Page 28 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 28
Oyunun Süresi: Süre kavramı tüm oyunlarda aynı
anlamı ifade etmez. Bazı oyunlarda süre, o oyun için kul-
lanılacak önceden belirlenmiş bir zaman dilimini anlatırken
bazı oyunlarda ise set bitene kadar veya oyunda kimse kal-
mayana kadar geçen zaman aralığını ifade etmektedir.
Aynı oyunda geçen zaman, farklı oyunculara çok az
veya çok fazla gelebilir. Bu şu şekilde açıklanabilir: Oyun,
oyuncu için zevkli ve eğlenceli ise zaman hızla akıp geçe-
cektir. Bu durumda zamanın nasıl geçtiğini anlayamayan
oyuncu, oyuna tüm benliğiyle katılmış demektir. Oyun baş-
ladıktan kısa bir süre sonra sıkılan oyuncu için ise oyun
süresi bir türlü geçmeyecektir. Süre olarak aynı olan fakat
oyuncular için çok hızlı ve yavaş geçen bu zamana “psiko-
lojik zaman” denir.
Görsel 2.14.
Sosyal Yaşam: Oyun içerisinde çocuk kendi takım arkadaşları ve rakip takım arkadaşları ile etkileşime girer, bu
sayede birden çok duyguyu anlık olarak yaşar. Bazen tek başına tüm grupla mücadele etmek zorunda kalır bazen de
grup olarak tek bir kişiye karşı yarışır. Bu, onun kendine güvenini ve hayata karşı duruşunu geliştirir, sosyalleşmesini ve
daha rahat iletişim kurmasını sağlar. Çocuk, oyunda tüm dertlerini unutur. Artık onun tüm dünyası oyun olmuştur.
Görsel 2.15. Görsel 2.16.
Hedefler ve Amaçlar: Amacı olan bir oyunda he-
defe ulaşmak, motivasyonu büyük ölçüde artırır. Oyunlarda
rakipten hızlı olmak, bayrak kazanmak, sona ulaşmak gibi
hedefler olabilir ve bu hedefler oyunun kurallarıyla doğru-
dan ilişkilidir. Hedefe ulaşmak, bazen sıkıcı veya zorlayıcı
olsa da oyuncunun kapasitesini ortaya çıkardığı ve onu ka-
zanmaya yönlendirdiği için önemlidir.
Görsel 2.17.
26