Page 78 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 78
ÖRNEK OLAY
Öğrenci çatışmalarını çözme
Coğrafya dersinde öğretmen, öğrencilerden tahtadan bir diyagram kopyalayarak bir çalışma
sayfası tamamlamaları istedi. Öğretmen tahta üzerinde çalışırken arka sıradaki iki çocuk
birbiriyle dalga geçmeye başladı. Öğrencilerden biri öfkesini göstermek için arkadaşının
kâğıdını kıvırdı. Arkadaşı hemen karşılık verdi. İki yaprak kâğıt, masanın üzerinde iki kâğıt
parçasına dönüştü ve bir kavga kaçınılmaz görünüyordu. Öğretmen gitti ve diyagramları
istedi. Çocuklar, kâğıt toplara baktılar ve öğretmenden yeni çalışma sayfaları istediler.
Öğretmen, hareketlerinin mantıklı bir sonucu olarak çocuklardan buruşuk çarşaflara çizim
yapmaya devam etmelerini istedi. Öğretmen masanın üzerindeki kâğıtları düzeltmeye yardım
etti ve çocuklar işlerine devam etmeleri için acele etti. Çocuklar sonucu kabullenmiş
görünüyorlardı. Çatışmalarını durdurdular ve dersin geri kalanında çalışmaya devam
ettiler. Bu durumda, öğretmen çatışmaları kontrolden çıkmadan önce cezalandırıcı olmayan
müdahalelerle çözmeyi seçti. Öğretmen sınıfta sınırları ve düzeni yeniden belirledi.
Çatışmanın nedenini bulmak için öğretim zamanını boşa harcamadı çünkü bu durum öğretim
sürecini tamamen bozabilirdi. Zamanında müdahale, durumların kötüye gitmesini ve ciddi
aksamalara dönüşmesini önleyebilir. Öğrencilerden çalışmalarını buruşuk bir çalışma
kâğıdında tamamlamalarını istemenin, onaylayacağınız türden bir “ceza” olmadığını, ancak
öğrencilerin davranışlarının mantıksal sonucu olduğunu düşünebilirsiniz. Bu durum uyarı,
kınama vb. disiplin tedbirlerine bir alternatiftir. Cezalandırmanın yan etkileri yoktur.
Öğrenciler öğretmenlerin sözlerine uydu. Bunun nedeni ne öğretmenin otoritesi ne de
korkuydu. Disiplin yöntemini, yanlış davranışlarının mantıksal sonucu olarak kabul ettiler.
73