Page 78 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 78

ÖRNEK OLAY






                Öğrenci çatışmalarını çözme


                Coğrafya dersinde öğretmen, öğrencilerden tahtadan bir diyagram kopyalayarak bir çalışma
                sayfası tamamlamaları istedi. Öğretmen tahta üzerinde çalışırken arka sıradaki iki çocuk

                birbiriyle dalga geçmeye başladı. Öğrencilerden biri öfkesini göstermek için arkadaşının

                kâğıdını kıvırdı. Arkadaşı hemen karşılık verdi. İki yaprak kâğıt, masanın üzerinde iki kâğıt
                parçasına dönüştü ve bir kavga kaçınılmaz görünüyordu. Öğretmen gitti ve diyagramları

                istedi. Çocuklar, kâğıt toplara baktılar ve öğretmenden yeni çalışma sayfaları istediler.
                Öğretmen, hareketlerinin mantıklı bir sonucu olarak çocuklardan buruşuk çarşaflara çizim

                yapmaya devam etmelerini istedi. Öğretmen masanın üzerindeki kâğıtları düzeltmeye yardım

                etti ve çocuklar işlerine devam etmeleri için acele etti. Çocuklar sonucu kabullenmiş
                görünüyorlardı. Çatışmalarını durdurdular ve dersin geri kalanında çalışmaya devam

                ettiler. Bu durumda, öğretmen çatışmaları kontrolden çıkmadan önce cezalandırıcı olmayan
                müdahalelerle çözmeyi seçti. Öğretmen sınıfta sınırları ve düzeni yeniden belirledi.

                Çatışmanın nedenini bulmak için öğretim zamanını boşa harcamadı çünkü bu durum öğretim

                sürecini tamamen bozabilirdi. Zamanında müdahale, durumların kötüye gitmesini ve ciddi
                aksamalara dönüşmesini önleyebilir. Öğrencilerden çalışmalarını buruşuk bir çalışma

                kâğıdında tamamlamalarını istemenin, onaylayacağınız türden bir “ceza” olmadığını, ancak
                öğrencilerin davranışlarının mantıksal sonucu olduğunu düşünebilirsiniz. Bu durum uyarı,

                kınama vb. disiplin tedbirlerine bir alternatiftir. Cezalandırmanın yan etkileri yoktur.
                Öğrenciler öğretmenlerin sözlerine uydu. Bunun nedeni ne öğretmenin otoritesi ne de

                korkuydu. Disiplin yöntemini, yanlış davranışlarının mantıksal sonucu olarak kabul ettiler.


















                                                           73
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83