Page 230 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 230

Etkinlik





                 ç) Beğendiğiniz beytin yorumunu aşağıdaki örneği dikkate alarak yazınız.

                      Örnek                                       Seçtiğiniz Beyit

                      Çıkdum erik dalına anda yidüm üzümi         .............................................................................
                      Bostân ıssı kakıyup dir ne yirsün kozumı    .............................................................................

                      ıssı: Sahip, sahibi.                        .............................................................................
                      kakımak: Kızmak, azarlamak.
                      koz: Ceviz.                                 .............................................................................
                                                                  Bilmediğiniz Kelimelerin
                      Yûnus Emre’nin bu beytinde sembolik         Tahmin Ettiğiniz Anlamları
                      bir dil kullanılmıştır. Buradaki sembolik
                      anlatım erik dalı, üzüm, bostan sahibi ve   .............................................................................
                      ceviz kelimeleri etrafında kurulmuştur.     .............................................................................
                      Birçok açıklaması yapılan bu beytin tam     .............................................................................
                      anlamı hiç kimse tarafından tam olarak
                      bilinmemektedir. Erik beden, üzüm           .............................................................................
                      akıl, ceviz ruh, bostan sahibi ise rehber   Yorumunuz
                      anlamında kullanılmış olabilir. İnsan bu
                      dünyaya geldiğinde sadece bedeni vardır.    .............................................................................
                      Büyüdükçe aklını kullanmayı öğrenir. Daha  .............................................................................
                      sonra bir rehberin yardımıyla kendisini ve   .............................................................................
                      ruhunu keşfeder ve olgunlaşır.
                                                                  .............................................................................
                                                                  .............................................................................
                                                                  .............................................................................

                                                                  .............................................................................



            2.   Aşağıda Yunus Emre’nin bir şiirinden üç beyit verilmiştir. Beyitleri örnekteki gibi günümüz
                 Türkçesiyle kurallı bir cümle hâlinde yazınız.


                  I.    Hak bir gönül virdi bana hâ dimedin hayrân olur
                        Bir dem gelür şâdî olur bir dem gelür giryân olur

                  II.   Bir dem sanasın kış gibi şol zemheri olmış gibi
                        Bir dem beşâretden togar hoş bâğıla bostân olur
                  III.  Bir dem gelür söyleyemez bir sözi şerh eyleyemez
                        Bir dem dilinden dür döker dertlülere dermân olur
                  beşaret: Müjde.  dem: An, zaman.  dür: İnci.  hayrân: Şaşmak, şaşkınlıktan donakalmak.
                  giryân: Ağlayan.  şâdî: Mutluluk, sevinç.  şerh eylemek: Açıklamak.  şol: Şu.  zemheri: Kara kış.


                  I.    Allah bana bir gönül verdi ki ha demeden şaşırıp kalıyor.
                        Bir an mutlu oluyor, bir an ağlıyor.
                  II.   ..................................................................................................
                        ..................................................................................................

                  III.  ..................................................................................................
                        ..................................................................................................



      228                                      Türk Dili ve Edebiyatı
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235