Page 17 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 17

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


               2) Dereceleme Ölçeği
                 Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin,
                 işlemlerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek      Hatırlatma
                 için kullanılan araçlardır.                                 Performans dereceleri
                 Dereceleme ölçekleri öğrencinin performansına not vermek    belirlenirken rakam değerleri
                 amacıyla da kullanılabilmektedir. Ancak performans hakkında   (4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
                 ayrıntılı bilgi sağlamamaktadırlar bu nedenle performansa dayalı
                 değerlendirme yapabilmek için performans görevlerinin analitik   performans tanımlayıcıları
                 dereceli  puanlama  anahtarı  kullanılarak  değerlendirilmesi  da (mükemmel, iyi, orta,
                 tavsiye edilmektedir.                                       geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
                 Dereceleme  ölçeğinin  hazırlanmasına  görevin  içeriğini  de  dikkate
                 almak kaydıyla beklenen performansta belirtilen hususlar ele
                 alınarak ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.



               3) Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
                 Dereceli puanlama anahtarı; öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
                 bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
                 Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
                 Dereceli puanlama  anahtarlarında  performansın gerçekleşebileceği farklı nitelik  düzeyleri belirtilmekte
                 ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
                 anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da
                 düşük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş
                 olurlar. Dereceli puanlama anahtarı;  bütüncül puanlama anahtarı ve analitik puanlama anahtarı olarak
                 ikiye ayrılır.




                                                 Dereceli Puanlama Anahtarı




                          Bütüncül Puanlama Anahtarı                    Analitik Puanlama Anahtarı

                         Öğretmenin  genel süreci veya                  Performans    veya    ürünün
                         ürünü bir bütün olarak ele                     parçalarının    ayrı     ayrı
                         alıp  parçalarına  ayırmadan                   puanlanması  daha sonra da
                         puanlaması esastır.                            bu ayrı ayrı verilen puanların
                                                                        toplanarak   toplam   puanın
                                                                        hesaplanması esastır.




               1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim

                 Biçimlendirici değerlendirme kapsamında  öğrencilere verilen  geri bildirim, öğrencilerin  mevcut bilgi ve
                 becerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına
                 yardımcı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan
                 bilgiye  ek olarak öğrenme  eksikliklerini  kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler
                 yapabileceklerine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan
                 geri bildirim, bütün öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB,
                 2020; Popham, 2017). Geri  bildirim  genel  olarak  öğretmenler  tarafından  sunulurken  öğrenciler  de
                 biçimlendirici  değerlendirme  kapsamında  öz  ve  akran  değerlendirme  aracılığıyla  önemli  bir  rol
                 oynarlar.

                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22