Page 11 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 11
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
Biçimlendirici değerlendirmenin amacı
Biçimlendirici değerlendirmenin öğrencilerin neleri bilip bilmediklerine ilişkin
bir anlayış kazanmak ile öğretim ve öğrenme
amacı öğrencilerin neleri bilip süreçlerine geri bildirim sunmak olduğundan
bilmediklerine ilişkin bir anlayış öğretmenler tarafından yürütülen sınıf içi
gözlem ve sınıf içi tartışma uygulamalarının
kazanmak ile öğretim ve öğrenme bu kapsamda önemli bir yeri vardır (Boston,
2002). Öğretmenlerin, soru sorma ve sınıf
süreçlerine geri bildirim sunmaktır. içi tartışma olanaklarını öğrencilerin bilgi
ve anlayışını geliştirmek için kullanmaları
önerilmektedir. Yalnız bir taraftan da öğretmenlerin basit ve olgusal sorulardan ziyade yansıtıcı sorular
sormaları ve öğrencilere cevaplarını sunması için yeterli zaman vermeleri önerilmektedir. Bu kapsamda
aşağıdaki stratejiler önerilmektedir (Boston, 2002):
• Bir soru veya konu hakkında öğrencilerin çift olarak veya küçük gruplar hâlinde tartışmalarını sağlayınız
ve gruptan bir temsilcinin sınıfın tamamıyla grubun düşüncelerini paylaşmalarını isteyiniz.
• Bir soruya birkaç olası cevap sununuz ve öğrencilerin bu olası cevapları oylamasını isteyiniz.
• Bütün öğrencilerin bir cevap yazmasını isteyiniz ve daha sonra seçilen birkaç cevabı yüksek sesle
okuyunuz.
• Daha az sayıda ve uzun testler yerine daha çok sayıda ve kısa testler uygulayınız.
• Öğrencilerin yeni edindikleri bilgi ve becerileri en geç bir hafta içerisinde değerlendiriniz.
• Biçimlendirici değerlendirme kapsamında portfolyo gibi değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya gay-
ret ediniz.
1.3. Sınıf İçi Değerlendirmede Kullanılan Ölçme Araçları
Öğretmenler sınıf içi değerlendirmede genellikle başarı testlerini kullanmaktadır. Ancak başarı testleri
ile öğrencilerin üst düzey zihinsel özelliklerini ölçmek güçtür. Bu nedenle öğretmenlerin başarı testlerine
ek olarak alternatif ölçme araçlarını ve yaklaşımlarını kullanmalarının önemli olduğu düşünülmektedir.
Alternatif ölçme araçları genel olarak gözlem formları, performans ve proje ödevleri olarak düşünülebilir
(Ebel ve Frisbie, 1991; Popham, 2017).
Sınıf içi değerlendirme kapsamında çok sayıda ölçme aracı kullanılmaktadır. Ölçme araçları genel olarak
seçmeye dayalı ölçme araçları ve yapılandırmaya dayalı ölçme araçları olarak ikiye ayrılmaktadır.
Seçmeye dayalı ölçme araçları, sınıf içi değerlendirme kapsamında sıklıkla kullanılmaktadır ve bu
ölçme araçlarında öğrencilere bir madde köküne ek olarak öğrencilerin seçebilecekleri seçenek takımı
sunulmaktadır. Seçenek takımında doğru cevaba ek olarak çeldiriciler yer almaktadır ve öğrencilerin
seçenekler arasından doğru cevabı seçmeleri beklenmektedir. Seçmeye dayalı maddelerin yalnızca alt
düzey zihinsel özellikleri ölçtüğüne ilişkin genel bir kanı olsa da yaratıcı öğretmenler tarafından üst düzey
zihinsel özellikleri ölçen seçmeye dayalı maddeler oluşturulabilmektedir. Seçmeye dayalı maddeler de kendi
içinde çoktan seçmeli ve eşleştirmeli maddeler olarak ikiye ayrılabilir (Popham, 2017). Yapılandırmaya
dayalı ölçme araçları, öğrencilerin kendilerine sunulan göreve veya soruya yönelik cevaplarını kendilerinin
oluşturmalarına, düşüncelerini organize etmelerine ve sunmalarına olanak sağlayan ölçme araçlarıdır.
Seçmeli maddelerin hazırlanması zor, puanlanması kolay ve etkili iken yapılandırmaya dayalı maddelerin
hazırlanması kolay, puanlanması ise oldukça güçtür. Yapılandırmaya dayalı maddeler genel olarak kısa
cevaplı maddeler ve uzun cevaplı maddeler (kompozisyon tipi maddeler) olarak ikiye ayrılır (Popham, 2017).
Bu iki tür ölçme aracına ek olarak öğrencilerin üst düzey zihinsel özelliklerinin ölçülmesinde performans
görevleri, proje ödevleri ve portfolyolar kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkelerinden
biri olan ölçme araçlarında çeşitlilik ilkesinin sağlanması ve bütüncül değerlendirmeye olanak
sağlaması bakımından bahsi geçen ölçme araçlarının hepsinin sınıf içi değerlendirme kapsamında
kullanılmasının uygun olduğu düşünülmektedir.
11