Page 30 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 30

2.3. OYUNUN SINIFLANDIRILMASI













                                                                      “Çocukların oyunları oyun değil,
                                                                    onların en ciddi uğraşılarıdır.”
                                                                                       Montaigne



                                            Görsel 2.23.

               Oyun aktivitelerinin sınıflandırılması birçok bilim adamı tarafından çeşitli şekillerde yapılmıştır. Bu düşünürler,
        bakış açılarına göre oyunları farklı şekillerde sınıflandırmışlar ve oyunların kapsamlarını farklı şekillerde ele almışlardır.
        Genellikle üç değişik dayanaktan biri göz önüne alınarak yapılan bu sınıflandırmalar, ya oyunun içeriğine ya oyunun
        kökenine ya da oyunun yapısına göre belirlenmiştir. Tüm dünyada kabul gören sınıflandırmalar şöyle sıralanabilir:

                                     Bilim İnsanlarına Göre Oyun Sınıflandırmaları

           Nichols’a (Nikols)  Hurwitz’e (Hurvitz)   Parten’e (Partın)   Piaget’e (Piyaje)   Caillois’e (Keyloys)
               göre                göre                 göre                  göre                 göre
             Bireysel                            Tek başına oynanan                           Yarışmalı oyunlar
            etkinlikler       Pratik oyunlar           oyunlar           Alıştırmalı oyun

           Dans ve ritmik     Yapı oyunları        Oyunu izleme        Sembolik oyun           Şans oyunları
             etkinlikler

          Eğitsel oyunlar   Yuvarlanma oyunları
                ve                                   Paralel oyun        Kurallı oyun          Taklit oyunları
          takım sporları
                                                                                              Heyecan verici
                             Drama oyunları         Birlikte oyun                                 oyunlar

                             Kurallı oyunlar      Kooperatif oyun



               Oyunların büyük bir kısmı oyuncaklarla oynanır. Ama çocuğun yatmak, koşmak, sıçramak gibi çeşitli beden
        şekilleri ve hareketleriyle gerçekleştirdiği oyuncaksız oyunlar da vardır. Çocukluk bir oynama dönemidir. Bu dönemin ilk
        evrelerinde çocuk, kendi eli ve ayağı ile oynayabileceği gibi anne, baba ve kardeşleriyle de oynayabilir. Biraz büyüyünce
        de arkadaşlarıyla grup oyunları oynar. Bu anlayışla baktığımızda oyunlar, çocukların eğitim ve yaş dönemlerine göre
        farklılık gösterir. Bu dönemler şu şekilde sıralanabilir:























                                                   Görsel 2.24.                                        Görsel 2.25.

         28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35