Page 106 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 106

LİDER VE LİDERLİK KAVRAMLARI,      LİDER VE LİDERLİK KAVRAMLARI,
 SPORDA ANTRENÖRLÜK MESLEĞİ  ÜNİTE 8  ÜNİTE 8  SPORDA ANTRENÖRLÜK MESLEĞİ


 8.4. ANTRENÖRÜN NİTELİKLERİ  Sporcuların fiziksel ve psikolojik niteliklerini geliştirme becerisi: Nitelikli antrenörler sporcula-
               rının hem psikolojik hem de fiziksel özelliklerinin güçlü ve zayıf yönlerini tanırlar ve onlara özel
 1. Antrenörün Nitelikleri
               egzersiz programları planlarlar. Doğru güdüleme staratejileri kullanarak, yapıcı ve olumlu geri
 Sporcu gelişimi ve başarısında olmazsa olmazlardan biri nitelikli antrenörlerle çalışmaktır. Araş-  bildirim sağlayarak takımının ya da bireysel sporcusunun psikolojik performanslarını  artırırlar.
 tırma sonuçları ister takım ister bireysel sporların çalıştırıcısı olsun “nitelikli antrenör” kavramı-  Organizasyon becerileri: Nitelikli antrenörler yıl içinde yapılacak müsabakalarla ilgili takvimle-
 nın tek bir özellik ile açıklanamayacağını ifade etmektedir. Antrenör niteliklerini açıklayan beş   re ulaşır, takvimleri sporcularına duyurur ve müsabakalara katılım ile ilgili planlama yaparlar.
 ana başlık ve bu ana başlıkları açıklayan alt başlıklar aşağıdaki şekilde verilmiştir.  Organizasyon niteliği yüksek atrenörler antrenman programlarını hazırlar, programın uygula-
               masını planlar; yardımcı antrenörler, ebeveynler ve sporcular arasındaki ilişkiyi olumlu yönde
 Teknik ve Taktik Eğitimi Bilgisi  düzenlerler.
 Branşına uygun teknik bilgiyi sergileme  Liderlik özellikleri: Doğal lider olarak kabul edilen antrenörlerin iyimserlik, içsel güdülenme ve
 Antrenmanlarda öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma
               empati gibi liderlik özelliklerine sahip olmaları beklenir. Nitelikli antrenörlerin aynı zamanda li-
               derlik özellikleri başlığında adı geçen özellikleri geliştirmeleri ve kullanmaları da gerekmektedir.
 Yönetimsel Nitelikler  2. Sporcuların Grup İçi Davranışlarında Antrenörün Rolü
 Klasik ve geleneksel tip liderlik davranışlarını sergileme
 Modern liderlik tiplerinin davranışlarını sergileme  Günümüzün değişen ve gelişen antrenman uygulamalarıyla ilgili olarak uzmanlar hem birey-
               sel hem takım sporlarında antrenörlerin bir ekip ile iş birliği hâlinde çalışması gerektiğini söy-
               lemektedirler. Antrenörlerin takım çalışmalarında ilgilenmesi gereken iki grup bulunmaktadır.
 Sporcuların Niteliklerini Geliştirme Becerisi  Bunlardan ilki sporcular; ikincisi ise genç sporcuların ebeveynleri, yardımcı antrenörleri ve des-

 Sporcuların performanslarını artırmak için çalışmalar yapma  tek  personelidir.  Dolayısıyla  antrenörler  her  iki  grubun  da  grup  içi  davranışlarını  sağlıklı  bir
 Sporculara yapıcı ve olumlu iletişimle geri bildirim sağlama
               şekilde yürütebilmek için gerekli antrenör niteliklerine sahip olmalıdır. Örneğin takım uyumunu
 Organizasyon Becerisi  sağlayabilmek için bir antrenör, sporculara yalnızca teknik olarak değil kişisel kaygılarını çözme-

 Yıl içinde yapılacak müsabakalara katılımı planlama  ye de destek olacak bir strateji izlemelidir. Bunu yapabilmek için pozitif davranışlarıyla sporcu-
 Paydaşlar arasındaki ilişkileri düzenleme  lar arasında arkadaşça bir atmosfer yaratmalı, sporcuların kişisel özelliklerini göz önüne almalı
 Antrenman programlarını hazırlama ve programların
 uygulanmasını sağlama  ve yaşları ile ilgili gelişim özelliklerini bilmelidir.
               Antrenörler  yetişkin  sporcularla  daha  otoriter  ve  sosyal  olarak  destekleyici  çalışmalar
 Liderlik Özelliklerini Geliştirme  yaparken  genç  sporcularla  daha  paylaşımcı,  teknik  ve  taktik  olarak  daha  sık  yönerge
 Liderlik özelliklerine sahip olma ya da bu konuda   vermeye  dayalı  çalışmalar  yapmalıdırlar.  Grup  içi  davranışların  sağlıklı  olabilmesi  için
 kendini geliştirme
               sporcuların  cinsiyet  özelliklerine  göre  antrenman  stili  belirlemek  gerekmektedir.  Örneğin
 Şekil 8.1: Antrenörlük nitelikleri  kadın  sporcular  daha  demokrat  ve  kararlara  katılabilen  antrenörlerle  çalışmayı  tercih
               ederken  erkek  sporcular  otoriter  stildeki  antrenörlerle  daha  rahat  çalışmaktadırlar.
 Şekil 8.1’de verilen nitelikler aşağıda ayrıntıları ile açıklanmıştır.  Basketbol,  futbol,  voleybol  gibi  takım  sporcularının  grup  etkileşimini  güçlendirmek  için
 Teknik ve taktik eğitimi bilgisi: Antrenörlerin, uzmanı olduğu spor dalında antrenör yetiştiren   otoriter;  eskrim,  yüzme  ve  tenis  gibi  branşların  sporcuları  için  demokratik  antrenör  stili
 kurumlardan eğitim almaları,  aldığı eğitimlerle yetinmeyerek mesleği ile ilgili bilimsel yenilikle-  tercih edilmelidir.
 ri takip etmeleri gerekmektedir. Antrenör istediği kadar motorik, teknik, taktik konularda bilgili
 olsun sporculara bunları öğretebilme yeteneği yoksa ve onlarla etkili iletişime sahip değilse
 sporcularını güdülemede başarısız olacaktır. Antrenörlükte başarı çok bilgili olmakla değil bilgi-
 yi öğretilebilme ve pratiğe dönüştürebilmekle ortaya çıkar.
 Yönetimsel nitelikler: Antrenörlerin sporculara hangi beceri ve stratejileri öğreteceklerinin ka-
 rarlarını alırken bu kararları uygularken, yarışmaları organize ederken ve oyuncuları disipline
 ederken kullandıkları yöntemler bu başlık altında yer almaktadır. Antrenörlerden görevleri ile
 ilgili rollerini yerine getirirken hem  karizmatik, otokratik, demokratik ve liberal tipteki davranış-
 ları hem de etkileşimci, dönüşümcü tipteki davranışları sergilemeleri beklenir. Bu beceriye sahip
 olmak nitelikli antrenörlerin en önemli özelliklerindendir.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ   103  104  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111