Page 86 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 86
3. Tartışmayı Yönlendirecek Örnek Sorular 3. Değerlendirme Soruları 3. Değerlendirme Soruları
Öğretmene Not Öğretmene Not Öğretmene Not
Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak. • Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak. • Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.
Değerlendirme Soruları Hakkında Öğrenci Cevap Formu • Aşağıdaki sorular “1. uyaran” ve ona yönelik “Soruna Yönelik He-
Sorular Öğrenci Notları def Teknik Sorular” tartışması üzerine yapılandırılmıştır. Sorular
Sorular Öğrenci Cevapları uyarana göre değişebilir.
Sorular Öğrenci Cevapları
Sorular Sorular
1. Gazeteyi okurken dikkatinizi en çok neler çekti? 1. Gıda güvenliği sağlanarak açlık sorunu nasıl çözülebilir?
2. Okuma esnasında neler hissettiniz? 2. Günümüz şehir düzenine uygun kentsel tarım uygulamalarının, şehirli Sorular
3. Rolünüzü sergilerken neler hissettiniz? Neler düşündünüz? nüfusun gıdaya doğrudan erişebilmesine olanak sağlayacak olmasının • Türkiye’de hangi tarım ürünü ve mimari ile dikey tarım yapılabi-
4. Okuduğunuz ve sergilediğiniz rolü düşünecek olursanız gerçek sosyal ve ekonomik etkileri nelerdir? lir? Nasıl yapılabileceğini açıklayınız.
hayatınızda küresel açlık sorunu ile hiç karşılaştınız mı?
3. Hangi kültürel değerler açlığın son bulması noktasında önemlidir? Bu • Özellikle nüfusun yoğun olduğu şehirlerde güneş ışınlarını doğru-
4. Değerlendirme Soruları değerler açlıkla mücadelede nasıl işe koşulabilir? dan alarak tarıma imkân sağlayan özel alanlara sahip dikey bina
Öğretmene Not 4. Size gösterilen veya okumanız için verilen materyallerde geçen sorun- nasıl tasarlanabilir?
Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak. lara karşı önerilen çözüm yollarının avantaj ve dezavantajları nelerdir? • Dikey tarım yöntemlerinin özellikle aşırı nüfuslu büyük şehirlerde
bir ihtiyaç olmasının nedenleri neler olabilir?
4. Uyaran Gözlem Tablosu 2
Sorular Öğrenci Cevapları 4. Uyaran Gözlem Tablosu 3
Öğretmene Not
• Öğrenciler tartışmayı yönlendiren örnek sorular ve değerlendirme Öğretmene Not
sorularına verdikleri cevaplar doğrultusunda “Uyaran Gözlem Tab- • Bu tabloyu ilk iki hafta odaklanacağı sorunu belirleyemeyen öğ-
Sorular losu 2”yi doldurmalıdır. renciler dolduracaktır. Bunun olası bir örneği aşağıdaki “Uyaran
1. Gazetede verilen insanların ortak sorunu nedir? • “Gözlem Tablosu 1”i dolduran öğrencinin o tablodaki büyük so- Gözlem Tablosu 3”te verilmiştir.
2. Küresel açlığın nedenleri arasında neleri sayabiliriz? runlardan “Üretimden tüketime gıda güvenliği nasıl sağlanabilir?” • 1, 2 ve 3. hafta uyaranları genelden özele doğru birbirini tamam-
3. Kendinizi gazetedeki çocuklardan herhangi birinin yerine koyu- sorusuna yöneldiğini ve ikinci haftanın uyaranlarının da etkisiyle layan bir yapıda kurgulanmıştır. Böylelikle 1. haftada 3. hafta dü-
nuz. İleride bir bilim insanı, politikacı, devlet adamı, sanatçı, filo- “Gözlem Tablosu 2”yi doldurduğunu varsayalım. Buradan hareket- şünülerek öğrencilerin bilgi düzeyi bir yönde artırılmış, bir soruna
zof vs. olarak “AÇLIĞA SON” temalı uluslararası bir sempozyuma le o öğrencinin olası gözlemi, merak ettikleri ve çözmek istediği so- odaklanmaları sağlanmış ve merakları canlı tutulmuştur. Dolayı-
konuşmacı göreviyle katılsaydınız çocukken yaşadıklarınız hakkın- run aşağıdaki örnek “Uyaran Gözlem Tablosu 2”de verilmiştir. sıyla öğrencilerin vardıkları noktayla küresel hedefler arasında
da neler söy lerdiniz? Küresel açlığa çözüm için ne önerirdiniz? bağ kurmaları kolaylaştırılmıştır.
5. Uyaran Gözlem Tablosu 1 Çözmek İstediğim • Öğrenci veya gruplaşmış öğrenciler bu tabloyu doldurduktan son-
Gözlem Merak Ettiklerim ra fikir aşamasına geçebilir.
Sorun Ne?
Gözlem Büyük Sorun Merak Ettiklerim
Sorun Çözüm
Geleceğin kentsel planlama ve Şehirlerde dikey tarım uygulama-
mimari anlayışına uygun kentsel ları işe koşulabilir.
tarım uygulamaları neler olabilir?
Gözlem
Gözlem • Ekmek israfına yönelik Türkiye’de yapılan araştırmada 2008 yılın- 5. Zihin Haritası 3
• Gıda güvenliğinin sağlanmasında ülkeler yetersiz kalıyor. Güveni- da günde 4,9 milyon, yılda 1,79 milyar adet ekmek israf edilmek- Öğretmene Not
lir olmayan gıdalar sağlıksız beslenmeye neden oluyor ve ölümler te iken 2012 yılında bu rakam artarak günde 5,95 milyon, yılda da Verilen örnek zihin haritası incelenerek öğrencilerden grup çalışması
meydana geliyor. Dolayısıyla açlıkla daha çok mücadele eden ülke- 2,17 milyar adet ekmeğe ulaşmıştır. şeklinde aynı hafta içinde bir zihin haritası tasarlamaları beklenmektedir.
lerdeki insanlar temiz ve besleyici gıdaya ulaşmada zorluk çekiyor. • Zamana ve mekâna göre farklılıklar gösteren kentsel tarım uy-
• Dünya küresel açlıkla mücadele ediyor. Dünyanın bir kısmı hastalık- gulaması, artan nüfus ve hızlı kentleşme ile bugünden geleceğe
lara varacak kadar açlık çekiyor. Açlık çekenlerin çoğu Orta Asya ve kişilerin gıdaya erişiminde sürdürülebilirliğin sağlanması için üze-
Afrika’nın güneyinde yaşıyor. Görünen o ki savaşlar gıda kaynakla-
rına, verimli tarım arazilerine ve besleyici gıdaya ulaşımı engelliyor rinde düşünülmesi gereken en önemli kavramlardan biri hâline
ve bu nedenle insanları açlığa sürüklüyor. gelmiştir.
• İklim kuraklığı çeşitli nedenlerle tarımı engellediği için açlığa neden • Gıda güvenliği için devlet (Türkiye’de Tarım ve Orman Bakanlığı
oluyor. ile) denetim yapıyor.