Page 33 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 33

2. ETKİNLİK


 ÇOCUK OYUNLARI

 Okul öncesi eğitim kurumlarında oynanan çocuk oyunlarını araştırıp yazınız:

    …………………………………………………………..…………………………………………………………...
 ………………………………………………………………..………………………………………………………………..
 ………………………………………………………………..………………………………………………………………..
 ………………………………………………………………..………………………………………………………………..
 ………………………………………………………………..………………………………………………………………..
 ………………………………………………………………..………………………………………………………………..




            Görsel 2.34.                                          Görsel 2.35.
 B. Temel Eğitim Dönemi (6-14 yaş) Oyunları
                Bu dönemin oyunları zekâ, beceri ve hepsinden öte kural bilgisi gerektirmektedir. Bu oyunlara “yapısal oyunlar”
    Çocukların okula başlamaları ile oynadıkları oyunlarda değişiklikler görülür. Çocuklar, bu dönemde kurallı oyun-  da denir. Bu oyunların temel kurallarına uymayan oyuncular ya cezalandırılır ya da bir daha oyuna kabul edilmezler.
 lar oynamaya başlar. Örneğin seksek, ip atlama, saklambaç, dama, satranç ve sportif oyunlar gibi kurallı oyunlar oynar-
 lar. Ayrıca sessiz sinema ve yapboz oyunları, mekanik oyuncaklar ve maketler de ilgi alanlarına girmeye başlar (Görsel
 2.30.- 2.32.- 2.33.).     Bu yaş seviyesindeki öğrencilerin farklı oyunları seçmelerinde cinsiyetin çok büyük önemi vardır. Bunun yanın-
    Erkekler daha çok takım oyunlarından ve yarışmalardan hoşlanırken kızlar ise yakın arkadaşlıklar kurarak sek-  da çocukların oyun tercihlerinde oyunların yapıları, oyun alanı seçimleri, oyun alanlarını paylaşma biçimleri, birlikte oyun
 sek, ip atlama gibi oyunları tercih ederler (Görsel 2.31.).  oynama alışkanlıkları gibi pek çok değişkenin de etkisi vardır.
















 Görsel  2.31.                                Görsel 2.37.













 Görsel 2.30.  Görsel 2.32.  Görsel 2.33.  Görsel 2.36.  Görsel 2.38.            Görsel 2.39.




                                     Çocuklar Hangi Yaşta Ne Tür Oyunlar Oynar?
 C. Ortaöğretim Dönemi (14-18 yaş) Oyunları
           Tek başına oyun         Başka bir oyunu izleme         Paralel oyun        İş birliğine dayalı kurallı oyun
     Bu dönemde oyunlar daha akılcı ve sözel şekilde oynanır. Bilgisayar oyunları ve karmaşık masa üstü oyunları   (0-3 yaş)  (3-6 yaş)  (6-9 yaş)  (9 yaş ve üzeri)
 ilk sırada gelir. Model uçak yapımı, karmaşık yapboz oyunları ve hareket becerileri gerektiren maket oyunları tercih edilir
 (Görsel 2.37.- 2.38.). Çocuklar, ayrıca bu dönemde soyut düşünmeye ve akıl yürütmeye yönelik oyunlar oynar. Yürüyüş   Çocuğun  hayatında  en  Tek  başına  oyun  evresin-  Aynı  oyun  malzemesini  Çocuklar  bu  evrede,  kural-
 yapma, bisiklete binme ve kamp gibi etkinliklerde olmayı sever (Görsel 2.36.-2.39.). Çocuk; artık daha mantıklı, daha   önemli  şeyin  oyun  oy-  den sonra gelir. Bu evrede  kullanan  çocukların  yan  lara  bağlı  bir  organizasyon
 sosyaldir ve gerçekler zihinde daha da kesinleşmiştir. Ayrıca hayal oyunları azalmış ve oyun belirli kurallara bağlanmış-  namak  olduğu  evredir.  çocuklar,  diğer  çocuklar-  yana  oynamalarına  karşın  içinde, belirli bir sonuca ulaş-
 tır. Bu dönemde genellikle kesin kuralları olan ve karmaşık oyunlar oynanır. Örneğin organize spor oyunları gibi beceri   Bu  evrede  çocuklar,  ar-  la  ilişki  kurmadan  sadece  faaliyetlerini  bağımsız  sür- maya çalışırlar.
 oyunları,  satranç ve dama gibi zekâ oyunları bu dönemin en popüler oyunları arasındadır.  kadaşları  ile  birlikte  oy-  onların  oyun  oynamalarını  dürmeleridir.
          nama girişiminde bulun-  izler.
          mazlar.




   30                                                                                                          31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38