Page 27 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 27

2.2. OYUNUN KAVRAMLARI    Kurallar, oyunun yapısını oluştur. Bir oyunda kuralların açık, net ve anlaşılır olması gerekmektedir. Kurallar; oyunu yapı-
               Kurallar: Oyunları tüm oyuncular için adil ve heyecan verici yapan kavramların başında kurallar gelmektedir.
        landırır, oyunun amaçlarının fark edilmesini sağlar, oyuncunun hareketlerini sınırlandırır, oyuncuyu strateji geliştirmeye
        zorlar.
    Oyun, kelime anlamı bakımından pek çok karşılığı olan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Türkçe sözlük-
 te oyun: “Vakit geçirmeye yarayan, belli kuralları olan eğlence; şaşkınlık uyandırıcı hüner; tiyatro ve sinemada, sanatçı-
 nın rolünü yorumlama biçimi; müzik eşliğinde yapılan hareketlerin bütünü; seslendirilmek veya sahnede oynanmak için      Kurallı oyunlar olduğu gibi kuralsız oyunlar da vardır. Fakat buradaki “kuralsızlık” oyunun hiç kural olmadan
 hazırlanmış eser, temsil, piyes; bedence ve kafaca yetenekleri geliştirmek amacıyla yapılan, çevikliğe dayanan her türlü   oynanması değildir. Kuralsız oyunlarda oyunun yapısı zaman içerisinde değişir ve farklılaşır. Oyun kuralları zamana,
 yarışma; güreşte rakibini yenmek için yapılan türlü biçimlerdeki şaşırtıcı hareket; teniste, taraflardan birinin belirli sayı   duruma ve şartlara göre oyuncular tarafından esnetilip değişikliğe uğratılabilir.
 kazanmasıyla elde edilen sonuç; hile, düzen, desise, entrika.” şeklinde tanımlanmıştır.


    Oyun üzerine araştırma ve incelemeler yapan birçok düşünür ve bilim insanı, çalışmalarında oyun kavramını   1. ETKİNLİK
 açıklarken şu düşünce ve görüşlere başvurmuşlardır:  SINIFTA OYUN

    Oyun, çocuğun kendini ifade etme şeklidir.      Bir sınıf içi oyununu arkadaşlarınızla
    Oyun, sonucu düşünülmeden yapılan hareketlerdir.  oynayarak bu oyunun size neler kazandıra-
    Oyun bize, yaşamda karşımıza çıkan kurallara uymayı   bileceği hakkındaki düşüncelerinizi aşağıya
 öğretir.  yazınız:
    Oyun, hiç kimsenin öğretemeyeceği konuları, çocu-     …………………………………………
 ğun kendi deneyimleri ile öğrenme yöntemidir.   ………………..…………………………………..
    Oyun, kişide; kendine hâkimiyet, saygı, dürüstlük,   ……………………………………………………
 sorumluluk duygusunu geliştirir.  …………..………………………………………..
    Oyun, hayal ile gerçek arasında bir köprüdür.  ……………………………………………………
    Oyun, çocuğun iç dünyasını yansıtan bir aynadır.  …………..………………………………………
    Oyun, çocuğun kişilik gelişimini sağlayan en ideal   ……………………………………………………
 ortamdır. Bireye, yaşamın güçlükleriyle mücadele edebilme   …………..………………………………………..
 gücü verir.  ……………………………………………………
    Oyun, stratejik düşünme becerisini geliştirir.  …………..………………………………………..
    Oyun, çocuğun sosyal ve ahlaki değerleri öğrendiği bir   ……………………………………………………
 arenadır.
 Görsel 2.8.                                                  Görsel 2.11.
    Çocuğun büyümesi ve sağlıklı gelişmesi için bes-
 lenme, sevgi, bakım ne kadar gerekli ise oyun da o kadar
 gereklidir.
               Yarışma, Rekabet, Meydan Okuma: İnsanoğlu doğası gereği, rekabet bulunan ortamlarda rakiplerinin önüne
        geçerek en başarılı olma eğilimindedir. Bu durum kazanma azmi aşılayarak oyuncuda rakiplerini saf dışı bırakma isteği
    Düşünürler, oyunu tanımlayıp açıklarken onun anlaşılmasına yardımcı olacak birçok kavramı da birlikte kullanır-  uyandırır. Oyuncu, oyun içerisinde bir yandan takım arkadaşlarıyla beraber hareket edebilme güdülerini kullanırken
 lar. Şimdi hem “Oyunun Tanımı” konusundaki tanımlarda hem de yukarıdaki düşüncelerde geçen kavramları inceleyiniz.  diğer yandan rakipleriyle büyük bir rekabet içine girer. Takım arkadaşıyla dayanışma içerisindeyken rakiplerine meydan
        okur, onlarla yarışır.

























 Görsel 2.9.  Görsel 2.12.






 Görsel 2.10.                                                Görsel 2.13.




   24                                                                                                          25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32