Page 8 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme
P. 8

İNGİLİZCE           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                1.1. Sınıf İçi Değerlendirme



              Sınıf  içi  değerlendirme,  düzey  belirlemeye  dönük  değerlendirmeden  çok  biçimlendirici  değerlendirme
              çerçevesinde gerçekleşmektedir. Öğrenme, bir öğretme-öğrenme süreci bağlamında gerçekleşmektedir.
              Değerlendirme, bu süreçten bağımsız veya ona sonradan eklemlenen bir parça olmaktan ziyade öğretimin
              ayrılmaz bir parçasıdır (Angelo ve Cross, 1993; CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991; Houston
              ve  Thompson, 2017; OECD, 2015;  Vero ve Chukweemeka, 2019;  Wilson, 2018). Çünkü öğretmenlerin
              öğrenciler  hakkında  karar vermeleri gerekmektedir  ve  karar  verme sürecinde  veriye  ihtiyacı  vardır.
              Öğretmenler;  öğrencilerin gelişimi, öğretim programının değeri ve öğretimin etkililiğini  değerlendirmekte ve
              bir yargıya varmaktadır. Eğitimde bu bağlamda verilen kararlar dörde ayrılabilir (Mehrens ve Lehmann,
              1991):


                Öğretimle ilgili kararlar: Okulun ve öğretmenin temel rolü, öğrencilerin öğrenmesini kolaylaştırmaktır.
                Doğru bir şekilde yapılan değerlendirme, öğrenmeyi geliştirir çünkü öğretimi üstlenen öğretmenle öğre-
                nen öğrenciye katkı sağlar.



                Rehberlikle ilgili kararlar: Öğrenciler kariyer planlamada ve kişisel gelişimleri sürecinde yönlendirmeye
                ihtiyaç duyabilirler. Ölçme ve değerlendirme bu anlamda öğrencilere katkı sağlar. Rehberliğe yönelik
                sorulardan bazıları şunlar olabilir: “Öğrenci mezuniyetten sonra ne yapmalı?, Çalışma becerilerini ge-
                liştirmeli mi?, Üniversitede hangi bölümü okumalı?” Öğrencilerin rehberliğe ilişkin rasyonel kararlar ver-
                mesi için doğru bir benlik algısına sahip olması gerekmektedir. Yetenek ve başarı testleri ile ilgi ve kişilik
                envanterleri, öğrencilerin gerçekçi bir benlik algısı geliştirmelerine olanak sağlar.




                Yönetsel kararlar: Yönetsel kararlar; seçme, sınıflandırma ve yerleştirme kararlarını içermektedir. Buna
                ek olarak yönetsel kararlar, program geliştirme çalışmalarını kapsamaktadır.




                Araştırma ve program değerlendirme kararları: Araştırma ve program değerlendirme kararları, daha
                önce bahsedilen kararların dayandığı kararlardır. Araştırma, sıklıkla belli bir karara yönelik değildir. Daha
                ziyade geleceğe dönük olası bütün kararların isabetli bir şekilde alınmasını kolaylaştırır.



                                                               Sınıf  içi  değerlendirme  uygulamalarının  odak
                                                               noktası, öğrenme sürecini desteklemektir. Bu yüzden
                Sınıf içi değerlendirme                        sınıf içi değerlendirme uygulamalarının öğrenmeyi

               uygulamalarının odak noktası,                   ve  öğretimi  destekleyecek  şekilde  açık  bir  amacı

               öğrenme sürecini desteklemektir.                olmalıdır. Bu amaçlar, öğrencinin hazır bulunuşluk
                                                               düzeyini belirlemekten tutun da öğrenciye yıl sonu
                                                               notu vermeye kadar çeşitlendirilebilir.
              Sınıf içi değerlendirme uygulamalarının açık bir şekilde amacını belirlemek için aşağıdaki sorular sorulabilir:
               •  Değerlendirme  hangi  amaçla  yapılacak?  Elde  edilen  öğrenme  kanıtları  öğrenme  sürecini  iyileştirmek
                  için nasıl kullanılacak?
               •  Kim değerlendirilecek? Bütün sınıf mı yoksa sınıf içinde belli bir alt grup mu? (Örneğin Türkçe dil yeter-
                  liği sınırlı öğrenciler)
               •  Öğrencinin hangi davranış özelliği değerlendirilecek? (Örneğin kazanıma ulaşma düzeyi, beceri düzeyi vb.)

         8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13