Page 29 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 29
Oyunun Süresi: Süre kavramı tüm oyunlarda aynı
anlamı ifade etmez. Bazı oyunlarda süre, o oyun için kul-
lanılacak önceden belirlenmiş bir zaman dilimini anlatırken
bazı oyunlarda ise set bitene kadar veya oyunda kimse kal- Stratejik Düşünme: Oyun içerisinde stratejik dü-
mayana kadar geçen zaman aralığını ifade etmektedir. şünmek, kazanmak için oyunda olup bitenleri gözden ge-
çirerek hızlıca karar vermektir. Verilen karar, bazen oyunun
kazanılmasını sağlarken bazen de kaybedilmesine neden
Aynı oyunda geçen zaman, farklı oyunculara çok az olur. Burada önemli olan, oyunun oyuncuya kazandırdığı
veya çok fazla gelebilir. Bu şu şekilde açıklanabilir: Oyun, stratejik düşünme becerisidir. Kazanmak için veya oyundan
oyuncu için zevkli ve eğlenceli ise zaman hızla akıp geçe- çıkmamak için çeşitli yollar deneyen oyuncu, farklı stratejiler
cektir. Bu durumda zamanın nasıl geçtiğini anlayamayan deneyerek düşünme yeteneğini geliştirir.
oyuncu, oyuna tüm benliğiyle katılmış demektir. Oyun baş-
ladıktan kısa bir süre sonra sıkılan oyuncu için ise oyun
süresi bir türlü geçmeyecektir. Süre olarak aynı olan fakat
oyuncular için çok hızlı ve yavaş geçen bu zamana “psiko-
lojik zaman” denir.
Görsel 2.18.
Görsel 2.14.
Sosyal Yaşam: Oyun içerisinde çocuk kendi takım arkadaşları ve rakip takım arkadaşları ile etkileşime girer, bu Araç Gereç: Araçlı oyunlar; oyuncunun fiziksel, fizyolojik, zihinsel gelişimine daha hızlı odaklanarak onun ko-
sayede birden çok duyguyu anlık olarak yaşar. Bazen tek başına tüm grupla mücadele etmek zorunda kalır bazen de ordinasyon, çabuk karar verme, mücadele etme becerilerini geliştirmektedir. Araçsız oyunlarda bu özelliklerin daha az
grup olarak tek bir kişiye karşı yarışır. Bu, onun kendine güvenini ve hayata karşı duruşunu geliştirir, sosyalleşmesini ve geliştiği söylenebilir.
daha rahat iletişim kurmasını sağlar. Çocuk, oyunda tüm dertlerini unutur. Artık onun tüm dünyası oyun olmuştur. Oyun, evrensel bir kavramdır ve çocuğun bulunduğu her yerde oyun vardır. Oyunların türü ve kullanılan araç
gereç, kültürden kültüre değişse de oyun var olmaya devam etmektedir.
Görsel 2.15. Görsel 2.16. Görsel 2.19. Görsel 2.20.
Hedefler ve Amaçlar: Amacı olan bir oyunda he-
defe ulaşmak, motivasyonu büyük ölçüde artırır. Oyunlarda
rakipten hızlı olmak, bayrak kazanmak, sona ulaşmak gibi
hedefler olabilir ve bu hedefler oyunun kurallarıyla doğru-
dan ilişkilidir. Hedefe ulaşmak, bazen sıkıcı veya zorlayıcı
olsa da oyuncunun kapasitesini ortaya çıkardığı ve onu ka-
zanmaya yönlendirdiği için önemlidir.
Görsel 2.17. Görsel 2.21. Görsel 2.22.
26 27