Page 33 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 33
2. ETKİNLİK
ÇOCUK OYUNLARI
Okul öncesi eğitim kurumlarında oynanan çocuk oyunlarını araştırıp yazınız:
…………………………………………………………..…………………………………………………………...
………………………………………………………………..………………………………………………………………..
………………………………………………………………..………………………………………………………………..
………………………………………………………………..………………………………………………………………..
………………………………………………………………..………………………………………………………………..
………………………………………………………………..………………………………………………………………..
Görsel 2.34. Görsel 2.35.
B. Temel Eğitim Dönemi (6-14 yaş) Oyunları
Bu dönemin oyunları zekâ, beceri ve hepsinden öte kural bilgisi gerektirmektedir. Bu oyunlara “yapısal oyunlar”
Çocukların okula başlamaları ile oynadıkları oyunlarda değişiklikler görülür. Çocuklar, bu dönemde kurallı oyun- da denir. Bu oyunların temel kurallarına uymayan oyuncular ya cezalandırılır ya da bir daha oyuna kabul edilmezler.
lar oynamaya başlar. Örneğin seksek, ip atlama, saklambaç, dama, satranç ve sportif oyunlar gibi kurallı oyunlar oynar-
lar. Ayrıca sessiz sinema ve yapboz oyunları, mekanik oyuncaklar ve maketler de ilgi alanlarına girmeye başlar (Görsel
2.30.- 2.32.- 2.33.). Bu yaş seviyesindeki öğrencilerin farklı oyunları seçmelerinde cinsiyetin çok büyük önemi vardır. Bunun yanın-
Erkekler daha çok takım oyunlarından ve yarışmalardan hoşlanırken kızlar ise yakın arkadaşlıklar kurarak sek- da çocukların oyun tercihlerinde oyunların yapıları, oyun alanı seçimleri, oyun alanlarını paylaşma biçimleri, birlikte oyun
sek, ip atlama gibi oyunları tercih ederler (Görsel 2.31.). oynama alışkanlıkları gibi pek çok değişkenin de etkisi vardır.
Görsel 2.31. Görsel 2.37.
Görsel 2.30. Görsel 2.32. Görsel 2.33. Görsel 2.36. Görsel 2.38. Görsel 2.39.
Çocuklar Hangi Yaşta Ne Tür Oyunlar Oynar?
C. Ortaöğretim Dönemi (14-18 yaş) Oyunları
Tek başına oyun Başka bir oyunu izleme Paralel oyun İş birliğine dayalı kurallı oyun
Bu dönemde oyunlar daha akılcı ve sözel şekilde oynanır. Bilgisayar oyunları ve karmaşık masa üstü oyunları (0-3 yaş) (3-6 yaş) (6-9 yaş) (9 yaş ve üzeri)
ilk sırada gelir. Model uçak yapımı, karmaşık yapboz oyunları ve hareket becerileri gerektiren maket oyunları tercih edilir
(Görsel 2.37.- 2.38.). Çocuklar, ayrıca bu dönemde soyut düşünmeye ve akıl yürütmeye yönelik oyunlar oynar. Yürüyüş Çocuğun hayatında en Tek başına oyun evresin- Aynı oyun malzemesini Çocuklar bu evrede, kural-
yapma, bisiklete binme ve kamp gibi etkinliklerde olmayı sever (Görsel 2.36.-2.39.). Çocuk; artık daha mantıklı, daha önemli şeyin oyun oy- den sonra gelir. Bu evrede kullanan çocukların yan lara bağlı bir organizasyon
sosyaldir ve gerçekler zihinde daha da kesinleşmiştir. Ayrıca hayal oyunları azalmış ve oyun belirli kurallara bağlanmış- namak olduğu evredir. çocuklar, diğer çocuklar- yana oynamalarına karşın içinde, belirli bir sonuca ulaş-
tır. Bu dönemde genellikle kesin kuralları olan ve karmaşık oyunlar oynanır. Örneğin organize spor oyunları gibi beceri Bu evrede çocuklar, ar- la ilişki kurmadan sadece faaliyetlerini bağımsız sür- maya çalışırlar.
oyunları, satranç ve dama gibi zekâ oyunları bu dönemin en popüler oyunları arasındadır. kadaşları ile birlikte oy- onların oyun oynamalarını dürmeleridir.
nama girişiminde bulun- izler.
mazlar.
30 31