Page 30 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 30
2.3. OYUNUN SINIFLANDIRILMASI
“Çocukların oyunları oyun değil,
onların en ciddi uğraşılarıdır.”
Montaigne
Görsel 2.23.
Oyun aktivitelerinin sınıflandırılması birçok bilim adamı tarafından çeşitli şekillerde yapılmıştır. Bu düşünürler,
bakış açılarına göre oyunları farklı şekillerde sınıflandırmışlar ve oyunların kapsamlarını farklı şekillerde ele almışlardır.
Genellikle üç değişik dayanaktan biri göz önüne alınarak yapılan bu sınıflandırmalar, ya oyunun içeriğine ya oyunun
kökenine ya da oyunun yapısına göre belirlenmiştir. Tüm dünyada kabul gören sınıflandırmalar şöyle sıralanabilir:
Bilim İnsanlarına Göre Oyun Sınıflandırmaları
Nichols’a (Nikols) Hurwitz’e (Hurvitz) Parten’e (Partın) Piaget’e (Piyaje) Caillois’e (Keyloys)
göre göre göre göre göre
Bireysel Tek başına oynanan Yarışmalı oyunlar
etkinlikler Pratik oyunlar oyunlar Alıştırmalı oyun
Dans ve ritmik Yapı oyunları Oyunu izleme Sembolik oyun Şans oyunları
etkinlikler
Eğitsel oyunlar Yuvarlanma oyunları
ve Paralel oyun Kurallı oyun Taklit oyunları
takım sporları
Heyecan verici
Drama oyunları Birlikte oyun oyunlar
Kurallı oyunlar Kooperatif oyun
Oyunların büyük bir kısmı oyuncaklarla oynanır. Ama çocuğun yatmak, koşmak, sıçramak gibi çeşitli beden
şekilleri ve hareketleriyle gerçekleştirdiği oyuncaksız oyunlar da vardır. Çocukluk bir oynama dönemidir. Bu dönemin ilk
evrelerinde çocuk, kendi eli ve ayağı ile oynayabileceği gibi anne, baba ve kardeşleriyle de oynayabilir. Biraz büyüyünce
de arkadaşlarıyla grup oyunları oynar. Bu anlayışla baktığımızda oyunlar, çocukların eğitim ve yaş dönemlerine göre
farklılık gösterir. Bu dönemler şu şekilde sıralanabilir:
Görsel 2.24. Görsel 2.25.
28