Page 84 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 84
e) Öz Yansıtma Becerisi:
Bireyin kendini izleme ve değerlendirme sürecinde dürtülerini, duygu, düşünce ve
davranışlarının farkındalığını, memnuniyet ve memnuniyetsizlikleriyle karşı karşıya kalmasını
ve gerek gördüğü sürece değiştirmesini ifade eder.
2. Sosyal Yaşam Becerileri
Sosyal-duygusal becerilerin ikinci bileşeni ise sosyal yaşam becerileri bileşenidir. Bu
bağlamda sosyal yaşam becerileri, bireyin toplumsal yaşama etkin olarak katılabilmek ve
günlük yaşamda karşılaştığı problemlerin üstesinden gelebilmek için kullandığı becerileri ifade
etmektedir ve bu yönüyle bireyin toplumsal yönü ile ilişkilidir. Sosyal yaşam becerileri;
a) iş birliği,
b) sosyal farkındalık
c) iletişim
olmak üzere üç alt beceriden oluşur.
a) İletişim Becerisi:
Duygu, düşünce veya bilgilerin sözlü ya da sözsüz olarak başkalarına iletilmesini ifade
eder.
b) İş birliği Becerisi:
Ortak bir hedefe ulaşmak için iki veya daha fazla kişinin birlikte çalışabilmesini ifade
eder.
c) Sosyal Farkındalık Becerisi:
Farklı geçmiş, kültür ve şartlardan gelen bireyler de dahil olmak üzere başkalarının
bakış açılarını anlama ve onlarla empati yapmayı ifade eder.
3. Ortak/Bileşik Beceriler
Bu noktada ortak/birleşik beceriler benlik becerileri ve sosyal yaşam becerileri ile
birlikte sosyal-duygusal beceriler yapısını oluşturmaktadır. Ortak/birleşik beceriler ortaya
konulan modelde benlik becerileri ile sosyal yaşam becerilerinin kesişim noktasında yer
almaktadır. Bu yönüyle hem bireyin kendiliği ve kişiliği ile ilgili süreçlerden hem de bireyin
toplumsal yönünden beslenmektedir. Ortak/Bileşik beceriler;
79