Page 81 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 81

BÖLÜM 7 SOSYAL VE DUYGUSAL ÖĞRENMEYİ TEŞVİK ETMEK

                      Yaşamda,  okulda  ve  iş  hayatındaki  başarı;  bireylerin  bilişsel,  duygusal,  sosyal  ve
               akademik  gelişimlerinin  bütününe  dayanmaktadır.  Bir  alandaki  eksiklik  diğer  alanlardaki

               sağlıklı gelişimi zayıflatmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin zengin akademik içerikle etkileşime
               geçtiği, bilgi, beceri, sosyal ve duygusal yeterliliklerini geliştirmeleri için fırsatlar buldukları

               okul ortamının oluşturulması önemlidir.

                      Sosyal  ve  duygusal  öğrenme;  sağlıklı  kişilerarası  ilişkileri  kurmayı  destekleyen  öz-

               farkındalık, öz-yönetim, esneklik, sosyal çeviklik ve sorumlu karar verme dâhil olmak üzere
               bilişsel olmayan öğrenci yeterliliklerinin gelişimini ifade eder.  Sosyal ve duygusal beceriler,

               öğrencilerin zorluklarla yüzleşmelerine ve sonuçları anlamalarına yardımcı olarak öğrencilerin

               motivasyonunu arttırır. Sosyal ve duygusal beceriler; öğrencilerin madde kullanımı, şiddete
               eğilimli davranış gösterme, okul terki gibi riskli durumlarla karşılaştıklarında koruyucu bir işlev

               görmektedir. Bu becerilere yeterli ölçüde sahip olan öğrencilerin; söz konusu durumun kendisi
               ve  arkadaşları  için  oluşturduğu  riski  daha  iyi  değerlendirebilmeleri,  riskli  durumlardan

               kaçınmaları ve bu tür risklerin tekrar oluşmasını engellemek için gerekli önlemleri almaları
               beklenmektedir. Sorumluluk bilinci, empati ve duygularını düzenleme becerileri gibi çeşitli

               beceriler  öğrencileri  bu  tür  riskli  durumlardan  uzak  tutmak  açısından  önleyici  bir  role

               bürünmektedir.  Sonuç  olarak  sosyal  ve  duygusal  becerilerin  geliştirilmesi  öğrencilerin
               akademik başarısına ve sosyal gelişimine katkıda bulunur.


                      Okullar, olumlu bir okul iklimi ve akademik başarı için okulun hedeflerini destekleyen
               temel  sosyal  ve  duygusal  becerileri  kazandırmalıdır.    Sosyal  ve  duygusal  beceri  eğitimi;

               öğrencilere pratik yapma, yapıcı geri bildirim alma ve bu becerileri yeniden uygulama fırsatları
               sağlayarak öğrencileri kendi davranışlarını ve seçimlerini yakından incelemeye, davranışlarının

               kendileri ve toplulukları üzerindeki etkisini düşünmeye teşvik eder. Öğrencilerin duygularını
               tanıma ve yönetme, başkalarını önemseme ve ilgi gösterme, sorumlu kararlar verme, olumlu

               ilişkiler kurma ve zorlu durumları yapıcı bir şekilde ele alma gibi davranışları kazanmasını

               sağlar.

                      Okullar, öğrencilerin sosyal ve duygusal becerilerinin geliştirilmesi için uygun ortamları

               hazırlamalıdır. Bu bağlamda aşağıda verilen maddeler dikkate alınmalıdır.

                     Okulun tüm paydaşları süreçlere dâhil edilmeli

                     Öğrenciler, veliler, öğretmenler, okul yönetimi ve diğer tüm paydaşlar birbirine saygılı
                      davranmalı




                                                           76
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86