Page 14 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 14
İNGİLİZCE SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
Öğrencilerin performansları belirlenirken iki tür performansa dayalı değerlendirme yapılabilir:
Performansa Dayalı Değerlendirme
Sınırlandırılmış Yanıtlı Sınırlandırılmamış Yanıtlı
Performansa Dayalı Değerlendirme Performansa Dayalı Değerlendirme
Uzun süreç ve veri toplama Herhangi bir konuya ilişkin daha uzun
gerektirmeyen, genellikle sınıf içerisinde süreç (bir hafta-bir ay) ve okul dışı
öğretmen kontrolünde gerçekleştirilen faaliyet gerektiren, bilginin toplanması,
performansa dayalı değerlendirme çözümlenmesi ve düzenlenmesi gibi
türüdür. genellikle problem çözmeye yönelik
etkinlikler içeren performansa dayalı
değerlendirme türüdür.
Performans görevleri dört temel bölümden oluşmaktadır:
1. Tanımlama: Öğrencilere verilen görevin ait olduğu ders, sınıf düzeyi, kazanım, konu, öğrenme çıktıları
ve puanlama yöntemi gibi genel bilgilerin tanıtıldığı bölümdür.
2. Görev: Öğrencilere çözüm bulmaları / araştırmaları gereken bir problem durumunun verildiği bölümdür.
3. Yönerge: Öğrencilerin görevlerini yerine getirirken dikkat etmesi gereken hususların tanıtıldığı kısım
olup görev öncesi, görev sırası ve görev sonrası olmak üzere üç boyutta ele alınan bölümdür.
4. Puanlama: Öğrencilerin görevlerinin değerlendirilmesinde kullanılacak araç ve yöntemlerin (dereceli
puanlama anahtarı ve formlar gibi) bulunduğu bölümdür.
2) Öğrenci Ürün Dosyası (Portfolyo)
Portfolyo öğrencilerin dönem veya yıl içinde yaptıkları çalışmaların belli ölçütlere, sistematiğe göre
organize edilmiş bir koleksiyonudur. Portfolyonun içinde bulunması gereken materyaller belirli bir sıraya
ve sistematiğe göre yerleştirilir.
Portfolyoların ve projelerin değerlendirilmesinde puanlama anahtarlarının kullanılması uygundur. Bu
kapsamda portfolyolar değerlendirilirken bütünlük, tertip ve düzen, yansıtma gibi ölçütler dikkate alınır.
Öğrenciler portfolyolarını hazırlarken organize etme ve sentez yapma becerilerini kullanırlar ve belli bir
konuyu ne kadar öğrendiklerini en iyi şekilde ortaya koymaya çalışırlar. Bu süreçte öğrenci, portfolyoya
koymak için neden o ürünü seçtiğini ve seçme ölçütlerini anlatır, öğretmen de buradan yola çıkarak
öğrencinin nasıl ve ne kadar öğrendiğini belirlemiş olur.
3) Kavram Haritası
Bir konu ile ilgili kavramlar ve bu kavramlar arası ilişkilerin grafik olarak gösterildiği iki boyutlu şemalara
kavram haritası denir. Kavram haritaları öğrencilerin kavramları nasıl algıladığını ve sentezlediğini
anlamada kullanılır. Yeni bilgiler, eski bilgiler üzerine inşa edilmektedir ve bu şekilde anlamlı öğrenme
gerçekleşmektedir. Kavram haritaları eğitimde farklı amaçlar için kullanılabilir. Bu amaçlar; bir konunun
14