Page 29 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 29

Oyunun Süresi: Süre kavramı tüm oyunlarda aynı
 anlamı ifade etmez. Bazı oyunlarda süre, o oyun için kul-
 lanılacak önceden belirlenmiş bir zaman dilimini anlatırken
 bazı oyunlarda ise set bitene kadar veya oyunda kimse kal-     Stratejik  Düşünme:  Oyun  içerisinde  stratejik  dü-
 mayana kadar geçen zaman aralığını ifade etmektedir.  şünmek, kazanmak için oyunda olup bitenleri gözden ge-
        çirerek hızlıca karar vermektir. Verilen karar, bazen oyunun
        kazanılmasını sağlarken bazen de kaybedilmesine neden
    Aynı oyunda geçen zaman, farklı oyunculara çok az   olur.  Burada  önemli  olan,  oyunun  oyuncuya  kazandırdığı
 veya çok fazla gelebilir. Bu şu şekilde açıklanabilir: Oyun,   stratejik düşünme becerisidir. Kazanmak için veya oyundan
 oyuncu için zevkli ve eğlenceli ise zaman hızla akıp geçe-  çıkmamak için çeşitli yollar deneyen oyuncu, farklı stratejiler
 cektir.  Bu  durumda  zamanın  nasıl  geçtiğini  anlayamayan   deneyerek düşünme yeteneğini geliştirir.
 oyuncu, oyuna tüm benliğiyle katılmış demektir. Oyun baş-
 ladıktan  kısa  bir  süre  sonra  sıkılan  oyuncu  için  ise  oyun
 süresi bir türlü geçmeyecektir. Süre olarak aynı olan fakat
 oyuncular için çok hızlı ve yavaş geçen bu zamana “psiko-
 lojik zaman” denir.
                                                               Görsel 2.18.


 Görsel 2.14.


    Sosyal Yaşam: Oyun içerisinde çocuk kendi takım arkadaşları ve rakip takım arkadaşları ile etkileşime girer, bu      Araç Gereç: Araçlı oyunlar; oyuncunun fiziksel, fizyolojik, zihinsel gelişimine daha hızlı odaklanarak onun ko-
 sayede birden çok duyguyu anlık olarak yaşar. Bazen tek başına tüm grupla mücadele etmek zorunda kalır bazen de   ordinasyon, çabuk karar verme, mücadele etme becerilerini geliştirmektedir. Araçsız oyunlarda bu özelliklerin daha az
 grup olarak tek bir kişiye karşı yarışır. Bu, onun kendine güvenini ve hayata karşı duruşunu geliştirir, sosyalleşmesini ve   geliştiği söylenebilir.
 daha rahat iletişim kurmasını sağlar. Çocuk, oyunda tüm dertlerini unutur. Artık onun tüm dünyası oyun olmuştur.     Oyun, evrensel bir kavramdır ve çocuğun bulunduğu her yerde oyun vardır. Oyunların türü ve kullanılan araç
        gereç, kültürden kültüre değişse de oyun var olmaya devam etmektedir.























 Görsel 2.15.  Görsel 2.16.  Görsel 2.19.                                 Görsel 2.20.










    Hedefler ve Amaçlar: Amacı olan bir oyunda he-
 defe ulaşmak, motivasyonu büyük ölçüde artırır. Oyunlarda
 rakipten hızlı olmak, bayrak kazanmak, sona ulaşmak gibi
 hedefler olabilir ve bu hedefler oyunun kurallarıyla doğru-
 dan ilişkilidir. Hedefe ulaşmak, bazen sıkıcı veya zorlayıcı
 olsa da oyuncunun kapasitesini ortaya çıkardığı ve onu ka-
 zanmaya yönlendirdiği için önemlidir.





 Görsel 2.17.  Görsel 2.21.                                               Görsel 2.22.



   26                                                                                                          27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34