Page 100 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 100

LİDER VE LİDERLİK KAVRAMLARI,      LİDER VE LİDERLİK KAVRAMLARI,
 SPORDA ANTRENÖRLÜK MESLEĞİ  ÜNİTE 8  ÜNİTE 8  SPORDA ANTRENÖRLÜK MESLEĞİ



 DÜŞÜNELİM YAZALIM  Spor liderliğinde ele alınması gereken bir diğer durum takım içerisinde ortaya çıkan liderliktir.
               Bu türden bir liderlik genellikle “akran liderliği” olarak adlandırılır. Akran liderliği,  grup içinde
 Lider denilince okulunuzda aklınıza ilk gelen isim hangisidir? Yazınız.  kendiliğinden ortaya çıkan liderler ve takım kaptanı gibi atanmış liderler olarak iki şekildedir.
               Akran lideri sporcular hem grup içindeki diğer sporculardan etkilenerek hem de diğer sporcuları

 Seçtiğiniz ismin hangi özellikleri onu lider yapmaktadır?  etkileyerek liderlik becerilerini geliştirirler. Akran liderliğinin gelişimine tek başına spor eğitimi
               değil aileler, antrenörler ve akranlardan elde edilen geri bildirimler de katkı sağlar. Spor yoluyla
               liderlik gelişiminde esas olan dört bileşen; yönetim becerilerini geliştirme, güçlü iş ahlakı, in-
               sanlarla iyi ilişki kurma ve zengin taktik bilgisidir.
 Spor alanında aklınıza ilk gelen lider kimdir? (Oyuncu, antrenör ya da kulüp yöneticisi olabilir.)
               2. Antrenörlük

                          Sporda eğitici kadro dendiğinde akla ilk “antrenör” gelir. Sporcuların istenen seviye-
                                             ye erişmesi her düzeyde uygulama yapabilecek, bilgili, becerikli,
 Seçtiğiniz ismin hangi özellikleri onu büyük bir spor lideri yapmaktadır?  Antrenör: Sporcuların ferdî veya   yetenekli ve iyi eğitilmiş antrenörlere sahip olmasıyla mümkün
                                             olur. Antrenörler ilgili oldukları spor dalının özelliği dikkate alı-
              takım olarak uluslararası kural  ve
                                             narak  eğitilmeli  ve  yetiştirilmelidirler.  Bilimin  temel  ilkeleriyle
              tekniklere uygun eğitilmesini
                                            yetişmiş bir antrenör, sporcularını da en iyi şekilde yetiştirir.
             sağlayan; sporun esaslarını, teknik
 “Spor lideri” ve “lider” in özellikleri arasında ne tür farklar vardır?
             prensiplerini, kurallarını öğreten ve
                                            Sporcuların fiziksel, zihinsel, duygusal (psikolojik) ve sosyal kapasi-
            kişidir.
             alanındaki gelişmeleri takip eden
                                           telerini geliştirmek; kendine has güçlü özelliklerini ortaya çıkarmak
                                           ve  hedefler  belirlemelerine  yardım  etmek  amacıyla  etkinliklerin
 8.1. SPORDA LİDERLİK VE ANTRENÖRLÜK      planlanması antrenörlük uygulamaları içinde yer alır.

 1. Spor ve Liderlik
               3. Spor Antrenörlüğünde Liderlik
 Psikoloji alanı, liderlik özelliklerini askerî alanda, ticaret ve sana-  Liderlik: “Ortak bir hedefe
 yi alanlarında incelemiştir. Spor alanındaki liderlik kavramı daha   ulaşmak amacıyla bir grup    Liderlik, antrenörün en önemli özelliklerinden biridir. Ön-
 sonra psikoloji bilimindeki yerini almıştır. Spor lideri denince akla   insanı etkileme sürecidir.”  celikle  sporculara  rehberlik  etmek,  onları  yönlendirmek,
 antrenör, kulüp yöneticisi, kulüp başkanı, kaptan ve akran lideri gel-  birlikte belirledikleri hedeflere ulaşmak için onları güdüle-
               mek, onların potansiyellerini ortaya çıkarmak, kendilerini
 mektedir. Örneğin bir antrenör, sporcularıyla belirledikleri amaçlara
 ulaştıkça gerçek lider olma yolunda ilerler.   gerçekleştirmelerine  ve  yaptıkları  işten  zevk  almalarına
               destek  olmak  lider  antrenörlerin  özelliklerindendir.  Ba-
 Antrenör, lider olma yolunda ilerlerken yönetim tekniklerini de kul-  şarılı antrenörler aynı zamanda bireysel başarının takım
 lanır. Sporcusunun ya da takımının hedeflerini bilir, hedeflerine ula-  başarısına da yardımcı olacağının bilincinde olan kişilerdir.
 şabilmesi için kaynaklar sağlayarak yönlendirmelerde bulunur. Yapılan   Antrenörlerin liderlik yönleri özellikle takım oluşturma ve
 araştırmalar sonucu spor liderliği dört başlıkta ele alınmıştır.
               takımı  geliştirme  süreçlerinde  daha  da  belirginleşmek-
 a) Kişi olarak liderlik: Kişilik özellikleri ve karizması ile tanımlanan lider.   tedir.  Antrenörlerin  liderlik  özelliklerini  takım  kaptanları
 b) Süreç olarak liderlik: Antrenörlerin özelikle, sporcularını çalıştırdıkları süreçte sergiledik-  ve  akran  liderleri  ile  olan  çalışmalarda  da  gözlemlemek
 ledikleri davranışlarla değerlendirilen lider.  mümkündür (Görsel 8.2). Lider antrenörler, akran liderli-
 c) Sonuç olarak liderlik: Sporcuları için şampiyonluk hedefi koyan ve hedefe ulaşmak için   ğinin yalnızca takım kaptanlarının sorumluluğunda olma-
 çalışmalar planlayan lider.  dığını bilir ve tüm takım üyelerinin liderlik etmesine olanak
 ç) Pozisyon olarak liderlik: Pozisyonu gereği hem sporcular hem de izleyiciler tarafından   sağlar. Antrenörler her ne kadar takım kaptanlarının yol   Görsel 8.2: Antrenör, lider ve iyi bir rehberdir.
 takip edilen, bulundukları konum gereği önder kabul edilen lider.  göstermesini ve önderlik etmesini istese de nasıl liderlik yapacaklarına dair beceri ve teknikleri
               takım kaptanlarına ya öğretir ya da öğrenmeleri için yönlendirmede bulunurlar. Antrenör lider-
               liği, bireysel performans sporcularının yaptıkları spordan keyif alma ve kendilerini yetkin görme
               düzeylerini artırırken akran liderleri takımlarının isteklilik düzeylerini artırmaktadırlar.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     97  98  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105