Page 103 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 103

LİDER VE LİDERLİK KAVRAMLARI,
                                                  SPORDA ANTRENÖRLÜK MESLEĞİ                     ÜNİTE 8


            Otokratik tip liderler, sporcuların duygularını ve düşüncelerini çok fazla dikkate almadıkları için
            doyumsuzluk maksimum, takım veya kulübe olan bağlılık minimum düzeydedir. Bu tip liderler
            daha çok, ellerinde bulundurdukları pozisyonun güçlerine (yasal güç, cezalandırma gücü, ödül-
            lendirme gücü) güvenirler. Ayrıca bu tip liderlik anlayışı, liderin davranışlarına daha fazla ağırlık
            verdiği için “patron davranışlı” liderlik tipi olarak da adlandırılmaktadır.

            ç) Liberal Lider Tipi
            Liberal tip liderler, çalışmaları organize etmede çok az talimat verirler ve çok az kural koyarlar.
            Oldukça az karar almaya çalışırlar. Disiplin sorunları ile karşılaştıklarında çok gerekli değilse
            müdahale etmezler. Liderlik sorumluluklarını yerine getirirken kuralcı değil aşırı serbest tavır-
            lar sergilerler. Elindeki otoriteyi neredeyse hiç kullanmaz, kulübü kendi hâline bırakır ve yalnızca
            mevcut kaynaklar doğrultusunda planlar hazırlarlar. Liderin asıl görevi, sadece kendine yönelti-
            len konulara müdahale etmektir. Konusunda uzman, yüksek tecrübe ve bilgiye sahip kulüplerin
            yeni düşünce üretebilmesi için son derece uygun olan bu liderlik tipi, kültür düzeyi düşük, so-
            rumluluk duygusundan yoksun sporcu ya da kulüpleri yönlendirmede başarısız olabilir.
            Bir liderin yukarıda belirtilen dört tip liderliği keskin bir şekilde sergilemesi mümkün değildir.
            Lider, durumun gerekliliğine göre hem demokratik hem liberal hem de otokratik anlayışa bürü-
            nebilir.
            Liderler ani kararlar verilmesi gerektiği zamanlarda sporcuların karar vermede geciktiklerini ve
            zorlandıklarını fark ederse olası riskleri üstlenerek otokratik tarzda gerekli kararları verebilir.
            Ayrıca disiplin sorunu yaşayan kulüplerde, liderlerin otokratik tarzı benimsemeleri de doğal-
            dır. Demokratik tipteki liderler daha çok uzmanlık ve karizmatik özelliklerini ön plana alırken
            yönettikleri kulüplerde yetki dağıtımını, paylaşımı ve görev dağılımını teşvik ederler. Sporcular
            kendilerini pozitif duygular besledikleri kulüplerine karşı sorumlu hissederler. Yine uzman ekibin
            olduğu kulüplerde hem liberal hem demokratik liderlik tipi kullanılabilir.
            2. Modern Liderlik Yaklaşımları

            90’lı yıllardan itibaren liderlik ile ilgili yapılan araştırmalarda klasik ve geleneksel lider davranış
            biçimleri yanında, yeni bir ayrımın yapılmasının zorunlu olduğu sonucuna varılmıştır. Modern
            yaklaşımlar olarak ifade edilen iki liderlik tipi aşağıda açıklanmıştır.
            a) Etkileşimci (Transaksiyonel) Liderlik Tipi
            Bu liderlik tipinin geleneksel anlamdaki yöneticilikle benzerlikleri söz konusudur. Örneğin bir
            kulübün yönetiminde etkileşimci tipte bir lider varsa şampiyonluk hedefine ulaşmak için gerekli
            tüm iş ve işlemleri resmî kurallar doğrultusunda yerine getirecektir. Şampiyonluk hedefine yö-
            nelik sporcuların da kendilerini adayabilmeleri için hedefleri birlikte belirleme gibi onlara yöne-
            lik bireysel çalışmalara daha az yer verecektir. Sporcunun kendini kulübe ait hissetmesi ya da
            kulübüyle duygusal bağ kurması etkileşimci tipteki liderin önceliği değildir. Bu tipteki lider için
            belirlenen hedefler birer görevdir ve bu görevler yerine getirilmelidir.
            b) Dönüşümcü (Transformasyonel) Liderlik Tipi
            Dönüşümcü  (Transformasyonel)  liderler,  günümüz  yöneticileri  arasında  “O  gerçek  bir  lider.”
            diye anılan insanlardır. Dönüşümcü tip liderler sporcularını, tüm yetenek ve becerilerini ortaya
            çıkarma, kendilerine olan güvenlerini artırma ve normalde beklenenden daha iyi performans
            sergileme hedefi ile güdülerler. Bağımsız, eleştirel düşünebilen ve böylece bağlı oldukları kulübe



                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ        101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108