Page 85 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 85

3. Tartışmayı Yönlendirecek Örnek Sorular                               3. Değerlendirme Soruları                                             3. Değerlendirme Soruları

         Öğretmene Not                                                           Öğretmene Not                                                         Öğretmene Not
         Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.                                   •    Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.                            •    Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.
                                                                                           Değerlendirme Soruları Hakkında Öğrenci Cevap Formu         •    Aşağıdaki sorular “1. uyaran” ve ona yönelik “Soruna Yönelik He-
                       Sorular                       Öğrenci Notları                                                                                        def Teknik Sorular” tartışması üzerine yapılandırılmıştır. Sorular
                                                                                              Sorular                      Öğrenci Cevapları                uyarana göre değişebilir.

                                                                                                                                                                     Sorular                      Öğrenci Cevapları
          Sorular                                                                Sorular
          1.   Gazeteyi okurken dikkatinizi en çok neler çekti?                  1.   Gıda güvenliği sağlanarak açlık sorunu nasıl çözülebilir?
          2.   Okuma esnasında neler hissettiniz?                                2.   Günümüz şehir düzenine uygun kentsel tarım uygulamalarının, şehirli   Sorular
          3.   Rolünüzü sergilerken neler hissettiniz? Neler düşündünüz?             nüfusun gıdaya doğrudan erişebilmesine olanak sağlayacak olmasının   •   Türkiye’de hangi tarım ürünü ve mimari ile dikey tarım yapılabi-
          4.   Okuduğunuz ve sergilediğiniz rolü düşünecek olursanız gerçek          sosyal ve ekonomik etkileri nelerdir?                                  lir? Nasıl yapılabileceğini açıklayınız.
              hayatınızda küresel açlık sorunu ile hiç karşılaştınız mı?
                                                                                 3.   Hangi kültürel değerler açlığın son bulması noktasında önemlidir? Bu   •   Özellikle nüfusun yoğun olduğu şehirlerde güneş ışınlarını doğru-
          4. Değerlendirme Soruları                                                  değerler açlıkla mücadelede nasıl işe koşulabilir?                     dan alarak tarıma imkân sağlayan özel alanlara sahip dikey bina
          Öğretmene Not                                                          4.   Size gösterilen veya okumanız için verilen materyallerde geçen sorun-  nasıl tasarlanabilir?

          Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.                                      lara karşı önerilen çözüm yollarının avantaj ve dezavantajları nelerdir?  •   Dikey tarım yöntemlerinin özellikle aşırı nüfuslu büyük şehirlerde
                                                                                                                                                            bir ihtiyaç olmasının nedenleri neler olabilir?
                                                                                 4. Uyaran Gözlem Tablosu 2
                       Sorular                      Öğrenci Cevapları                                                                                  4. Uyaran Gözlem Tablosu 3
                                                                                 Öğretmene Not
                                                                                 •    Öğrenciler tartışmayı yönlendiren örnek sorular ve değerlendirme   Öğretmene Not
                                                                                      sorularına verdikleri cevaplar doğrultusunda “Uyaran Gözlem Tab-  •   Bu tabloyu ilk iki hafta odaklanacağı sorunu belirleyemeyen öğ-
         Sorular                                                                      losu 2”yi doldurmalıdır.                                              renciler dolduracaktır. Bunun olası bir örneği aşağıdaki “Uyaran
         1.   Gazetede verilen insanların ortak sorunu nedir?                    •    “Gözlem Tablosu 1”i dolduran öğrencinin o tablodaki büyük so-         Gözlem Tablosu 3”te verilmiştir.
         2.   Küresel açlığın nedenleri arasında neleri sayabiliriz?                  runlardan “Üretimden tüketime gıda güvenliği nasıl sağlanabilir?”   •   1, 2 ve 3. hafta uyaranları genelden özele doğru birbirini tamam-
         3.   Kendinizi gazetedeki çocuklardan herhangi birinin yerine koyu-          sorusuna yöneldiğini ve ikinci haftanın uyaranlarının da etkisiyle    layan bir yapıda kurgulanmıştır. Böylelikle 1. haftada 3. hafta dü-
              nuz. İleride bir bilim insanı, politikacı, devlet adamı, sanatçı, filo-  “Gözlem Tablosu 2”yi doldurduğunu varsayalım. Buradan hareket-       şünülerek öğrencilerin bilgi düzeyi bir yönde artırılmış, bir soruna
              zof vs. olarak “AÇLIĞA SON” temalı uluslararası bir sempozyuma          le o öğrencinin olası gözlemi, merak ettikleri ve çözmek istediği so-  odaklanmaları sağlanmış ve merakları canlı tutulmuştur. Dolayı-
              konuşmacı göreviyle katılsaydınız çocukken yaşadıklarınız hakkın-       run aşağıdaki örnek “Uyaran Gözlem Tablosu 2”de verilmiştir.          sıyla  öğrencilerin  vardıkları  noktayla  küresel  hedefler  arasında
              da neler söy lerdiniz? Küresel açlığa çözüm için ne önerirdiniz?                                                                              bağ kurmaları kolaylaştırılmıştır.

          5. Uyaran Gözlem Tablosu 1                                                                                            Çözmek İstediğim       •    Öğrenci veya gruplaşmış öğrenciler bu tabloyu doldurduktan son-
                                                                                         Gözlem            Merak Ettiklerim                                 ra fikir aşamasına geçebilir.
                                                                                                                                   Sorun Ne?
                  Gözlem             Büyük Sorun         Merak Ettiklerim
                                                                                                                                                                     Sorun                            Çözüm

                                                                                                                                                        Geleceğin  kentsel  planlama  ve   Şehirlerde dikey tarım uygulama-
                                                                                                                                                        mimari  anlayışına  uygun  kentsel   ları işe koşulabilir.
                                                                                                                                                        tarım uygulamaları neler olabilir?
                                                                                 Gözlem
         Gözlem                                                                  •   Ekmek israfına yönelik Türkiye’de yapılan araştırmada 2008 yılın-  5. Zihin Haritası 3
         •    Gıda güvenliğinin sağlanmasında ülkeler yetersiz kalıyor. Güveni-      da günde 4,9 milyon, yılda 1,79 milyar adet ekmek israf edilmek-   Öğretmene Not
              lir olmayan gıdalar sağlıksız beslenmeye neden oluyor ve ölümler       te iken 2012 yılında bu rakam artarak günde 5,95 milyon, yılda da   Verilen  örnek  zihin  haritası  incelenerek  öğrencilerden  grup  çalışması
              meydana geliyor. Dolayısıyla açlıkla daha çok mücadele eden ülke-      2,17 milyar adet ekmeğe ulaşmıştır.                                şeklinde aynı hafta içinde bir zihin haritası tasarlamaları beklenmektedir.
              lerdeki insanlar temiz ve besleyici gıdaya ulaşmada zorluk çekiyor.  •   Zamana ve mekâna göre farklılıklar gösteren kentsel tarım uy-
         •    Dünya küresel açlıkla mücadele ediyor. Dünyanın bir kısmı hastalık-    gulaması, artan nüfus ve hızlı kentleşme ile bugünden geleceğe
              lara varacak kadar açlık çekiyor. Açlık çekenlerin çoğu Orta Asya ve   kişilerin gıdaya erişiminde sürdürülebilirliğin sağlanması için üze-
              Afrika’nın güneyinde yaşıyor. Görünen o ki savaşlar gıda kaynakla-
              rına, verimli tarım arazilerine ve besleyici gıdaya ulaşımı engelliyor   rinde düşünülmesi gereken en önemli kavramlardan biri hâline
              ve bu nedenle insanları açlığa sürüklüyor.                             gelmiştir.
         •    İklim kuraklığı çeşitli nedenlerle tarımı engellediği için açlığa neden   •   Gıda güvenliği için devlet (Türkiye’de Tarım ve Orman Bakanlığı
              oluyor.                                                                ile) denetim yapıyor.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90