Page 87 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 87

BÖLÜM 8 DEĞERLERE DAYALI BİR OKUL KÜLTÜRÜ OLUŞTURMA


                      Okul kültürünün bir parçası olarak değerler, düşünce ve uygulamada birlik oluşturur;
               düşüncelerin ve uygulamaların net, açık ve birbiriyle uyumlu olmasını sağlar. Bu kapsamda

               öncelikle okulun eğitim ile ilgili tüm planlamalarında değerler eğitimi açık bir hedef olmalı ve
               değerlerin kazandırılması konusunda okul yönetimi, öğretmenler, veliler ve diğer tüm paydaşlar

               ortak bir anlayışı yansıtmalıdırlar.

               1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 2. maddesinde bireylerin;


                     Türk  Milletinin  milli,  ahlâkî,  insani,  manevi  ve  kültürel  değerlerini  benimseyen,
                      koruyan ve geliştiren,

                     Ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan,

                     Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline
                      getiren,

                     Beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir
                      kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip,

                     İnsan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren,

                     Topluma  karşı  sorumluluk  duyan;  yapıcı,  yaratıcı  ve  verimli  bireyler  olarak
                      yetiştirilmesinin hedeflendiği belirtilmektedir.

                      Görüldüğü gibi eğitim sisteminin hedefi hem akademik açıdan başarılı hem de duyuşsal

               özellikleri gelişmiş bireyler yetiştirmektir. Bu bağlamda eğitim sisteminin temel görevlerinden
               biri de öğrencilere kök değerleri kazandırmaktır.


                      Okullarda  artan  şiddet  olayları,  öğrencilerin  birbirlerine  ve  öğretmene  saygısız
               davranışları, madde bağımlılığı, zorbalık, okul başarısındaki azalma gibi sorunlar ancak etkili

               değerler  eğitimiyle  çözüm  bulabilecektir.  Okulların  önemli  görevi;  kültür  aktarımında  okul
               programında açık olarak belirtilen veya belirtilmeyen değerleri öğretmek, öğrencileri belirlenen

               kurallar  doğrultusunda  disipline  etmek,  ahlaki  gelişimine  katkıda  bulunmak,  karakterini  ve
               benlik  algısını  olumlu  yönde  etkilemektir.  Bu  bağlamda  güvenli  ve  olumlu  okul  iklimi

               oluşturulurken “değer” temelli bir anlayış esas alınmalıdır. Temel alınan insani değerler; adalet,

               dostluk, dürüstlük, özdenetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverliktir.
               Öğretim programlarında da yer alan bu 10 kök değer, derslere entegre edilmesinin yanında okul

               ikliminin de temel taşları olmalıdır. Öğrenciler, ilgili değerleri içselleştirirse disiplini bozacak

               davranışları  gerçekleştirme  olasılıkları  azalacaktır.  Örneğin,  saygı  ve  sevgi  değerlerini
               içselleştiren bir öğrenci akran zorbalığı gibi davranışları gerçekleştirmeyecektir.


                                                           82
   82   83   84   85   86   87   88   89   90