Page 77 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 77

Okul  ortamında  sıklıkla  karşılaşılan  çatışmalara  olumsuz  stratejilerle  yaklaşan

               öğrenciler için kapsamlı eğitimler planlanarak özellikle yıkıcı stratejiler kullanan öğrenciler
               için  önlem  alınması,  disiplin  sorunlarının  ortaya  çıkmadan  önlenmesinde  önemlidir.  Yine

               çatışmaların  çözülmesinde  kaçınma  stratejilerini  kullanan  öğrenciler  de  sorunun  çözümüne
               yönelik  olarak  bir  adım  atmadığından  çatışmanın  daha  büyük  sorunlara  yol  açacak  şekilde

               büyümesine neden olabilir. Çatışma çözme eğitimi; öğrencilerin çatışmaları iş birliğine yönelik
               yapıcı  ve  bütünleştirici  problem  çözme  stratejileri  ile  çözmeleri  konusunda  bilinçlenmesini

               sağlar.  Öğrencilerin  çatışma  durumunda  hangi  stratejiyi  kullandığının  belirlenmesi  ve  bu

               stratejiye ilişkin davranış değişikliklerinin gerçekleşmesi için yol gösterici olması açısından
               aşağıda stratejilere ilişkin örnekler verilmiştir:


               İşbirliğine Yönelik Yapıcı ve Bütünleştirici Problem Çözme Stratejileri: Ayşe ve Mehmet
               çatışmalarında  her  iki  tarafın  da  düşüncelerine,  isteklerine  ve  duygularına  önem  verilmesi,

               duygu,  düşünce  ve  isteklerin  açıkça  ifade  edilmesi  gerektiğini  düşünür;  çatışma  esnasında
               kendini  açık  şekilde  ifade  eder  ve  karşı  tarafın  da  aynı  şekilde  davranmasını  bekler.  Bu

               öğrenciler, okul yaşamında da kendini rahatlıkla ifade edebilirler.

               Hükmedici ve Yıkıcı Problem Çözme Stratejileri: Emre beden eğitimi derslerindeki serbest

               zamanlarda  arkadaşlarını  basketbol  oynamaya  zorlamakta,  arkadaşları  basketbol  oynamak
               istemediklerini söylediğinde ise basketbolun o şartlarda oynayabilecekleri en iyi oyun olduğunu

               kesin ve itiraz kabul etmeyecek bir tarzda söylemektedir. Emre; okul yaşamında da genel olarak

               zorlayıcı, arkadaşlarına emir vermekten hoşlanan, kurallara uymayı çoğunlukla reddeden bir
               öğrencidir.


               Kaçınma  Stratejileri:  Cemre,  sessiz  ve  içine  kapanık  bir  öğrencidir.  Sınıf  arkadaşlarıyla
               problem  yaşadığında,  tartışmamak  için  her  zaman  ortamı  terk  etmeyi,  bu  mümkün  değilse

               karşısındaki  haksız  bile  olsa  kendi  duygu,  düşünce  ve  isteklerini  geri  plana  atarak,
               karşısındakini  haklı  olarak  kabul  eder.  Bu  nedenle  çok  arkadaşı  yoktur  ve  isteklerini  ifade

               edemediği gibi isteklerine de ulaşmakta da sorunlar yaşamaktadır.

                      Yukarıdaki  örneklerde  olduğu  gibi  önleyici  disiplin  uygulamalarında  öğrencileri

               tanımak  ve  hangi  durumlarda  nasıl  davranacaklarını  önceden  bilmek  önemlidir.  Çatışma
               durumunda öğrencilerin nasıl davranacağını bilmek, davranışa göre önlem almak ve öğrencilere

               çatışma çözme becerileri kazandırmak disiplin sorunları ortaya çıkmadan önlemede yardımcı

               olacaktır.  Davranış sorunları olan öğrenciler de dâhil olmak üzere tüm öğrencilerin, çatışmaları
               doğru ve yapıcı şekilde çözmeleri için gerekli becerileri geliştirmeleri gerekir. Öğrenciler, bir

               çatışmayı çözmek için gereken temel becerileri öğrenebilirler.

                                                           72
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82