Page 9 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 9
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
Değerlendirme, öğretimi ve öğrenmeyi değiştirmek ve geliştirmek amacıyla teşhis temelli kullanılabilecek
bütün etkinlikleri içine alan bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Bu tanım altında değerlendirme; gözlem,
ödev ve başarı testi gibi öğrencilerin çalışmalarının ve ilerlemelerinin analizine dayanan birçok ölçme
uygulamasını içine almaktadır (Boston, 2002; Clarke, 2012; Cullinane, 2011).
Öğretimde ölçme ve değerlendirmenin çeşitli rolleri vardır. Biçimlendirici değerlendirme öğretim sürecini
izlemek amacıyla yani öğrenmenin planlandığı gibi gerçekleşip gerçekleşmediğini ortaya koymak
amacıyla uygulanmaktadır. Düzey belirlemeye (not vermeye) yönelik değerlendirme ise öğretim
sürecinin sonunda (bir ünitenin veya dönemin sonunda) öğrencinin bir sonraki aşamaya geçmeye
hazır olup olmadığını belirlemek ve öğrenciye not vermek amacıyla gerçekleştirilmektedir. Bu iki
farklı değerlendirme yaklaşımı, test geliştirme ve geliştirilen testlerin sınıf içinde kullanımına ilişkin
farklı uygulamaları beraberinde getirmektedir (CERI, 2008; Ebel ve Frisbie, 1991; OECD, 2015; Vero ve
Chukweemeka, 2019; Wilson, 2018).
1.2. Biçimlendirici Değerlendirme
Sınıf içindeki biçimlendirici değerlendirmenin temel işlevi, öğretme-öğrenme sürecinin nasıl ilerlediğine
ilişkin öğretmene ve öğrenciye geri bildirim vermektir. Böyle bir geri bildirim, öğretmenin öğretim yöntem
ve materyallerini revize etmesine olanak sağlar. Biçimlendirici değerlendirme sık aralıklarla oldukça detaylı
bilgilerin toplanmasını gerektirir. Veriler; öğretmen gözlemleri, sınıf içi sözel sınavlar, ev ödevleri ve kısa
sınavlar aracılığıyla toplanabilir (Ebel ve Frisbie, 1991). Elde edilen veriler öğretimi ve öğrenmeyi, öğrenci
ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde uyarlamak ve geliştirmek için kullanıldığında değerlendirme biçimlendirici â
hâle gelmektedir. Yani öğretmenler öğrencilerin nasıl bir ilerleme ve gelişim gösterdiklerini, nerelerde
problemler yaşadıklarını bildiklerinde, bu bilgiyi öğretime ilişkin gerekli düzenlemeler yapmak için
kullanabilirler. Bunun sonucunda ise öğrencilerin öğrenmesi daha gelişmiş olur (Boston, 2002; Vero ve
Chukweemeka, 2019).
Düzey belirlemeye yönelik sınavlar ise ünite sonu sınavlar veya final sınavlarıdır. Düzey belirlemeye
yönelik değerlendirmenin temel işlevi, bir öğretim sürecinin sonunda öğrencilerin başarı düzeylerini ve
o zamana kadar yapılan çalışmaların nasıl ilerlediğini belirlemektir. Biçimlendirici değerlendirme ile
karşılaştırıldığında, düzey belirlemeye yönelik değerlendirmede sonuç odaklılık söz konusudur.
Sınıf içi değerlendirme yaklaşımlarını kullanan öğretmenler çeşitli öğrenci ihtiyaçlarını karşılamaya daha
hazırdır. Çünkü bu öğretmenler öğretimi farklı öğrenci düzeylerine göre farklılaştırarak ve uyarlayarak
öğretimde adaleti sağlamaya çalışırlar. Buna ek olarak sınıf içi değerlendirme yaklaşımlarını benimseyen
öğretmenler, öğrencilerin kendi öğrenmelerinden sorumlu olmalarını ve öğrenmeyi öğrenme becerilerini
geliştirmelerini sağlarlar (CERI, 2008; Cullinane, 2011).
Biçimlendirici değerlendirme, öğrenciler arasında adaleti sağlaması bakımından büyük önem taşımaktadır.
Biçimlendirici değerlendirme yaklaşımını kullanan okullar sadece genel kazanımlar elde etmemekte,
özellikle başarı düzeyi düşük öğrencilere yönelik de yüksek kazanımlar elde etmektedir. Biçimlendirici
değerlendirmede öğretim ve değerlendirme süreçlerinin bireyselleştirilmesi vurgulanmaktadır ancak
merkezi standartlar ve uygulamalar genel olarak buna zarar vermektedir (OECD, 2015). Yalnız biçimlendirici
değerlendirme yaklaşımını benimseyen okullarda öğrenciler arası başarı farklılıkları azalmaktadır.
Biçimlendirici değerlendirmenin temel ilkeleri aşağıda listelenmiştir (MEB, 2020):
• Etkili ders planının ve öğrenme etkinliklerinin içine gömülüdür.
• Öğretmen ve öğrenciye, öğrenme sürecine ilişkin rehberlik eder.
• Her bir öğrenciye özeldir, yapıcıdır ve güdüleyicidir.
• Geri bildirimle işleyen, çift yönlü bir etkileşim sürecine vurgu yapar.
• Ölçütlerin anlaşılmasını ve öğrenme hedeflerinin paylaşılmasını destekler.
• Öğrencilerin gelişim süreçlerinin farkında olmalarına yardımcı olur.
9