Page 10 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 10

İNGİLİZCE           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME


             •  Öğrencilere öz ve akran değerlendirme bilinci kazandırarak öğrenci ve öğretmenlerin yansıtma becerilerini
                geliştirir.
             •  Aile ve öğretmen arasındaki iş birliğini geliştirir.
             •  Geri bildirimlerle ailenin de öğrencinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar.
             •  Her öğrencinin uygun geri bildirimlerle desteklenmesi hâlinde gelişebileceği fikrini destekler.


            Biçimlendirici  değerlendirme  aşağıda  belirtilen  öğrenme  ortamlarında  belirgin  bir  biçimde  açığa
            çıkmaktadır (MEB, 2020):

             •  Ezber ve tekrar yerine değerlendirmenin yöntemi ve içeriği hususunda özgünlüğe ve derinliğe odakla-
                nan,
             •  Öğrenciler için önemli kararlar almada iyi hazırlanmış ama sınırlı miktarda düzey belirleyici değerlendir-
                meler içeren,
             •  Öğrencilere öğrenmelerini gösterme ve geliştirme fırsatı sunan etkinlik ve görevler içeren,
             •  Düzey belirleyici değerlendirme öncesinde öğrencilerin kendine güven ve yeterliklerini geliştiren,
             •  Sistematik ve yapıcı geri bildirim bakımından zengin olan,
             •  Düzenli  ve  sürekli  olarak  öğrenciye  durumunu  bildiren  yapılandırılmamış  (sözlü,  anlık)  geri  bildirim
                bakımından zengin olan,
             •  Öğrencilerin  kendi  öğrenmelerinde  sorumluluk  almasına  ve  kendi  ile  akranlarının  gelişimlerinin  değer-
                lendirilmesine imkân sağlayan.


            Biçimlendirici  değerlendirme  etkinlikleri  tasarlanırken  aşağıdaki  konuların  mümkün  olduğunca
            dikkate alınması gerekmektedir (MEB, 2020):


             •  Biçimlendirici değerlendirme etkinliklerinin açık ve anlaşılır hedefleri olmalıdır böylece öğrencilerin et-
                kinliklere katılımları ve rolleri daha iyi belirlenmiş olur.
             •  Konuya özgü, yapıcı, hızlı ve kolayca geri bildirime imkân sağlayacak şekilde etkinlikler tasarlanmalıdır.
             •  Öğrencilerin performansları veya görevleriyle ilgili öğretmenleri veya akranlarıyla konuşmalarına ve
                tartışmalarına imkân sağlayacak yollar / süreçler düşünülmelidir.
             •  Öğrencilerin güçlü olduğu ve geliştirmesi gereken hususlara ilişkin öğrencilere geri bildirimler sunulmalı
                ve öğrencilerin beklenen durum ile mevcut durum arasındaki boşluğu doldurmalarına olanak sağlan-
                malıdır.
             •  Akran değerlendirme, akrandan geri bildirim alma ve öz değerlendirme yapma olanakları öğrencilere
                verilmelidir.


            Sınıf  içinde  biçimlendirici  değerlendirme  tekniklerinin  kullanılmasına  dönük  çok  sayıda  gerekçe
            vardır (Cullinane, 2011; Shepard ve diğerleri, 2020):



                                                 Düşünme becerilerini aktif hâle getirmekle birlikte öğrencilerin
                                                 öğrenme sürecinde aktif rol almalarını sağlar.


             Sınıf içi biçimlendirici            Geri bildirim almalarını ve ilgili geri bildirimleri gelişim amacıyla
                                                 kullanmalarını sağlar.
             değerlendirmenin
                                                 Bilimsel fikirleri yeni durumlara uyarlayıp ilgili durumlarda
             öğrencilere sağladıkları
                                                 kullanabilme durumlarını geliştirir.


                                                 Derse aktif bir biçimde katılmalarını ve düşüncelerini sınıf
                                                 arkadaşlarıyla paylaşmalarını sağlar.


        10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15