Page 88 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 88

Değer kazandırılması süreci korku, kaygı, nefret ve suçluluk gibi olumsuz duygulardan

               değil empati, sevgi ve saygı gibi olumlu duygulardan beslenmelidir. Değerlerin kazandırılması
               sürecinde, tüm paydaşlar değerlerin gerektirdiği davranışları göstermekle sorumludur. Yani,

               sevgi ya da saygı birer değer olarak ele alınacaksa önce öğrenciler sevilmeli ve onlara saygı
               duyulmalıdır.  Sonra  da  okulda  o  kültür  yaratılmalı  ve  yaşatılmalıdır.  Değer  kazandırılması

               sürecini öğrencilerin öğretmenlerle olan etkileşimi, diğer öğrencilerle olan etkileşimi, öğrenme
               ortamı,  disiplin  kuralları  vb.  birçok  faktör  etkiler.  Bu  sebeple  değer  kazandırma  okulda

               öğrencilere  destek  olmak  üzere  yapılan  aktivitelerin/uygulamaların    (mentorluk,  sosyal  ve

               duygusal beceri eğitimi, okul devamsızlığını azaltmak üzere yapılan rehberlik, zorbalık karşıtı
               programlar, gönüllü proje çalışmaları vb.) tümünde yer almalıdır. Önleyici disiplin kapsamında

               verilen sosyal ve duygusal beceri eğitimleri değerler eğitimiyle yakın ilişkilidir. Örneğin empati
               becerisini  kazanırken  öğrenci  saygı,  sabır,  sorumluluk  veya  diğer  başka  değerleri  de

               kazanabilir. Aynı şekilde saygı, sabır ve sorumluluk değerini kazanan öğrenci empati becerisini
               de kazanır. Bu doğrultuda değerlerin sosyal ve duygusal beceri eğitimi kapsamında öğrencilere

               kazandırılması  mümkündür.  Önleyici  disiplin  kapsamında  verilen  stres  yönetimi,  çatışma

               çözme becerileri, öfke kontrolü gibi eğitimler de değer kazandırma sürecinde yer almalıdır.
                      Ders  süreçlerinde  iş  birlikçi  çalışmalara  yer  verilmesi,  akran  öğretiminin  teşvik

               edilmesi, takım sporlarının teşviki, kültürel faaliyetlere katılım değer kazandırılması sürecinde

               fırsat olarak değerlendirilmelidir.

                      Okul  ve  sınıf  kurallarının  net  bir  şekilde  ifade  edilmesi  ve  uygun  davranışlarının
               ödüllenirken uygun olmayan davranışların cezalandırılmasının tutarlı bir şekilde yapılması da

               öğrencilerin değer sisteminin gelişmesine katkıda bulunacaktır.























                                                           83
   83   84   85   86   87   88   89   90