Page 96 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 96

5. Mülakat


                        Bu mülakat Manisa Celal Bayar Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Recep CENGİZ ile fair play,
                  sporda şiddeti önleme ve sporda iletişim konuları ile ilgili yapılmıştır.

                        Dr. Recep CENGİZ 1965'te Diyarbakır'da doğdu. İlk, orta ve
                  lise eğitimini Diyarbakır'da yaptıktan sonra 1985-1990 yılları ara-
                  sında Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümünde lisans
                  eğitimini tamamladı. 2002-2004 yılları arasında aynı üniversitede
                  Sağlık  Bilimleri  Enstitüsü  ana  bilim  dalında  yüksek  lisans  prog-
                  ramı,  2005-2008  yılları  arasında  doktora  programını  tamamladı.
                  1979-1989 yılları arasında futbolda antrenörlük ve yöneticilik gö-
                  revlerinde bulunmuştur. 1992-1996 yıllarında beden eğitimi öğret-
                  menliği yapmıştır. 1997 Harran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor
                  Bölümünde 2002 yıllarında ise Gazi Üniversitesinde akademisyen
                  olarak işe başlamıştır. Ulusal ve uluslararası çok sayıda yayını bu-
                  lunmaktadır. Sporda iletişim, sporda şiddet ve futbol konularında
                  kitapları bulunmaktadır.
                        Fair play kavramı hakkındaki düşünceleriniz nedir?
                        Fair play kelime anlamıyla “dürüst oyun, adil oyun” demek olsa da kapsadığı anlam bakımından
                  oyun kurallarına uymaktan öte belli bir davranış tarzını sergilemeyi ifade eder. Rakibe fizyolojik ve
                  psikolojik açıdan zarar vermemeyi, müsabakayı yönetenlere ve izleyenlere saygılı davranmayı gerek-
                  tirir. Adil oyun dediğimiz zaman oyuncuların sembolik olarak eşit şartlarda müsabakaya çıkması değil
                  işleyişin her iki tarafa da eşit düzeyde uygulanmasıdır.  Bunun ölçülebilir bir tarafı olmaması sebebiyle
                  oyun kuralları uygulanırken hakemlerin hata payları, seyircinin, antrenörlerin, yöneticilerin beklentileri
                  gibi  durumlardan  dolayı  oyunun  adil  şekilde  oynandığı  ile  ilgili  algılamada  farklılıklar  olacaktır.  Bu
                  nedenle fair play davranışlarının yaygınlaştırılması noktasında oyun üzerinden değil, insan üzerinden
                  gidilirse sonuca ulaşmak daha kolay olacaktır. Adil ve dürüst bir yaşam felsefesi benimsemiş birisi
                  müsabaka içinde de aynı davranışı sergileyecektir. Bu nedenle, bu yaşam felsefesini insanlara yerleş-
                  tirmek en önemli hedef olmalıdır. Doğru karaktere sahip birisi “Antrenörüm ne der?  Seyirci nasıl dav-
                  ranır? Arkadaşlarım nasıl tavır alır?” gibi kendi çıkarlarını önceleyen düşüncelerden sıyrılıp kendine
                  yakışanı yapacaktır.


                        Fair-play davranışını toplumda yaygınlaştırmanın yolu nedir?
                        Bu özellikler konuşarak, anlatarak ya da nasihat ederek yaygınlaştırılamaz. Yaşanarak öğrenil-
                  mesi gereklidir. Bu da toplumda fair-play örneklerinin artmasıyla sağlanabilir. Toplum içinde insanlara
                  adil  davrananlar,  diğer  insanlar  tarafından  saygı  görür  ve  sevilir.  Bu  sayede  doğru  davranışlar  ve
                  sonuçları gözlemlenerek pekişmiş olur. Dolayısıyla da fair-play ruhuna uygun davranan insanların
                  sayıları artar.
                        Spor örneğinde görüldüğü gibi fair-play birilerinin inisiyatifine bırakılacak kadar basit bir konu
                  değildir. Aile, okul ve spor paydaşları bunu bir yaşam biçimi hâline getirmelidir. Fair-play özellikleri ka-
                  zandırmak konusunda en önemli noktalardan birisi davranışı kazandırmak isteyen kişinin söyledikleri
                  ile davranışları çelişmemelidir. Doğruyu insanlara empoze edebilmek ve doğru konusunda insanları
                  ikna edebilmeniz için sizin doğruluk noktasında çok yetkin ve örnek kişi olmanız gerekir. Okulda, sa-
                  hada veya televizyonda örnek olması gereken kişilerin davranışlarında gelgitler varsa spor hayatının
                  başında olan ve eğitimini tamamlamamış kişilerde kafa karışıklığına neden olur. Bu nedenle göz önün-
                  deki kişilerde davranışlardaki istikrar örnek davranışların kazandırılmasında önemli bir etkendir.




               94                                                                               h1ø7(
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101