Page 26 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 26
2.2. OYUNUN KAVRAMLARI
Oyun, kelime anlamı bakımından pek çok karşılığı olan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Türkçe sözlük-
te oyun: “Vakit geçirmeye yarayan, belli kuralları olan eğlence; şaşkınlık uyandırıcı hüner; tiyatro ve sinemada, sanatçı-
nın rolünü yorumlama biçimi; müzik eşliğinde yapılan hareketlerin bütünü; seslendirilmek veya sahnede oynanmak için
hazırlanmış eser, temsil, piyes; bedence ve kafaca yetenekleri geliştirmek amacıyla yapılan, çevikliğe dayanan her türlü
yarışma; güreşte rakibini yenmek için yapılan türlü biçimlerdeki şaşırtıcı hareket; teniste, taraflardan birinin belirli sayı
kazanmasıyla elde edilen sonuç; hile, düzen, desise, entrika.” şeklinde tanımlanmıştır.
Oyun üzerine araştırma ve incelemeler yapan birçok düşünür ve bilim insanı, çalışmalarında oyun kavramını
açıklarken şu düşünce ve görüşlere başvurmuşlardır:
Oyun, çocuğun kendini ifade etme şeklidir.
Oyun, sonucu düşünülmeden yapılan hareketlerdir.
Oyun bize, yaşamda karşımıza çıkan kurallara uymayı
öğretir.
Oyun, hiç kimsenin öğretemeyeceği konuları, çocu-
ğun kendi deneyimleri ile öğrenme yöntemidir.
Oyun, kişide; kendine hâkimiyet, saygı, dürüstlük,
sorumluluk duygusunu geliştirir.
Oyun, hayal ile gerçek arasında bir köprüdür.
Oyun, çocuğun iç dünyasını yansıtan bir aynadır.
Oyun, çocuğun kişilik gelişimini sağlayan en ideal
ortamdır. Bireye, yaşamın güçlükleriyle mücadele edebilme
gücü verir.
Oyun, stratejik düşünme becerisini geliştirir.
Oyun, çocuğun sosyal ve ahlaki değerleri öğrendiği bir
arenadır.
Görsel 2.8.
Çocuğun büyümesi ve sağlıklı gelişmesi için bes-
lenme, sevgi, bakım ne kadar gerekli ise oyun da o kadar
gereklidir.
Düşünürler, oyunu tanımlayıp açıklarken onun anlaşılmasına yardımcı olacak birçok kavramı da birlikte kullanır-
lar. Şimdi hem “Oyunun Tanımı” konusundaki tanımlarda hem de yukarıdaki düşüncelerde geçen kavramları inceleyiniz.
Görsel 2.9.
Görsel 2.10.
24