Page 88 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 88
• Dünya nüfusunda yaşanan aşırı artış, gıdaya olan talebin sürekli art- Merak Ettiklerim 6. Problem Süzgeci 2
masında etkili olmaktadır. Bunun yanında gelecek öngörüleri arasında • İsraf sürdürülebilir gıda sistemlerini nasıl etkiliyor? PROBLEM: Özellikle nüfusun yoğun olduğu şehirlerde, güneş ışınlarını
yer alan dünya nüfusunun yüzde 90’ından fazlasının şehirlerde yaşa- • Toplu yemek yenen yerlerde ekmek israfı yapılıyor mu? doğrudan alabilen, tarım yapabilmeye olanak sağlayan ve özel alanları
yacak olması da gıdaya doğrudan ulaşabilecek insan sayısını gelecekte • Ekmek israfının nedenleri nelerdir? olan dikey bina nasıl tasarlanabilir? (1. ALAN)
ciddi oranlarda azaltacaktır. Bu gerçeklikler, bizlerin bugünden gelece- • Ekmeğin bayatlama süresi nasıl uzatılabilir?
ğe yönelik sürdürülebilir gıda üretimi ve dayanıklı tarım uygulamaları- • Değişen kentsel planlamada ve mimari anlayışta kentsel tarım
na yönelik çalışmalara yönelmemizi önemli hâle getirmiştir. uygulamalarını eski anlayışa göre yapılandırmak mümkün mü-
Büyük Sorun dür? Nasıl mümkün olabileceğini açıklayınız. 1. ALAN 2. ALAN
• Üretimden tüketime gıda güvenliği nasıl sağlanabilir? • Dışarıda yemek yediğim restoranlar hijyenik mi? Probleminiz bu alana denk geli-
• Besleyici ve temiz gıdalara evrensel erişim sağlanabilir mi? • Yemek yerken mutfağı görebileceğim bir restoran yapılabilir mi? Probleminiz bu alana denk geli- yorsa muhtemelen çözüm ola-
yorsa muhtemelen çözüm olası-
• Sürdürülebilir gıda üretimi ve dayanıklı tarım uygulamaları nasıl Çözmek İstediğim Sorun Ne? lıkları fazla olan bir problem seç- sılıkları fazla olan bir problem
mümkün kılınabilir? • Yemekhanelerde (okul yemekhanesi veya kantini, öğretmenevi mişsiniz. Bu problemi çözerken seçmişsiniz. Ancak bu problemi
• Geleceğin dünyasında gıda ürünlerine doğrudan erişim ne kadar yemekhanesi vs.) ekmek israfı nasıl engellenebilir? çözmek için gereken zaman sizin
mümkün görünmektedir? • Günümüzdeki kentsel mimari anlayışına uygun nasıl bir kentsel aynı zamanda çözüm için gereken sahip olduğunuzdan çok fazla gibi
zamanınız da yeterli gibi görünü-
Merak Ettiklerim tarım uygulaması anlayışını benimsemek daha sürdürülebilir 5 OLASI ÇÖZÜM SAYISI yor. O hâlde bu problemi çözmek görünüyor. Bu durum problemini-
• Gıda güvenliği için neler yapılabilir? • olurdu? için harekete geçme zamanı! zin çok fazla uzmanlık alanı gerek-
tiren geniş bir yapıda olmasından
Restoranlara nasıl yasal düzenlemeler getirilmeli ki hijyenik olup
• Gıdaların bozulmaması için ne yapabilirim? olmadığı müşteri tarafından anlaşılabilsin? kaynaklanıyor olabilir. Problemi-
• Gıdaları bozulmadan ihtiyaç sahiplerine ulaştırmanın yolları nelerdir? nizi daha spesifik/özel ifade ede-
• Sıcak ve soğuk savaşın tarım üzerindeki etkileri nelerdir? 5. Avantaj/Dezavantaj Tablosu rek revize edebilirsiniz.
• İklim koşullarından bağımsız bir tarım yapılabilir mi? Aşağıda verilen yönergelerle tabloyu uygun şekilde doldurunuz.
• Geleceğin dünyasında her insan ihtiyaç duyduğu tarımsal kaynak- 3. ALAN 4. ALAN
lı gıdayı kendisi üretebilir mi? Öğretmene Not
• Gelecekte kişilerin kendi tarımsal gıda ihtiyacını karşılayabiliyor Öğrencinin çözmek istediği sorun olarak “Uyaran Gözlem Tablosu 2”de Probleminiz bu alana denk ge- Probleminiz bu alana denk geli-
olması durumunun sürdürülebilir gıda üretimi hedefine ne tür yer alan “Yemekhanelerde (okul yemekhanesi veya kantini, öğretme- liyor ise zamanlama konusunda yor ise olası diğer problemlerinizi
katkılar sağlaması beklenir? nevi yemekhanesi vs.) ekmek israfı nasıl engellenebilir?” sorusuna sorun olmasa da seçtiğiniz soru- gözden geçirmeniz iyi olacaktır.
yöneldiğini varsayalım. Buradan hareketle öğrencinin ikinci hafta uya- nun çözümü için fazla alternatif Ancak bu problemi ele alma ko-
6. Problem Süzgeci 1 ranı sonrası değerlendirme sorusunda cevap aradığı olası avantaj ve bulunamayacaktır. Bu sebeple nusunda ısrarlı iseniz problemi-
dezavantaj görüşleri aşağıdaki örnek “Avantaj/Dezavantaj Tablosu”nda seçtiğiniz sorunu revize ederek nizi birçok çözüm yolu bulabilme
Öğretmene Not gösterilmiştir. proje esnasında daha fazla çö- ihtimali olacak şekilde değiştire-
• Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak. züm yolu bulabileceğiniz kadar bilir ve daha az uzmanlık gerek-
• Öğrenci tabloyu “Problem Süzgeci 1” ve “Uyaran Gözlem Tablo- Boyut Avantaj Dezavantaj geniş ifade edebilirsiniz. tiren bir yapıya dönüştürmeye
su 1”de hazırladığı sorun için dolduracaktır. çalışabilirsiniz.
• Aşağıdaki örnek “Problem Süzgeci 1” ve “Uyaran Gözlem Tablo- Sosyal İnsan sağlığına faydalıdır. Öğle yemeği süresini uza-
su 1”in ilk satırında yer alan “Üretimden tüketime gıda güvenliği tabilir. 0
nasıl sağlanabilir?” büyük sorunu ile ona yönelik merak edilen Tüketimi azaltacağı için Ürün çeşitliliğini azaltması 5 ZAMANLAMA
“Gıda güvenliği için neler yapılabilir?” sorusu beraber düşünü- millî ekonomiyi güçlen- bakımından özel sektörde 7. Yansıtma Yazısı
lerek oluşturulmuştur. dirir. Tarım alanlarının uyum sorunları yaşana-
• Öğrenci üç “Evet” yapıp problemi tanımlayabilirse yansıtma ya- Ekolojik verimine destek olarak bilir. Hijyenik şartlar ürün Yansıtma yazısı EBA sistemine yüklenecektir. Yansıtma yazısı yazılırken
zısı yazdırılır ve bundan sonraki fikir aşamasına geçilir. Eğer bun- ürünün ekonomik değeri- satış fiyatlarını arttırabilir. “Gözlem Tablosu 3”, “Soruna Yönelik Hedef Teknik Sorunlar Hakkında
Öğrenci Notları Formu” ve “Değerlendirme Soruları Hakkında Öğrenci
ları yapamazsa “Akış Şeması”nı takip eder. ni artırır. Cevap Formu” kullanılacaktır.
• Öğrenci hâlâ bir problem belirleyememişse yansıtma yazısını ya-
zar ve bir sonraki haftayı bekler. Üretim için doğanın tahrip
Ekonomik edilmesini azaltır. Sera ga- -------
zının artışını azaltır.