Page 79 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 79
Aktivite 12
Sinem ile Ahmet beraber bir ödev yapmak üzere öğretmen tarafından görevlendiriliyorlar.
Ama birkaç gün sonra aralarında çok büyük bir kavga çıkıyor ve artık beraber çalışmak
istemedikleri için öğretmene gidiyorlar. Ahmet, Sinem’i yaptığı hiçbir şeyi beğenmemekle
suçluyor. Sinem de Ahmet’i tüm ödevi onun başına yıktığı için suçluyor. Öğretmen ikisini
de dinliyor ve onlara “Bu noktadan sonra hiç kimseyi size eş olarak bulamam.” diyor.
1. İki öğrenci arasındaki çatışmanın çözülmesi için nasıl bir yol izlersiniz? Neden?
Öfke Kontrolü Eğitimi
Öğrenciler öfkelerini kontrol edemediğinde davranış problemleri yaşayabilir. Bu
bağlamda öğrencilere öfke kontrolüne yönelik eğitimler verilmelidir. Öfke; sevgi, üzüntü,
korku, acımak gibi en temel duygulardan biridir. Anlam olarak engellenme, incinme, haksızlık,
tehdit altında hissetme karşısında gösterilen kızgınlık, saldırganlık ve hatta şiddet olan öfke,
kontrol edilebildiğinde geliştirici olabilecek bir duygudur. Genel olarak insanın bilinçli
yaşamadığı, kontrol etmekte zorlandığı bu duygu ile nasıl başa çıkılacağı, yaşandığı anda
verilen kararlarla şekillenir. Kişinin karşısındakine ve kendisine kontrolsüz yaşanan öfke ile
vereceği zararlar çok farklı boyutlarda olabilir. Öfke duygusu, eğitim, farkındalık, sorumluluk
ve kişisel alt yapı ile kontrol altına alınabilen bir duygudur. Dolayısıyla öfke bilinçli kontrol
edilmeli ve yarattığı olumsuz etkiler doğru yöneltilebilmelidir. Öfke kontrolü konusunda her
şey duygular, düşünceler, bilinçli davranış ile şekillenir. Aksi takdirde öfke kolaylıkla bir
alışkanlık hâline dönüşebilir. Öfke kontrolünde temel amaç; şiddet duygusuna, saldırganlığa,
şiddete dönüşmeden öfkeyi bir pozitif enerji kaynağına dönüştürebilmektir.
Kişinin her şeyden önce özeleştiri yapabilmeyi bilmesi gerekir. Suçlu olabilir miyim, nerede
hata yapmış olabilirim ve ne yapabilirim diye düşünmesi gerekir. Yani öfke kontrolünde
genellemelerden kaçınmak farkındalığı yaratabilmek çok önemlidir.
74