Page 86 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 86

3. Tartışmayı Yönlendirecek Örnek Sorular  3. Değerlendirme Soruları  3. Değerlendirme Soruları

 Öğretmene Not  Öğretmene Not          Öğretmene Not
 Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.   •   Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.  •   Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.
           Değerlendirme Soruları Hakkında Öğrenci Cevap Formu  •   Aşağıdaki sorular “1. uyaran” ve ona yönelik “Soruna Yönelik He-
 Sorular  Öğrenci Notları                   def Teknik Sorular” tartışması üzerine yapılandırılmıştır. Sorular
 Sorular   Öğrenci Cevapları                uyarana göre değişebilir.

                                                     Sorular                      Öğrenci Cevapları
 Sorular  Sorular
 1.   Gazeteyi okurken dikkatinizi en çok neler çekti?  1.   Gıda güvenliği sağlanarak açlık sorunu nasıl çözülebilir?
 2.   Okuma esnasında neler hissettiniz?  2.   Günümüz şehir düzenine uygun kentsel tarım uygulamalarının, şehirli   Sorular
 3.   Rolünüzü sergilerken neler hissettiniz? Neler düşündünüz?   nüfusun gıdaya doğrudan erişebilmesine olanak sağlayacak olmasının   •   Türkiye’de hangi tarım ürünü ve mimari ile dikey tarım yapılabi-
 4.   Okuduğunuz ve sergilediğiniz rolü düşünecek olursanız gerçek   sosyal ve ekonomik etkileri nelerdir?  lir? Nasıl yapılabileceğini açıklayınız.
 hayatınızda küresel açlık sorunu ile hiç karşılaştınız mı?
 3.   Hangi kültürel değerler açlığın son bulması noktasında önemlidir? Bu   •   Özellikle nüfusun yoğun olduğu şehirlerde güneş ışınlarını doğru-
 4. Değerlendirme Soruları  değerler açlıkla mücadelede nasıl işe koşulabilir?  dan alarak tarıma imkân sağlayan özel alanlara sahip dikey bina
 Öğretmene Not  4.   Size gösterilen veya okumanız için verilen materyallerde geçen sorun-  nasıl tasarlanabilir?

 Öğrenci aşağıdaki tabloyu dolduracak.  lara karşı önerilen çözüm yollarının avantaj ve dezavantajları nelerdir?  •   Dikey tarım yöntemlerinin özellikle aşırı nüfuslu büyük şehirlerde
                                            bir ihtiyaç olmasının nedenleri neler olabilir?
 4. Uyaran Gözlem Tablosu 2
 Sorular  Öğrenci Cevapları            4. Uyaran Gözlem Tablosu 3
 Öğretmene Not
 •   Öğrenciler tartışmayı yönlendiren örnek sorular ve değerlendirme   Öğretmene Not
 sorularına verdikleri cevaplar doğrultusunda “Uyaran Gözlem Tab-  •   Bu tabloyu ilk iki hafta odaklanacağı sorunu belirleyemeyen öğ-
 Sorular  losu 2”yi doldurmalıdır.          renciler dolduracaktır. Bunun olası bir örneği aşağıdaki “Uyaran
 1.   Gazetede verilen insanların ortak sorunu nedir?  •   “Gözlem Tablosu 1”i dolduran öğrencinin o tablodaki büyük so-  Gözlem Tablosu 3”te verilmiştir.
 2.   Küresel açlığın nedenleri arasında neleri sayabiliriz?  runlardan “Üretimden tüketime gıda güvenliği nasıl sağlanabilir?”   •   1, 2 ve 3. hafta uyaranları genelden özele doğru birbirini tamam-
 3.   Kendinizi gazetedeki çocuklardan herhangi birinin yerine koyu-  sorusuna yöneldiğini ve ikinci haftanın uyaranlarının da etkisiyle   layan bir yapıda kurgulanmıştır. Böylelikle 1. haftada 3. hafta dü-
 nuz. İleride bir bilim insanı, politikacı, devlet adamı, sanatçı, filo-  “Gözlem Tablosu 2”yi doldurduğunu varsayalım. Buradan hareket-  şünülerek öğrencilerin bilgi düzeyi bir yönde artırılmış, bir soruna
 zof vs. olarak “AÇLIĞA SON” temalı uluslararası bir sempozyuma   le o öğrencinin olası gözlemi, merak ettikleri ve çözmek istediği so-  odaklanmaları sağlanmış ve merakları canlı tutulmuştur. Dolayı-
 konuşmacı göreviyle katılsaydınız çocukken yaşadıklarınız hakkın-  run aşağıdaki örnek “Uyaran Gözlem Tablosu 2”de verilmiştir.  sıyla  öğrencilerin  vardıkları  noktayla  küresel  hedefler  arasında
 da neler söy lerdiniz? Küresel açlığa çözüm için ne önerirdiniz?  bağ kurmaları kolaylaştırılmıştır.

 5. Uyaran Gözlem Tablosu 1  Çözmek İstediğim   •   Öğrenci veya gruplaşmış öğrenciler bu tabloyu doldurduktan son-
 Gözlem  Merak Ettiklerim                   ra fikir aşamasına geçebilir.
                   Sorun Ne?
 Gözlem  Büyük Sorun   Merak Ettiklerim
                                                     Sorun                            Çözüm

                                        Geleceğin  kentsel  planlama  ve   Şehirlerde dikey tarım uygulama-
                                        mimari  anlayışına  uygun  kentsel   ları işe koşulabilir.
                                        tarım uygulamaları neler olabilir?
 Gözlem
 Gözlem  •   Ekmek israfına yönelik Türkiye’de yapılan araştırmada 2008 yılın-  5. Zihin Haritası 3
 •   Gıda güvenliğinin sağlanmasında ülkeler yetersiz kalıyor. Güveni-  da günde 4,9 milyon, yılda 1,79 milyar adet ekmek israf edilmek-  Öğretmene Not
 lir olmayan gıdalar sağlıksız beslenmeye neden oluyor ve ölümler   te iken 2012 yılında bu rakam artarak günde 5,95 milyon, yılda da   Verilen  örnek  zihin  haritası  incelenerek  öğrencilerden  grup  çalışması
 meydana geliyor. Dolayısıyla açlıkla daha çok mücadele eden ülke-  2,17 milyar adet ekmeğe ulaşmıştır.  şeklinde aynı hafta içinde bir zihin haritası tasarlamaları beklenmektedir.
 lerdeki insanlar temiz ve besleyici gıdaya ulaşmada zorluk çekiyor.  •   Zamana ve mekâna göre farklılıklar gösteren kentsel tarım uy-
 •   Dünya küresel açlıkla mücadele ediyor. Dünyanın bir kısmı hastalık-  gulaması, artan nüfus ve hızlı kentleşme ile bugünden geleceğe
 lara varacak kadar açlık çekiyor. Açlık çekenlerin çoğu Orta Asya ve   kişilerin gıdaya erişiminde sürdürülebilirliğin sağlanması için üze-
 Afrika’nın güneyinde yaşıyor. Görünen o ki savaşlar gıda kaynakla-
 rına, verimli tarım arazilerine ve besleyici gıdaya ulaşımı engelliyor   rinde düşünülmesi gereken en önemli kavramlardan biri hâline
 ve bu nedenle insanları açlığa sürüklüyor.  gelmiştir.
 •   İklim kuraklığı çeşitli nedenlerle tarımı engellediği için açlığa neden   •   Gıda güvenliği için devlet (Türkiye’de Tarım ve Orman Bakanlığı
 oluyor.   ile) denetim yapıyor.
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91