Page 12 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 12

İNGİLİZCE           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME




            Sınıf içi değerlendirme kapsamında kullanılan ölçme araçlarına dayalı yapılan başka bir sınıflamaya
            göre ise ölçme değerlendirme ikiye ayrılmaktadır.  Bunlar  geleneksel  ve  alternatif  (tamamlayıcı)  ölçme
            değerlendirmedir.  Geleneksel ölçme değerlendirme, hem ölçme aracının hem de uygulama süreçlerinin
            standardize edildiği ve karşılaştırılabilir sonuçlar elde edebilmek için hep aynı biçimde uygulanan ve
            puanlanan  testlerden  oluşmaktadır.  Geleneksel  ölçme  değerlendirme  kapsamında;  çoktan  seçmeli  sorular,
            kısa cevaplı sorular, doğru-yanlış soruları, eşleştirme soruları ve açık uçlu sorular kullanılmaktadır.

                                                                    Kutlu (2006)’ya göre geleneksel ölçme
              Alternatif  ölçme  değerlendirme                      değerlendirme  öğrencilerin  problem  çözme,

              araçları  kullanılarak  öğrencilerin                  eleştirel düşünme, araştırma yapma ve
                                                                    yaratıcı düşünme gibi üst düzey zihinsel
              üst  düzey  zihinsel  özelliklere                     özelliklerini ölçmede yetersiz kalmaktadır.
              ulaşma  düzeyleri  belirlenebilir.                    Bu nedenle öğrencilerin üst düzey zihinsel
                                                                    özelliklere  ulaşmada ne düzeyde olduğunu
                                                                    belirlemek  amacıyla  alternatif  ölçme
                                                                    değerlendirme araçlarının kullanılmasının
            uygun olacağı düşünülmektedir.  Tablo 2’de geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yöntemleri
            sunulmakta,  tabloyu  takip  eden  kısımda  ise  geleneksel  ve  alternatif  ölçme  değerlendirme  yöntemlerinin
            detaylarına yer verilmektedir (Aksu, 2013; MEB, 2020).

            Tablo 2. Geleneksel ve Alternatif (Tamamlayıcı-Otantik) Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


                       Geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleri   Alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme yöntemleri
                   •  Çoktan seçmeli sorular                   •  Performans görevi
                   •  Kısa cevaplı sorular                     •  Öğrenci ürün dosyası (portfolyo)

                   •  Doğru yanlış soruları                    •  Kavram haritası
                   •  Eşleştirme soruları                      •  Yapılandırılmış grid
                   •  Açık uçlu sorular                        •  Tanılayıcı dallanmış ağaç
                                                               •  Kelime ilişkilendirme testi
                                                               •  Proje
                                                               •  Poster
                                                               •  Öz değerlendirme

                                                               •  Akran ve/veya grup değerlendirmesi
            Yukarıda bahsedilen alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden  performans görevi, portfolyo, poster ve
            projelerin değerlendirilmesinde aşağıdaki puanlama araçları kullanılabilir:


              •  Kontrol listesi
              •  Dereceleme ölçeği
              •  Dereceli puanlama anahtarı

            1.3.1. Geleneksel Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


            1) Çoktan Seçmeli Sorular
              Bir sorunun cevabının, öğrenciye sunulan seçenekler arasından seçilerek belirlenmesini gerektiren sorulara
              seçmeli sorular denir. Seçenek sayısı ikiden fazla olduğunda ise bu tür sorular  çoktan seçmeli sorular
              olarak adlandırılır. Çoktan seçmeli sorularda öğrenciden beklenen, soru kökünü okuyup sorunun cevabını
              düşünmesi ve bulduğu cevabı seçip işaretlemesidir. Çoktan seçmeli sorular zaman kazandırdığından ve
              ekonomik olduğundan eğitimde en yaygın kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri arasındadır.


        12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17