Page 31 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 31

2.3. OYUNUN SINIFLANDIRILMASI  A. Okul Öncesi Dönemi (0-6 yaş) Oyunları













   “Çocukların oyunları oyun değil,                                    “Oynayan çocuk canlılığın  ve
 onların en ciddi uğraşılarıdır.”                                          sevincin sembolüdür.”
 Montaigne                                                                             Hebbel



 Görsel 2.23.  Görsel 2.26.

    Oyun aktivitelerinin sınıflandırılması birçok bilim adamı tarafından çeşitli şekillerde yapılmıştır. Bu düşünürler,      Çocuklar bu dönemde ses, şekil ve renklere duyarlıdır. Yatağın üzerine asılabilen, sallandıkça ses çıkaran,
 bakış açılarına göre oyunları farklı şekillerde sınıflandırmışlar ve oyunların kapsamlarını farklı şekillerde ele almışlardır.   renkli objelere ve çıngıraklara büyük ilgi gösterirler. Oturmaya başladıkları dönemde ellerine geçen her nesneyi ağzına
 Genellikle üç değişik dayanaktan biri göz önüne alınarak yapılan bu sınıflandırmalar, ya oyunun içeriğine ya oyunun   götürmekten, yürümeye başladıkları dönemde ise ellerine geçen her şeyi yere atmaktan zevk alırlar. Zıplayan ya da yere
 kökenine ya da oyunun yapısına göre belirlenmiştir. Tüm dünyada kabul gören sınıflandırmalar şöyle sıralanabilir:  düşünce ses çıkaran oyuncaklara ve renkli toplara büyük ilgi gösterirler.

 Bilim İnsanlarına Göre Oyun Sınıflandırmaları

   Nichols’a (Nikols)  Hurwitz’e (Hurvitz)   Parten’e (Partın)   Piaget’e (Piyaje)   Caillois’e (Keyloys)      Bu dönemde çocuklar, üç yaşına kadar oyuncakla-
 göre  göre  göre  göre  göre  rı ile tek başına oynarlar. Yanlarında başka bir çocuk olsa
        bile onunla ilgilenmez, oyunlarına devam ederler. Zamanla
 Bireysel  Tek başına oynanan   Yarışmalı oyunlar  bedensel  hareketlerinin  gelişmesiyle  top  oynama,  koşma,
 etkinlikler  Pratik oyunlar  oyunlar  Alıştırmalı oyun  atlama, tırmanma gibi oyunlardan hoşlanmaya başlarlar. Üç
        tekerlekli bisiklete binebilirler. Aynı zamanda yine bu dönem
 Dans ve ritmik  Yapı oyunları  Oyunu izleme  Sembolik oyun  Şans oyunları  içerisinde yaşantılarında gözlemledikleri olayları ve kişileri
 etkinlikler  canlandırırlar.  Yaşları  ilerledikçe  daha  karmaşık  oyunlar-
        da farklı roller almaya başlarlar. Örneğin kimi zaman anne
 Eğitsel oyunlar   Yuvarlanma oyunları  baba,  kimi  zaman  da  doktor,  manav,  asker,  polis,  berber,
 ve   Paralel oyun  Kurallı oyun  Taklit oyunları  simitçi olurlar.
 takım sporları
 Heyecan verici
 Drama oyunları  Birlikte oyun  oyunlar     Bu  dönemde  kız  ve  erkek  çocuklarının  oyunları
        farklıdır. Kızlar, oyuncak bebeklerle ve evcilik oyunu oyna-
 Kurallı oyunlar  Kooperatif oyun  maktan  hoşlanırken  erkekler,  oyuncak  araba  ve  misketle
        oynamayı tercih ederler.

    Oyunların büyük bir kısmı oyuncaklarla oynanır. Ama çocuğun yatmak, koşmak, sıçramak gibi çeşitli beden   Görsel 2.27.
 şekilleri ve hareketleriyle gerçekleştirdiği oyuncaksız oyunlar da vardır. Çocukluk bir oynama dönemidir. Bu dönemin ilk
 evrelerinde çocuk, kendi eli ve ayağı ile oynayabileceği gibi anne, baba ve kardeşleriyle de oynayabilir. Biraz büyüyünce
 de arkadaşlarıyla grup oyunları oynar. Bu anlayışla baktığımızda oyunlar, çocukların eğitim ve yaş dönemlerine göre
 farklılık gösterir. Bu dönemler şu şekilde sıralanabilir:























 Görsel 2.24.  Görsel 2.25.  Görsel 2.28.                        Görsel 2.29.

   28                                                                                                          29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36