Page 32 - Finansal Okuryazarlık
P. 32

FİNANSAL
         OKURYAZARLIK













































          Görsel 3.4: Alım kararının verilmesinde 10 saniye kuralı

          a)  Alışverişte kasaya gidip ödeme yapmadan önce 10 saniye düşünülmelidir. Bu durum uzmanlar tarafından
             “10 Saniye Kuralı” olarak tanımlanır. 10 saniye sonunda sorulan soruların cevabı ihtiyaç olduğu sonucunu
             ortaya çıkarıyorsa mal ya da hizmet alınabilir.

          b)  İlk olarak birey aldığı ürünle ilgili “Bir istek mi, ihtiyaç mı?” sorusunu sormalıdır. Ürün veya hizmetin alınma-
             ması hâlinde eksikliği hissedilecekse ve bütçe hesaplanırken karşılığı ayrılmışsa bu bir ihtiyaçtır. “Almasam
             da olur.” denilebilen bir ürün veya hizmetse bu bir istektir.
          c)   “Bu ürün veya hizmeti almak için bütçemde yer var mı?” Bilinçli bir tüketicinin yıllık, aylık, haftalık hatta
             günlük bütçesi bulunur. Alınması planlanan bu ürün ve hizmetin bütçede karşılığı yoksa ve alınması hâlin-
             de maddi sıkıntı yaratacaksa alınmamalıdır.

          ç)   Bu ürün veya hizmeti daha ucuza alabilir miyim? Satın alınmak istenen ürün veya hizmet hakkında piyasa
             araştırması yapılması gerekir. Daha ucuza ve daha kaliteli alınabilecek ürün veya hizmetler tercih edilmeli-
             dir.
          d)  Satın alınan ürünün başkası elimde var mı? Daha önceden alınan bir ürünün daha başka rengi ya da ge-
             lişmiş modeli alınmak isteniyorsa bütçe gözden geçirilerek tekrar değerlendirilmeli ve mümkünse ürün
             alınmamalıdır.












           32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37