Page 88 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 88
Değer kazandırılması süreci korku, kaygı, nefret ve suçluluk gibi olumsuz duygulardan
değil empati, sevgi ve saygı gibi olumlu duygulardan beslenmelidir. Değerlerin kazandırılması
sürecinde, tüm paydaşlar değerlerin gerektirdiği davranışları göstermekle sorumludur. Yani,
sevgi ya da saygı birer değer olarak ele alınacaksa önce öğrenciler sevilmeli ve onlara saygı
duyulmalıdır. Sonra da okulda o kültür yaratılmalı ve yaşatılmalıdır. Değer kazandırılması
sürecini öğrencilerin öğretmenlerle olan etkileşimi, diğer öğrencilerle olan etkileşimi, öğrenme
ortamı, disiplin kuralları vb. birçok faktör etkiler. Bu sebeple değer kazandırma okulda
öğrencilere destek olmak üzere yapılan aktivitelerin/uygulamaların (mentorluk, sosyal ve
duygusal beceri eğitimi, okul devamsızlığını azaltmak üzere yapılan rehberlik, zorbalık karşıtı
programlar, gönüllü proje çalışmaları vb.) tümünde yer almalıdır. Önleyici disiplin kapsamında
verilen sosyal ve duygusal beceri eğitimleri değerler eğitimiyle yakın ilişkilidir. Örneğin empati
becerisini kazanırken öğrenci saygı, sabır, sorumluluk veya diğer başka değerleri de
kazanabilir. Aynı şekilde saygı, sabır ve sorumluluk değerini kazanan öğrenci empati becerisini
de kazanır. Bu doğrultuda değerlerin sosyal ve duygusal beceri eğitimi kapsamında öğrencilere
kazandırılması mümkündür. Önleyici disiplin kapsamında verilen stres yönetimi, çatışma
çözme becerileri, öfke kontrolü gibi eğitimler de değer kazandırma sürecinde yer almalıdır.
Ders süreçlerinde iş birlikçi çalışmalara yer verilmesi, akran öğretiminin teşvik
edilmesi, takım sporlarının teşviki, kültürel faaliyetlere katılım değer kazandırılması sürecinde
fırsat olarak değerlendirilmelidir.
Okul ve sınıf kurallarının net bir şekilde ifade edilmesi ve uygun davranışlarının
ödüllenirken uygun olmayan davranışların cezalandırılmasının tutarlı bir şekilde yapılması da
öğrencilerin değer sisteminin gelişmesine katkıda bulunacaktır.
83