Page 97 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 97

5. Mülakat         Sporda şiddeti önleme yasasının şiddeti önlemede yeterli olduğunu düşünüyor musunuz?
                    Sporda  şiddeti  önleme  yasasının  olması  şiddet  olaylarının  azalmasında  çok  etkili  değildir.
               Şiddet çoklu neden çoklu sonuç prensibinde düşünülmesi gereken bir konudur ve sonuç bölümünü
    Bu mülakat Manisa Celal Bayar Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Recep CENGİZ ile fair play,   oluşturur. Şiddet olaylarına karşı önleyici tedbirler almak istiyorsanız, hareket tarzını belirlemek için
 sporda şiddeti önleme ve sporda iletişim konuları ile ilgili yapılmıştır.  bazı sorulara cevap vermeniz ve olayları iyi analiz etmeniz gerekir. Sorunun kökenine inebilmek için
               “Şiddet olayları ne zaman, kim tarafından, hangi sıklıkla, hangi şekilde gerçekleşiyor? Bunu yapan
    Dr. Recep CENGİZ 1965'te Diyarbakır'da doğdu. İlk, orta ve
 lise eğitimini Diyarbakır'da yaptıktan sonra 1985-1990 yılları ara-  kişilerin özellikleri nelerdir?” gibi sorular bizi çözüme götürmede çok yardımcı olacaktır. Yaşamında
 sında Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümünde lisans   şiddet uygulayan birisi sahada da aynı eylemi gerçekleştirir. Yasa çıkardık şiddet olayları bitecek diye
 eğitimini tamamladı. 2002-2004 yılları arasında aynı üniversitede   bir şey olamaz. Şiddet olaylarını ortaya çıkaran sebepler üzerinde çalışmalar yapılmalıdır.
 Sağlık  Bilimleri  Enstitüsü  ana  bilim  dalında  yüksek  lisans  prog-     Şiddeti önlemede en önemli konu yasanın uygulanmasıdır. Yapanın yanına kâr kalırsa şiddeti
 ramı,  2005-2008  yılları  arasında  doktora  programını  tamamladı.   engelleyemezsiniz. Suçlar karşılıksız kalmamalı ve standart olmalıdır. Örneğin bazı ülkelerde, koltuk
 1979-1989 yılları arasında futbolda antrenörlük ve yöneticilik gö-  sahibinin ceza alması durumunda, “Bu koltuğun sahibi sahaya yabancı madde attığından dolayı 6 ay
 revlerinde bulunmuştur. 1992-1996 yıllarında beden eğitimi öğret-  sahalardan men edilmiştir.” yazısı koltuğa bırakılır ve oraya kimse oturamaz. Herkes bunu görür ve
 menliği yapmıştır. 1997 Harran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor   bilir ki böyle bir eylemde bulunursa kendisinin başına da aynı şey gelecektir.
 Bölümünde 2002 yıllarında ise Gazi Üniversitesinde akademisyen      Şiddet olaylarının sosyolojik, psikolojik, hukuksal ve güvenlik boyutları olduğu için emniyet ted-
 olarak işe başlamıştır. Ulusal ve uluslararası çok sayıda yayını bu-  birleri ile önlenemez. Yaptığı şiddet olayının niteliğine göre kimini psikoloğa, kimini psikiyatriste, kimini
 lunmaktadır. Sporda iletişim, sporda şiddet ve futbol konularında   adliyeye gönderirsiniz, kimine de ceza verirsiniz. Ancak bütün bunlar olay gerçekleştikten sonra yapı-
 kitapları bulunmaktadır.   lır. Şiddeti önlemek konusunda hepimizin kaçırdığı nokta geri bildirim olmamasıdır. Örneğin Türkiye
               Futbol Federasyonunda, “Bu sezonda kaç olay oldu? Hangi işlemler yapıldı?” gibi soruların yanıtlanıp
    Fair play kavramı hakkındaki düşünceleriniz nedir?  halkın sistematik olarak bilgilendirildiği bir birim oluşturulmalıdır. Bu sayede daha iyi verilere sahip
    Fair play kelime anlamıyla “dürüst oyun, adil oyun” demek olsa da kapsadığı anlam bakımından   olarak problemlerin kökenine inecek çalışmalar yapılabilir ve olaylar minimize edilebilir.
 oyun kurallarına uymaktan öte belli bir davranış tarzını sergilemeyi ifade eder. Rakibe fizyolojik ve
 psikolojik açıdan zarar vermemeyi, müsabakayı yönetenlere ve izleyenlere saygılı davranmayı gerek-     Passolig uygulaması hakkındaki görüşleriniz nelerdir?
 tirir. Adil oyun dediğimiz zaman oyuncuların sembolik olarak eşit şartlarda müsabakaya çıkması değil       Passolig; suç işleyen kişilerin belirlenmesi, kimlik bilgilerine ulaşılması ve cezalı olan kişilerin
 işleyişin her iki tarafa da eşit düzeyde uygulanmasıdır.  Bunun ölçülebilir bir tarafı olmaması sebebiyle   sahaya girmesini engelleyen bir araçtır. Ancak şiddeti önleme konusunda çok da etkili değildir. Bir
 oyun kuralları uygulanırken hakemlerin hata payları, seyircinin, antrenörlerin, yöneticilerin beklentileri   kişinin "Benim passoligim var daha dikkatli olayım." diye düşünmesi zayıf bir ihtimaldir.
 gibi  durumlardan  dolayı  oyunun  adil  şekilde  oynandığı  ile  ilgili  algılamada  farklılıklar  olacaktır.  Bu
 nedenle fair play davranışlarının yaygınlaştırılması noktasında oyun üzerinden değil, insan üzerinden       Sporda iletişim ile ilgili görüşleriniz nelerdir?
 gidilirse sonuca ulaşmak daha kolay olacaktır. Adil ve dürüst bir yaşam felsefesi benimsemiş birisi      İletişim özünde bilgi alışverişidir. İletişimde en önemli nokta aktarmak istediğiniz bilgiyi açık,
 müsabaka içinde de aynı davranışı sergileyecektir. Bu nedenle, bu yaşam felsefesini insanlara yerleş-  sade ve net şekilde karşı tarafa iletebilmenizdir. Bunun için geniş bir kelime hazinesine ihtiyaç vardır.
 tirmek en önemli hedef olmalıdır. Doğru karaktere sahip birisi “Antrenörüm ne der?  Seyirci nasıl dav-  Bu sayede doğru kişiye, doğru zamanda, doğru cümleyi kullanma becerisini elde edebilirsiniz. Kendi-
 ranır? Arkadaşlarım nasıl tavır alır?” gibi kendi çıkarlarını önceleyen düşüncelerden sıyrılıp kendine   nizi ifade ederken çok fazla konuşmak konuda belirsizlik oluşmasına neden olur. Bunu önlemek için
 yakışanı yapacaktır.  çok okumak, araştırma yapmak, sorgulama ve alana hâkim olmak gereklidir. Örneğin antrenör sporcu
               iletişimde iletiyi sunacak olan antrenörün ifadelerinden emin, alanında bilgili, beden dilini kullanan
    Fair-play davranışını toplumda yaygınlaştırmanın yolu nedir?  birisi olması iletiye olan güveni arttıracaktır.
    Bu özellikler konuşarak, anlatarak ya da nasihat ederek yaygınlaştırılamaz. Yaşanarak öğrenil-     Aşağılamak, rencide etmek, ayıbını açığa çıkarmak, dışlamak gibi davranışlar; sporcu ve ant-
 mesi gereklidir. Bu da toplumda fair-play örneklerinin artmasıyla sağlanabilir. Toplum içinde insanlara   renör arasındaki iletişimin bozulmasına neden olur. Sporcu size inanmaz ve güvenmez ancak zorunlu
 adil  davrananlar,  diğer  insanlar  tarafından  saygı  görür  ve  sevilir.  Bu  sayede  doğru  davranışlar  ve   birlikteliğinden dolayı aynı ortamda bulunur. Etkili ve güvenilir bir iletişim için bunların yapılmaması
 sonuçları gözlemlenerek pekişmiş olur. Dolayısıyla da fair-play ruhuna uygun davranan insanların   gereklidir.
 sayıları artar.      İletişimde sporcularımızın ya da hitap ettiğimiz grubun yaşı, eğitimi, kültür durumu, cinsiyeti,
    Spor örneğinde görüldüğü gibi fair-play birilerinin inisiyatifine bırakılacak kadar basit bir konu   spordaki yetkinlik düzeyi, sizin cümle grubunuzu belirlemede olmazsa olmazdır. Örneğin yedi yaşın-
 değildir. Aile, okul ve spor paydaşları bunu bir yaşam biçimi hâline getirmelidir. Fair-play özellikleri ka-  daki öğrencilerimize somut kavramlarla konuşulmalı, spora yeni başlayan bir grupta teknik kavramlar
 zandırmak konusunda en önemli noktalardan birisi davranışı kazandırmak isteyen kişinin söyledikleri   kullanılmamalıdır.
 ile davranışları çelişmemelidir. Doğruyu insanlara empoze edebilmek ve doğru konusunda insanları      Diğer önemli bir konu da çift yönlü iletişimdir. Karşınızdakilere, soru sorarak ve söz hakkı ve-
 ikna edebilmeniz için sizin doğruluk noktasında çok yetkin ve örnek kişi olmanız gerekir. Okulda, sa-  rerek onlardan geri bildirim almanız, söylediklerinizin ne kadar anlaşıldığını görmenizi sağlar. Ayrıca
 hada veya televizyonda örnek olması gereken kişilerin davranışlarında gelgitler varsa spor hayatının   onların da konuşmalarına izin vermeniz değerli oldukları ve önemsendikleri mesajını vererek özgü-
 başında olan ve eğitimini tamamlamamış kişilerde kafa karışıklığına neden olur. Bu nedenle göz önün-  venlerinin artmasını sağlar.
 deki kişilerde davranışlardaki istikrar örnek davranışların kazandırılmasında önemli bir etkendir.




 94     h1ø7(  6325 25*$1ø=$6<21/$5,1,1 6$)+$/$5,                                                      95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102