Page 9 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 9

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                Değerlendirme, öğretimi ve öğrenmeyi değiştirmek ve geliştirmek amacıyla teşhis temelli kullanılabilecek
                bütün etkinlikleri içine alan bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Bu tanım altında değerlendirme; gözlem,
                ödev ve başarı testi gibi öğrencilerin çalışmalarının ve ilerlemelerinin analizine dayanan birçok ölçme
                uygulamasını içine almaktadır (Boston, 2002; Clarke, 2012; Cullinane, 2011).
                Öğretimde ölçme ve değerlendirmenin çeşitli rolleri vardır. Biçimlendirici değerlendirme öğretim sürecini
                izlemek amacıyla yani öğrenmenin planlandığı gibi gerçekleşip gerçekleşmediğini ortaya koymak
                amacıyla  uygulanmaktadır.  Düzey  belirlemeye  (not  vermeye)  yönelik  değerlendirme  ise  öğretim
                sürecinin sonunda (bir ünitenin veya dönemin sonunda) öğrencinin bir sonraki aşamaya geçmeye
                hazır olup olmadığını belirlemek ve öğrenciye not vermek amacıyla gerçekleştirilmektedir. Bu iki
                farklı değerlendirme yaklaşımı, test geliştirme ve geliştirilen testlerin sınıf içinde kullanımına ilişkin
                farklı  uygulamaları  beraberinde  getirmektedir (CERI, 2008; Ebel ve Frisbie, 1991; OECD, 2015;  Vero ve
                Chukweemeka, 2019; Wilson, 2018).

                  1.2. Biçimlendirici Değerlendirme


                Sınıf  içindeki  biçimlendirici  değerlendirmenin  temel  işlevi,  öğretme-öğrenme  sürecinin  nasıl  ilerlediğine
                ilişkin öğretmene ve öğrenciye geri bildirim vermektir. Böyle bir geri bildirim, öğretmenin öğretim yöntem
                ve materyallerini revize etmesine olanak sağlar. Biçimlendirici değerlendirme sık aralıklarla oldukça detaylı
                bilgilerin toplanmasını gerektirir. Veriler; öğretmen gözlemleri, sınıf içi sözel sınavlar, ev ödevleri ve kısa
                sınavlar aracılığıyla toplanabilir (Ebel ve Frisbie, 1991). Elde edilen veriler öğretimi ve öğrenmeyi, öğrenci
                ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde uyarlamak ve geliştirmek için kullanıldığında değerlendirme biçimlendirici â
                hâle  gelmektedir.  Yani  öğretmenler  öğrencilerin  nasıl  bir  ilerleme  ve  gelişim  gösterdiklerini,  nerelerde
                problemler  yaşadıklarını  bildiklerinde,  bu  bilgiyi  öğretime  ilişkin  gerekli  düzenlemeler  yapmak  için
                kullanabilirler. Bunun sonucunda ise öğrencilerin öğrenmesi daha gelişmiş olur (Boston, 2002; Vero ve
                Chukweemeka, 2019).


                Düzey  belirlemeye  yönelik  sınavlar  ise  ünite  sonu  sınavlar  veya  final  sınavlarıdır.  Düzey  belirlemeye
                yönelik  değerlendirmenin  temel  işlevi,  bir  öğretim  sürecinin  sonunda  öğrencilerin  başarı  düzeylerini  ve
                o  zamana  kadar  yapılan  çalışmaların  nasıl  ilerlediğini  belirlemektir.  Biçimlendirici  değerlendirme  ile
                karşılaştırıldığında, düzey belirlemeye yönelik değerlendirmede sonuç odaklılık söz konusudur.

                Sınıf içi değerlendirme yaklaşımlarını kullanan öğretmenler çeşitli öğrenci ihtiyaçlarını karşılamaya daha
                hazırdır.  Çünkü  bu  öğretmenler  öğretimi  farklı  öğrenci  düzeylerine  göre  farklılaştırarak  ve  uyarlayarak
                öğretimde adaleti sağlamaya çalışırlar. Buna ek olarak sınıf içi değerlendirme yaklaşımlarını benimseyen
                öğretmenler,  öğrencilerin  kendi  öğrenmelerinden  sorumlu  olmalarını  ve  öğrenmeyi  öğrenme  becerilerini
                geliştirmelerini sağlarlar (CERI, 2008; Cullinane, 2011).

                Biçimlendirici değerlendirme, öğrenciler arasında adaleti sağlaması bakımından büyük önem taşımaktadır.
                Biçimlendirici  değerlendirme  yaklaşımını  kullanan  okullar  sadece  genel  kazanımlar  elde  etmemekte,
                özellikle  başarı  düzeyi  düşük  öğrencilere  yönelik  de  yüksek  kazanımlar  elde  etmektedir.  Biçimlendirici
                değerlendirmede  öğretim  ve  değerlendirme  süreçlerinin  bireyselleştirilmesi  vurgulanmaktadır  ancak
                merkezi standartlar ve uygulamalar genel olarak buna zarar vermektedir (OECD, 2015). Yalnız biçimlendirici
                değerlendirme yaklaşımını benimseyen okullarda öğrenciler arası başarı farklılıkları azalmaktadır.


                Biçimlendirici değerlendirmenin temel ilkeleri aşağıda listelenmiştir (MEB, 2020):

                  •  Etkili ders planının ve öğrenme etkinliklerinin içine gömülüdür.
                  •  Öğretmen ve öğrenciye, öğrenme sürecine ilişkin rehberlik eder.
                  •  Her bir öğrenciye özeldir, yapıcıdır ve güdüleyicidir.
                  •  Geri bildirimle işleyen, çift yönlü bir etkileşim sürecine vurgu yapar.
                  •  Ölçütlerin anlaşılmasını ve öğrenme hedeflerinin paylaşılmasını destekler.
                  •  Öğrencilerin gelişim süreçlerinin farkında olmalarına yardımcı olur.


                                                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14