Page 76 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 76

BÖLÜM 6 DUYGU YÖNETME SÜREÇLERİ VE DAVRANIŞ KONTROL ETME
                                                    YÖNTEMLERİ
                      Okullarda  sorunlu  davranışa  bağlı  olarak  ortaya  çıkan  bazı  disiplin  sorunları,

               öğrencilerin duygularını yönetememesine bağlı olarak davranışlarını kontrol edememesinden
               kaynaklanmaktadır. Öğrenciler; duygularını doğru ifade etmek, zor bir durumla karşı karşıya

               kalındığında  duygu  durumlarına  bağlı  olarak  ortaya  çıkan  davranışlarını  kontrol  etmek

               konusunda eğitilebilirler.

               Çatışma Çözme Becerileri Eğitimi

                      Bireylerin  herhangi  bir  konu  üzerinde  anlaşmaya  varamadığı  durumlarda  çatışmalar

               ortaya  çıkar.  Çoğunlukla  bireyler  arasında  ihtiyaçlar,  dürtüler,  istekler  birbirleriyle  uyumlu

               olmadığı zaman çatışma durumları gözlenir. Ayrıca bazı durumlarda bireyler, söylemleri farklı
               algılayarak  çatışma  durumlarının  ortaya  çıkmasına  neden  olur.  Bireyler  arasında  yaşanan

               çatışmaların nedenlerini üç grupta değerlendirmektedir. Bunlar, karşılanmayan temel psikolojik
               gereksinimler  sınırlı  olan  kaynakların  paylaşımı  ve  farklı  değerlere  (inançlar,  öncelikler,

               ilkeler) sahip olmadır. Bu sebeplerle oluşan çatışmalara öğrenciler "iş birliğine yönelik yapıcı
               ve  bütünleştirici  problem  çözme  stratejileri";  "hükmedici,  yıkıcı  stratejiler"  ve  "kaçınma

               stratejileri" ile tepki verirler.

                      Ergenler  arasında  en  küçük  meseleler  ve  anlaşmazlıklar  genellikle  büyümekte  ve

               kavgalara sebep olabilmektedir. Ne yazık ki pek çok ergen çatışmalar ya da anlaşmazlıklar

               ortaya  çıktığında  kavgadan  başka  bir  seçenek  olmadığına  inanmaktadırlar.  Kimisi  öfkesini
               kontrol edememekte, kimisi kavgadan çekilmenin zayıflık olduğunu düşünmekte, kimisi de

               gerçekten başka yol bilmemektedir. Maalesef şiddete başvurmalarının bir nedeni de toplumda
               var olan rol modelleridir. Çocuklar ailelerinde, okullarda, sokaklarda ve medya da yaşanan

               şiddete tanık olmakta ve şiddeti çözüm olarak öğrenmektedirler. Çatışmalar ve anlaşmazlıklar
               günlük hayatımızın parçasıdır. Ancak bunları şiddete başvurmadan çözebilmek bazı beceriler

               edinmeyi gerektirir. Çocuklarımıza çatışma çözme becerileri kazandırmanın sadece kendilerine

               ya  da  arkadaşlarına  yararı  yoktur;  aynı  zamanda  uzun  dönemde  şiddetsiz  bir  toplumun
               temellerinin atılmasına da katkıda bulunacaktır.


                      Önleyici  disiplin  yaklaşımına  göre  her  bir  öğrencinin  bireysel  olarak  izlenmesi  ve
               öğrencinin davranışlarına yönelik olarak bir davranış haritası çıkarılması önemlidir. Bu süreçte

               öğrencilerin çatışma çözme konusunda hangi stratejiyi izlediklerini de belirlemek önemlidir.







                                                           71
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81