Page 80 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 80
Stres Yönetimi Eğitimi
Stresli durumların neden olduğu olumsuz duyguların ve psikolojik uyarılmanın rahatsız
edici olması, kişiyi bu durumdan kurtulmaya ya da durumu düzeltmek için bir şeyler yapmaya
güdüler. Oluşan güdülenmeyle bireyler, stres karşısında duygularını yöneterek, davranışlarını
düzenleyerek, stresin kaynağını azaltarak strese uyum sağlama sürecini yaşarlar. Kısacası;
stresle başa çıkmaya, stresin olumsuz etkilerini azaltmaya çalışırlar. Ancak bazı öğrenciler
stresle baş etmede yetersiz olabilir.
Barış Eğitimi
Barış eğitiminin amacı, kişilere küçük yanlış anlamaların kriz ya da savaşa
dönüşmelerini engelleyecek becerileri kazandırmaktır. Barış eğitimi; öğrencilerin çatışma
çözmeye ilişkin yaşadıkları sorunları, çatışmanın seviyesi yükselmeden öğrencilerin kendi
kendilerine ya da arkadaşlarının yardımıyla çözmelerini sağlayacak bir eğitim programıdır.
Program öğrencileri önyargıları, altta yatan öfkeleri, nefretleri hakkında farkındalık kazanmaya
teşvik ederek saldırgan yerine atılgan davranmayı ve empatiyi öğretmeyi hedeflemektedir.
Eğitimin içeriği ve süreci; barışın, sosyal adaletin, insan haklarına saygının ve sorumlulukların
gelişmesine yardımcı olur. Çocuklar şiddete başvurmadan çatışmalarını çözebilmek için
görüşmeye, problem çözmeye, eleştirel düşünmeye ve iletişimi öğrenmeye ihtiyaç duyarlar.
Barış eğitimi programları bu ihtiyaca yönelik olarak planlanır.
Empati Geliştirme
Empati eğitiminin amacı; insanlarda var olan empati kurma yeteneğini geliştirme,
böylece bireylerin birbirleriyle sağlıklı kişilerarası ilişkiler kurmalarına yardımcı olmaktır.
Bireylerin empatik becerilerini geliştirmek için hazırlanan eğitim programlarının empatik
tepkiyi içeren duygusal ve bilişsel yeteneklerin geliştirilmesi üzerinde yoğunlaştıkları
görülmektedir. Bunların yanı sıra bu programlar empati kurarken gerekli olan duyguları tanıma,
değerlendirme ve adlandırma gibi bilişsel unsurları da içermektedir .
Çocuklarla yapılan araştırmalarda da empatik becerisi yüksek olan çocukların kişisel ve sosyal
uyumlarının, empatik becerisi düşük olan çocuklara göre daha olumlu olduğu saptanmıştır.
Ayrıca saldırganlık düzeyi yüksek olan çocukların empatik beceri düzeylerinin düşük olduğu
yani saldırganlık ve empatik beceri arasında ters yönde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Çocuklara verilen empati eğitiminin; saldırganlığı ve antisosyal davranışı azalttığı, sosyal
uyumu artırdığı da bulunmuştur.
75