Page 15 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 15

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                 öğretimi, öğrenmenin kolaylaştırılması, öğrenme sürecinin kontrol edilmesi, kavram yanılgılarının ortaya
                 çıkarılması  ve  öğrenci  başarısının  değerlendirilmesi  olabilir.  Bununla  birlikte  kavram  haritaları  eğitim
                 sürecinin başında öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek, süreç içinde nasıl bir gelişim
                 gösterdiğini görmek, öğrenme eksikliklerini tespit etmek ve sürecin sonunda da süreci değerlendirmek
                 amacıyla eğitim sisteminin bütün süreçlerinde kullanılabilir.


               4) Yapılandırılmış Grid
                 Kavram haritalarına benzer şekilde yapılandırılmış grid de öğrencilerin anlamlı öğrenmelerini ölçmeyi
                 sağlayan bir yöntemdir.  Yapılandırılmış gridde konu ile ilgili kavramlar, sayılar, resimler, tanımlar,
                 eşitlikler veya formüller gelişigüzel şekilde kutucuklara yerleştirilir. Bu kapsamda yapılandırılmış gridde
                 öğrenci yaşına ve seviyesine bağlı olarak 9, 12 veya 16 kutucuk sırası ile numaralandırılır. Bu temel
                 yapı oluşturulduktan sonra öğretmen ilgili kutucuklara bazı kavramlar yazar. Daha sonra ise öğrencilere
                 sorduğu sorular yoluyla öğrencilerin doğru kutucukları belirlemesini bekler. Bazı soruların cevapları
                 diğer  soruların  cevaplarını  da  kapsayabilir.  Yapılandırılmış  grid  kapsamında  sorulan  soruların  her  birinde
                 birden fazla kutucuğun seçilmesi söz konusu olabilir.  Yani bir bakıma bu yöntem çoklu seçim sorularına
                 benzemektedir.


               5) Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
                 Tanılayıcı dallanmış ağaç, öğrencilerin belli bir konuda neyi bildiklerini ve neyi bilmediklerini ortaya
                 çıkarmak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bu yöntem, doğru yanlış testlerine benzetilebilir ancak doğru
                 yanlış  testlerinde  sorular  genellikle birbirinden  bağımsız  şekilde  sorulur.  Tanılayıcı  dallanmış  ağaçta  ise
                 sorular birbiriyle bağlantılıdır ve öğrencinin verdiği karar sonraki sorularda kararlarını etkilemektedir.
                 Tanılayıcı dallanmış ağaç hazırlanırken doğru ve yanlış ifadeler temelden ayrıntıya doğru giden bir sıraya
                 göre dizilir ve öğrencilerden doğru seçimi yapmaları beklenir. Bu şekilde 8 veya 16 seçimlik bir ifadeler
                 listesi ile son bulan bir dallanmış ağaç oluşturulur.


               6) Kelime İlişkilendirme Testi
                 Bu test öğrencinin zihinsel yapısını ve bu yapıdaki kavramlar arasındaki bağlantıları görmemizi sağlayan,
                 kavramlar arasındaki ilişkilerin yeterli olup olmadığını veya anlamlı olup olmadığını belirleyebilmemize
                 yardımcı olan bir yöntemdir. Kelime ilişkilendirme testinin uygulanması aşamasında belli bir süre içerisinde
                 herhangi bir konu ile ilgili verilen anahtar bir kavramın çağrıştırdığı kelimelerin cevap olarak sunulması
                 beklenir.  Yani öğrencilerin ilgili anahtar kavramla ilgili akıllarına gelen tüm sözcükleri belirlenen süre
                 dâhilinde yazmaları istenir. Bu şekilde kavramlara ilişkin öğrencilerin zihinlerinde oluşan yapının anlamlı
                 olup olmadığı ve kavramlar arasındaki anlamsal yakınlık ortaya konulmaya çalışılır. Bu yöntem de hem
                 öğretim hem de değerlendirme süreçlerinde kullanılabilmektedir.

               7) Proje
                 Performans görevlerine kıyasla  daha geniş kapsamlı ve daha  uzun erimli olmasının  yanı sıra daha
                 üst düzey zihinsel özelliklerin kullanılmasını gerektiren projeler, değerlendirme sürecinde kullanılan bir
                 yöntemdir.  Proje  çalışmaları,  öğrenciler  tarafından  bireysel  ya  da grup  olarak  gerçekleştirilebilir.  Proje
                 konusu öğrenci tarafından veya öğretmenin hazırlamış olduğu bir konu listesinden seçme yoluyla
                 belirlenebilir. Öğrenciden projenin amacını, takip edeceği yolları, kullanacağı malzemeleri ve karşılaşması
                 muhtemel durumları önceden planlaması beklenir. Geçerli ve güvenilir değerlendirmeler yapılabilmesi
                 amacıyla öğretmenler tarafından dereceli puanlama anahtarları önceden geliştirilmeli ve öğrenciler
                 projeye başlamadan öğrencilerle paylaşılmalıdır. Dereceli puanlama anahtarı, öğrencilerin ürünlerinin
                 nasıl değerlendirileceği ve nelere dikkat etmeleri gerektiği konusunda öğrencilere kılavuzluk etmektedir.







                                                                                                              15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20