Page 17 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 17
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
2) Dereceleme Ölçeği
Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin,
işlemlerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek Hatırlatma
için kullanılan araçlardır. Performans dereceleri
Dereceleme ölçekleri öğrencinin performansına not vermek belirlenirken rakam değerleri
amacıyla da kullanılabilmektedir. Ancak performans hakkında (4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
ayrıntılı bilgi sağlamamaktadırlar bu nedenle performansa dayalı
değerlendirme yapabilmek için performans görevlerinin analitik performans tanımlayıcıları
dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilmesi da (mükemmel, iyi, orta,
tavsiye edilmektedir. geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
Dereceleme ölçeğinin hazırlanmasına görevin içeriğini de dikkate
almak kaydıyla beklenen performansta belirtilen hususlar ele
alınarak ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.
3) Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
Dereceli puanlama anahtarı; öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
Dereceli puanlama anahtarlarında performansın gerçekleşebileceği farklı nitelik düzeyleri belirtilmekte
ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da
düşük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş
olurlar. Dereceli puanlama anahtarı; bütüncül puanlama anahtarı ve analitik puanlama anahtarı olarak
ikiye ayrılır.
Dereceli Puanlama Anahtarı
Bütüncül Puanlama Anahtarı Analitik Puanlama Anahtarı
Öğretmenin genel süreci veya Performans veya ürünün
ürünü bir bütün olarak ele parçalarının ayrı ayrı
alıp parçalarına ayırmadan puanlanması daha sonra da
puanlaması esastır. bu ayrı ayrı verilen puanların
toplanarak toplam puanın
hesaplanması esastır.
1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim
Biçimlendirici değerlendirme kapsamında öğrencilere verilen geri bildirim, öğrencilerin mevcut bilgi ve
becerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına
yardımcı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan
bilgiye ek olarak öğrenme eksikliklerini kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler
yapabileceklerine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan
geri bildirim, bütün öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB,
2020; Popham, 2017). Geri bildirim genel olarak öğretmenler tarafından sunulurken öğrenciler de
biçimlendirici değerlendirme kapsamında öz ve akran değerlendirme aracılığıyla önemli bir rol
oynarlar.
17