Page 7 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 7

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI




                    1. GİRİŞ


               Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Ertürk,
               1972).  Eğitimin  sınıf  içinde  vücut  bulan  hâli  olan öğretme-öğrenme  süreci,  öğretmenlerden  öğrencilere  bilgi
               aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem ve teknikleri
               kullanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin değiştirilmesi
               olarak tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve  Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021). Öğretme-
               öğrenme süreci, temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
               •  Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
               •  Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,
               •  Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
               •  Öğretimin gerçekleştirilmesi,
               •  Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.

               Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin
               fikir sahibi olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri
               hakkında  yargıda  bulunmaktır.  Bu  amaç  gerçekleştirilirken  tanımlamaya  çalıştığımız  şey  yalnızca  öğrencilerin
               neler  yapabildikleri  değildir.  Değerlendirmenin  amacı  bunun  ötesine  geçmekte  ve değerlendirme  yoluyla
               “Öğrencilerin başarı düzeyi nasıldır?, Performansları nasıldır?, Öğrenciler yeterince öğrenmişler midir?,
               Ortaya koydukları çalışmalar ve ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışılmaktadır.
               Çünkü değerlendirme, bir “karar verme süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya indirgenmesi
               değerlendirme sürecini sığ bir hâle getirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991).  Sonuç
               olarak  ölçme  ve  değerlendirme,  veri  toplama  ve  karar  verme  süreçlerini  içine  almaktadır. Clarke
               (2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo 1’deki gibi sınıflandırmıştır.

               Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri

                                                               Geniş ölçekli değerlendirme
                                         Sınıf içi                                                Seçme amaçlı
                                                          Ulusal izleme ve    Uluslararası izleme ve
                                      değerlendirme                                              merkezi sınavlar
                                                           değerlendirme       değerlendirme
                                                                                                Belli bir eğitim kade-
                                                        Belli sınıf ve yaş düzey-  Belli sınıf ve yaş düzey-
                                  Sınıf içi öğretime anlık geri   lerinde eğitim sisteminin   lerinde eğitim sistemleri-  mesinden bir başkası-
                      Amaç                                                                      na geçecek öğrenci-
                                      bildirim sağlamak  bütününe, izleme amacıyla   ne ilişkin karşılaştırmalı
                                                         geri bildirim sağlamak  geri bildirim sağlamak  leri seçmek veya iş
                                                                                                gücüne yerleştirmek
                                                         Her 3-5 yıl gibi düzenli   Her 3-5 yıl gibi düzenli   Yıllık veya yılda birkaç
                      Sıklık             Günlük
                                                             aralıklarla         aralıklarla          kez
                                                         Belli bir sınıf ya da yaş   Belli bir sınıf ya da yaş   Sınava girebilecek
                Değerlendirilen grup  Bütün öğrenciler   düzeyinde belirlenen   düzeyinde belirlenen   bütün öğrenciler
                                                             örneklem            örneklem
                                   Gözlemden, kâğıt-kalem                      Genellikle çoktan   Genellikle çoktan seç-
                     Format         testlerine kadar değiş-  Genellikle çoktan seçmeli   seçmeli ve kısa cevaplı   meli ve kompozisyon
                                          mekte          ve kısa cevaplı sorular  sorular           tipi sorular
                    Müfredatın                           Genellikle birkaç konu   Genellikle bir veya iki   Temel konu alanlarını
                                     Bütün konu alanları
                     kapsamı                                alanıyla sınırlı  konu alanıyla sınırlı  kapsar.
                Öğrencilerden başka   Evet ancak öğretim süre-  Genellikle evet    Evet              Nadiren
                veriler toplanıyor mu?  cinin bir bölümü olarak
                                                                             Genellikle istatistiksel   Basitten karmaşık tek-
                                     Genellikle basit ve   Basitten karmaşık teknikle-
                    Puanlama                                                olarak karmaşık teknikler   niklere kadar çeşitlilik
                                         informel       re kadar çeşitlilik gösterir.
                                                                                  kullanılır.        gösterir.

                                                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12