüzgâr kanat-
             dönmeye başlayana kadar kanatları küçük artışlarla   larının boyutunun bir pervanenin ne kadar hızlı dö-
             yatırmaya devam edin. Bu olduğunda, üretilen vol-  nebileceğini nasıl etkilediğini ve nedeni hakkında
             tajı ölçün. Hangi açının en yüksek voltajı ürettiğini   sonuçlar çıkarmalarını isteyiniz.
             görmek için pervanenin kanatlarını eğmeye devam
             edin. Öğrencilerden kanat açısının bir pervanenin
             ne kadar hızlı dönebileceğini nasıl etkilediğini ve   DENEY 4: Rüzgâr hızı, bir rüzgâr makinesinin üre-
             nedeni hakkında sonuçlar çıkarmalarını isteyin.
                                                            tebileceği elektrik miktarını nasıl etkiler?
                                                            Önceki deneylerde oluşturulan pervanelerden
                                                            herhangi birini kullanarak rüzgâr türbini maketini
             DENEY 3: Bir rüzgâr pervanesindeki kanatların şek-  iki hızlı bir fanın önüne yerleştirin. Fanı düşük hız-
             li, ne kadar elektrik üretebileceğini nasıl etkiler?  da çalıştırın ve voltajı ölçün. Ardından fanı yüksek
             Model  2’deki rüzgâr kanatlarını  Deney 2’deki ile   devirde çalıştırın ve ölçümü tekrarlayın. Öğrenci-
             aynı açıda tutun. Gerilimi tekrar ölçün. Ardından,   lerden rüzgâr hızının rüzgâr makinelerinin elektrik
             Model 3 rüzgâr pervanesini, kanatları Model 2 rüz-  çıkışını nasıl etkilediği hakkında hipotez kurmaları-
             gâr pervanesiyle aynı açıda olacak şekilde motor   nı isteyin. "Ticari rüzgâr enerjisi üretimi için iyi saha
             miline takın. Gerilimi ölçün. Öğrencilerden pervane   ve tasarım için muhtemelen hangi koşullar gerekli
             kanatlarının şeklinin dönüş hızını nasıl etkilediği ve   olacaktır?", sorusu üzerinden bir tartışma başlatınız.
             nedeni hakkında sonuçlar çıkarmalarını isteyiniz.



                                                                                                    39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44