Page 81 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 81
BÖLÜM 7 SOSYAL VE DUYGUSAL ÖĞRENMEYİ TEŞVİK ETMEK
Yaşamda, okulda ve iş hayatındaki başarı; bireylerin bilişsel, duygusal, sosyal ve
akademik gelişimlerinin bütününe dayanmaktadır. Bir alandaki eksiklik diğer alanlardaki
sağlıklı gelişimi zayıflatmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin zengin akademik içerikle etkileşime
geçtiği, bilgi, beceri, sosyal ve duygusal yeterliliklerini geliştirmeleri için fırsatlar buldukları
okul ortamının oluşturulması önemlidir.
Sosyal ve duygusal öğrenme; sağlıklı kişilerarası ilişkileri kurmayı destekleyen öz-
farkındalık, öz-yönetim, esneklik, sosyal çeviklik ve sorumlu karar verme dâhil olmak üzere
bilişsel olmayan öğrenci yeterliliklerinin gelişimini ifade eder. Sosyal ve duygusal beceriler,
öğrencilerin zorluklarla yüzleşmelerine ve sonuçları anlamalarına yardımcı olarak öğrencilerin
motivasyonunu arttırır. Sosyal ve duygusal beceriler; öğrencilerin madde kullanımı, şiddete
eğilimli davranış gösterme, okul terki gibi riskli durumlarla karşılaştıklarında koruyucu bir işlev
görmektedir. Bu becerilere yeterli ölçüde sahip olan öğrencilerin; söz konusu durumun kendisi
ve arkadaşları için oluşturduğu riski daha iyi değerlendirebilmeleri, riskli durumlardan
kaçınmaları ve bu tür risklerin tekrar oluşmasını engellemek için gerekli önlemleri almaları
beklenmektedir. Sorumluluk bilinci, empati ve duygularını düzenleme becerileri gibi çeşitli
beceriler öğrencileri bu tür riskli durumlardan uzak tutmak açısından önleyici bir role
bürünmektedir. Sonuç olarak sosyal ve duygusal becerilerin geliştirilmesi öğrencilerin
akademik başarısına ve sosyal gelişimine katkıda bulunur.
Okullar, olumlu bir okul iklimi ve akademik başarı için okulun hedeflerini destekleyen
temel sosyal ve duygusal becerileri kazandırmalıdır. Sosyal ve duygusal beceri eğitimi;
öğrencilere pratik yapma, yapıcı geri bildirim alma ve bu becerileri yeniden uygulama fırsatları
sağlayarak öğrencileri kendi davranışlarını ve seçimlerini yakından incelemeye, davranışlarının
kendileri ve toplulukları üzerindeki etkisini düşünmeye teşvik eder. Öğrencilerin duygularını
tanıma ve yönetme, başkalarını önemseme ve ilgi gösterme, sorumlu kararlar verme, olumlu
ilişkiler kurma ve zorlu durumları yapıcı bir şekilde ele alma gibi davranışları kazanmasını
sağlar.
Okullar, öğrencilerin sosyal ve duygusal becerilerinin geliştirilmesi için uygun ortamları
hazırlamalıdır. Bu bağlamda aşağıda verilen maddeler dikkate alınmalıdır.
Okulun tüm paydaşları süreçlere dâhil edilmeli
Öğrenciler, veliler, öğretmenler, okul yönetimi ve diğer tüm paydaşlar birbirine saygılı
davranmalı
76